معاون وزیر راه: با توسعه کریدور در مناطق محروم اشتغال زایی میکنیم

در پاسخ به آنا تاکید شد

معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد که کریدورها علاوه بر جابهجایی بار و مسافر، عامل مهمی در رشد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مناطق محروم به شمار میآیند و میتوانند زمینهساز افزایش سرمایهگذاری و شکوفایی محلی شوند. از این رو برنامهریزی شده است کریدور ساحلی شلمچه ـ چابهار به یک کریدور گردشگری تبدیل شود تا علاوه بر توسعه حملونقل، زمینه رونق گردشگری و اشتغال در مناطق کمتر برخوردار نیز فراهم شود.
به گزارش مجله اینترنتی مفید؛ هوشنگ بازوند مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور در نشست خبری نهمین نمایشگاه حملونقل اظهار کرد: شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور متولی احداث راههای اصلی، بزرگراهی، آزادراهی و ریلی است و پس از تکمیل پروژهها، آنها را به دستگاههای بهرهبردار از جمله سازمان راهداری و حملونقل جادهای و شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران تحویل میدهد.
بازوند در پاسخ به پرسش خبرنگار مجله اینترنتی مفید درباره توسعه کریدورهای ترانزیتی در مناطق مرزی و محروم و نیز برنامههای مسئولیت اجتماعی وزارت راه و شهرسازی برای مقابله با محرومیت و فقر در این مناطق، با اشاره به نقش چندوجهی کریدورها اظهار کرد: کریدورها علاوه بر جابهجایی بار و مسافر، عامل مهمی در رشد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مناطق محروم به شمار میآیند و میتوانند زمینهساز افزایش سرمایهگذاری و شکوفایی محلی شوند.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: بر همین اساس، کریدور ساحلی شلمچه ـ چابهار به گونهای برنامهریزی شده است که به یک کریدور گردشگری تبدیل گردد؛ بهطوریکه در کنار توسعه حملونقل، رونق گردشگری و اشتغالزایی در مناطق کمتر برخوردار نیز محقق شود.
وی با اشاره به الزام قانونی تعیین تکلیف راهگذرها و کریدورها در برنامه هفتم توسعه افزود: از آبانماه ۱۴۰۳ پیگیری تعیین تکلیف کریدورها بهطور جدی آغاز شد و امروز یکی از اولویتهای مهم دولت، سرمایهگذاری و تمرکز بر توسعه این کریدورهاست؛ چراکه کریدورها در آینده به یکی از منابع مهم درآمدی کشورها تبدیل میشوند و حتی در برخی برآوردها، جایگزینی برای درآمدهای نفتی تلقی میشوند.
رقابت منطقهای بر سر کریدورها جدی است
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور با بیان اینکه ایران در این حوزه رقبای منطقهای جدی دارد، تصریح کرد: کشورهای همسایه از جمله عراق نیز بهطور فعال در حال توسعه کریدورهای خود هستند. کریدور شمال ـ جنوب ریلی، آزادراهی و بزرگراهی از آستارا تا بندرعباس و چابهار، یکی از مسیرهای راهبردی کشور است، در حالی که عراق نیز در حال تکمیل کریدورهای بندری و ترانزیتی خود است.
بازوند تأکید کرد: کریدورها صرفاً مسیر جابهجایی بار و مسافر نیستند، بلکه دارای کارکردهای سیاسی، اقتصادی و ژئوپلیتیکی هستند. نمونه آن کریدور زنگزور است که با وجود عدم اجرای فیزیکی، آثار سیاسی قابل توجهی در منطقه ایجاد کرد.
تعریف ۹ کریدور ریلی و ۱۱ کریدور بزرگراهی در کشور
وی با اشاره به برنامهریزی انجامشده در حوزه ریلی گفت: در کشور ۹ کریدور ریلی تعریف شده که چهار کریدور شمال ـ جنوب و سه کریدور شرقی ـ غربی را شامل میشود. شاخصترین کریدور شمال ـ جنوب ریلی، مسیر آستارا ـ چابهار است که نقش مهمی در اتصال بنادر جنوبی به شمال کشور دارد.
بازوند ادامه داد: در حوزه بزرگراهی نیز ۱۱ کریدور طراحی شده که شش کریدور شمال ـ جنوب و پنج کریدور شرقی ـ غربی را دربرمیگیرد. همچنین هفت کریدور آزادراهی در کشور تعریف شده که بخش قابل توجهی از آنها با مشارکت بخش خصوصی در حال اجراست.
کریدور خزر ـ خلیج فارس با مشارکت بخش خصوصی
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مشارکت بخش خصوصی در توسعه آزادراهها گفت: کریدور آزادراهی دریای خزر به خلیج فارس که از چالوس آغاز و به ماهشهر ختم میشود، یکی از بزرگترین پروژههاست که حدود ۵۳ درصد آن توسط بخش خصوصی اجرا میشود.
وی افزود: کریدورهای اصلی کشور شامل کریدور غرب از مرز بازرگان تا شلمچه، کریدور شمال ـ جنوب، کریدور شرق کشور و کریدور چابهار ـ سرخس است که نقش بسزایی در ارتباط با کشورهای همسایه دارند. در کنار این کریدورها، احداث حدود ۷۷۰ کیلومتر راههای آنتنی نیز در دستور کار قرار دارد.
۸۰ درصد شبکه ریلی کشور در قالب کریدورها تعریف شده است
بازوند با بیان اینکه حدود ۸۰ درصد مسیرهای ریلی کشور در قالب کریدورها قرار میگیرد، گفت: در حوزه آزادراهی این رقم به حدود ۹۰ درصد میرسد، اما در بخش بزرگراهی، حدود ۴۰ درصد پروژهها در قالب کریدورها تعریف شدهاند که البته این به معنای کماهمیت بودن سایر پروژهها نیست.
وی افزود: پروژههای پیشبینیشده در برنامه هفتم توسعه، اولویت اصلی شرکت ساخت است و این موضوع در پیشنهادات بودجهای سال ۱۴۰۵ نیز به دولت ارائه شده است.
پیشرفت قابل توجه پروژه راهآهن رشت ـ آستارا
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور، راهآهن رشت ـ آستارا را حلقه مفقوده کریدور ریلی شمال ـ جنوب دانست و گفت: در دولت چهاردهم، این پروژه جان تازهای گرفته است. تاکنون بیش از ۱۰۶ کیلومتر از مسیر تملک شده و پیشبینی میشود این رقم تا پایان آذرماه به ۱۱۰ کیلومتر برسد.
وی افزود: در ده سال گذشته حدود ۲۰ کیلومتر تملک انجام شده بود، اما در این دولت با تلاش مضاعف، حدود ۳۵۰ هکتار زمین تملک شده است. همچنین حدود ۳۵ کیلومتر از مسیر تثبیت شده و عملیات اجرایی از جمله اجرای شمعهای پلها نیز آغاز شده است.
بازوند با اشاره به همکاری با دولت روسیه خاطرنشان کرد: پیشنهاد قرارداد اجرایی از سوی طرف روسی ارسال شده و حدود ۷۵ درصد مفاد آن با نظرات ایران منطبق است. پیشبینی میشود ظرف کمتر از یک ماه آینده، تیمی برای نهاییسازی و امضای قرارداد به روسیه اعزام شود.
افزایش عوارض آزادراهی و چالش مطالبات سازندگان
وی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع عوارض آزادراهها اشاره کرد و گفت: طی پنج سال گذشته، عوارض آزادراهی بهطور متوسط تنها ۱۵ درصد افزایش داشته که این موضوع سازندگان را با چالش جدی مواجه کرده است. در حال حاضر، حدود ۴۴۰۰ میلیارد تومان از مطالبات سازندگان آزادراهها از محل عوارض پرداخت نشده است.
بازوند افزود: از روز گذشته، عوارض آزادراهها با افزایش حدود ۳۰ درصدی ابلاغ شده است. با این حال، به برخی بهرهبرداران اجازه داده شده تا بهصورت دستی عوارض را دریافت کنند، چراکه عدم پرداخت عوارض الکترونیکی به یک چالش جدی تبدیل شده است.
اجرای پروژهها با رعایت کامل ملاحظات محیطزیستی
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور درباره پروژه رشت ـ آستارا تأکید کرد: در یکی از قطعات این مسیر، مجوز محیط زیست برای اجرای ۸ کیلومتر بهصورت کامل تونلی صادر شده و تمام مسیر بدون ایجاد راه دسترسی سطحی اجرا میشود. این تصمیم اگرچه مدت زمان پروژه را افزایش میدهد، اما دولت مصمم است ۱۰۰ درصد ملاحظات محیطزیستی را رعایت کند.



