موتور هوندا CB 150X ؛ مشخصات فنی + تجربه رانندگی

منتشر شده در 03 دی 1404 ساعت 08:00

یکی از موتورهای شهری عرضه شده توسط نمایندگی هوندا، موتور سیکلت هوندا سی بی ۱۵۰ ایکس است که ما در این مطلب به ارائه اطلاعاتی درباره آن میپردازیم.
در حال حاضر موتور سیکلتهای هوندا محصولاتی آشنا و محبوب در بین دوستداران موتور سیکلت هستند و در ایران شاهد محصولات متنوعی از این شرکت هستیم. یک سری از موتور سیکلتهای مورد توجه شرکت هوندا، موتور سیکلتهای سری CB هستند که شاهد مدلهایی از آن در ایران نیز هستیم. از جمله محصولات عرضه شده توسط شرکت هوندا، موتور سیکلت هوندا سیبی ۱۵۰ ایکس است که محصول عرضه شده در ایران ساخت اندونزی بوده و در حالت کلی موتور کم استهلاکی به نظر میرسد. این موتور سیکلت، موتوری در کلاس استریت است و کاربری آن شهری به حساب میآید. ما در این مقاله قصد داریم به بررسی کلی موتور سیکلت هوندا CB 150X پرداخته و اطلاعات کاملی را در مورد طراحی ظاهری، مشخصات فنی، تجربه سواری و رانندگی، رقبا و همچنین مزایا و معایب این موتور سیکلت در اختیار شما قرار دهیم.
طراحی ظاهری موتورسیکلت هوندا CB 150X

در طراحی ظاهری موتورسیکلت هوندا سیبی ۱۵۰ ایکس شاهد یک طراحی هیجان انگیز و ماجراجویانه هستیم. بخشهای مختلفی از این موتور سیکلت به شکل سه بعدی و تیز طراحی شده است. در نمای جلویی موتور سیکلت هوندا سیبی ۱۵۰ ایکس شاهد فلاپ تیز هستیم و چراغ جلو به صورت هندسی و بزرگ طراحی شده است. معمولا این موتور سیکلتها با یک وایند شیلد ارائه میشود که میتواند باد را به سمت بالا هدایت کرده و در طول مسیر راحتی را برای راکب فراهم کند. راهنماهای جلو نیز به فلاپ کله چراغ جلو چسبیدهاند و با ابعاد کوچکی در سمت راست و چپ آن قابل مشاهده هستند. فرمان موتور سیکلت هوندا سیبی ۱۵۰ ایکس یک فرمان لولهای است که قوس ملایمی در قسمت وسط داشته و بر روی آن شاهد آینههای هندسی نسبتا بزرگ هستیم که دید مناسبی را ارائه میدهند. در سمت راست و چپ فرمان شاهد کلیدهای روشن کردن موتور و روشن کردن چراغها، راهنما و تغییر وضعیت نور پایین و نور بالا هستیم.
صفحه کیلومتر در نظر گرفته شده برای این موتور سیکلت از ابعاد کوچکی برخوردار شده و به طور کلی شاهد یک صفحه کیلومتر دیجیتالی کوچک هستیم. در این صفحه کیلومتر میزان مسافت طی شده، سرعت، ساعت و سایر اطلاعات لازم به صورت دیجیتالی نمایش داده میشوند و در بخش زیرین آن دو دکمه تعبیه شده است که برای تنظیم صفحه نمایش کاربرد دارد. طراحی باک موتور سیکلت هوندا سیبی ۱۵۰ ایکس عضلانی بوده و شاهد یک باک با طراحی حجیم هستیم که ۱۱ لیتر ظرفیت سوخت دارد. فضای زین این موتور سیکلت چندان پهن نبوده، ولی در بخش راکب تا حدودی میتواند راحتی را برای او فراهم کند. این زین یک زین چرمی یک تکه است که بخش ترک نشین آن با ظرفیت کمی طراحی شده، ولی در انتهای موتور شاهد دو دستگیره برای حفظ تعادل سرنشین عقب هستیم.

نمای جانبی موتور سیکلت هوندا سیبی ۱۵۰ ایکس در حالت کلی طراحی جذابی دارد و از فلاپهای متعددی برای دیزاین این موتور سیکلت استفاده شده است. فلاپهای جانبی حجیم به نظر میرسند و حالت برجستهای دارند که باعث شده تا شاهد یک نمای سه بعدی باشیم. در موتور سیکلت هوندا سیبی ۱۵۰ ایکس شاهد یک اگزوز هستیم که انتهای آن به صورت کرومی دیزاین شده و رینگها تا حدودی معمولی به نظر میرسند. در نمای عقب این موتور سیکلت شاهد چراغ خطر عقب هستیم که ابعاد تقریبا کوچکی داشته و راهنماها در سمت راست و چپ بخش تعبیه پلاک قرار داده شدهاند. وزن موتور سیکلت هوندا سی بی ۱۵۰ ایکس ۱۱۷ کیلوگرم گزارش شده که با توجه به فلاپهای متعدد سبک به نظر میرسد.
ابعاد موتور سیکلت هوندا سیبی ۱۵۰ ایکس به شرح زیر است:
طول: ۱۹۷۳ میلیمتر، عرض: ۸۲۲ میلیمتر، ارتفاع: ۱۰۵۳ میلیمتر.
مشخصات فنی موتورسیکلت هوندا CB 150X

موتور سیکلت هوندا سیبی ۱۵۰ ایکس از یک انجین تک سیلندر، ۴ زمانه، آب خنک با چیدمان سوپاپها به شکل dohc بهره میبرد. انجین این موتور سیکلت قادر است ۱۱.۷۵ کیلووات قدرت تولید کرده و در نهایت گشتاوری معادل ۱۳.۳۶ نیوتن متر فراهم کند. گیربکس موتور سیکلت هوندا سی بی ۱۵۰ ایکس یک گیربکس ۶ دنده مکانیکی است که قدرت تولید شده توسط انجین را از طریق زنجیر به چرخ عقب منتقل میکند. نسبت تراکم انجین این موتور سیکلت برابر با ۱۱.۳ به یک است و شاهد یک سیستم راهانداز استارتی و سیستم سوخت رسانی انژکتوری هستیم. در بخش جلوی موتور سیکلت هوندا CB 150X شاهد کمک فنر جلو به صورت تلسکوپی وارونه هستیم و برای سیستم تعلیق عقب از تک کمک فنر استفاده کردهاند. ترمزهای استفاده شده برای این موتور سیکلت هر دو دیسکی هستند و خبری از ترمز abs و سی بی اس نیست؛ البته در بعضی از نسخههای موجود در کشور احتمال تعبیه ترمز abs وجود دارد. سایز تایر جلو در موتور سیکلت هوندا سی بی ۱۵۰ ایکس ۱۱۰/۷۰ بوده و در بخش عقب شاهد تایری با ابعاد ۱۵۰/۶۰ هستیم که هر دو تایر بر روی رینگهای ۱۷ اینچی سوار شدهاند.
تجربه سواری و رانندگی با موتورسیکلت هوندا CB 150X

موتور سیکلت هوندا سیبی ۱۵۰ ایکس میتواند در خارج از جاده نیز تجربه سواری مناسبی را فراهم کند، چرا که سیستم تعلیق آن با دوام طراحی شده و در مسیرهای ناهموار تجربه چالش برانگیزی را ارائه نمیدهد. سایز لاستیکها نیز مناسب بوده و قابل استفاده در مسیرهای خاکی و مسیرهای ناهموار نیز هستند. کیفیت ساخت قطعات این موتور تقریبا بالا به نظر میرسد و میتوانید مسافت طولانی را بدون ایجاد چالش یا مشکل طی کنید. موتور سیکلت هوندا CB 150X میتواند در لیست موتورهای کم مصرف و کم استهلاک قرار بگیرد، چرا که تنها ۲.۱ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر سوخت مصرف میکند و میتواند برای طی کردن مسافتهای طولانی گزینه مناسبی باشد. در حالت کلی میتوان گفت این موتور سیکلت برای سواری طولانی طراحی شده است، ولی زین ترک نشین تا حدودی راحت به نظر نمیرسد. طراحی فرمان نیز ارگونومیک به نظر میرسد و در طول مسیر احساس خستگی را به عضلات راکب منتقل نخواهد کرد. در حالت کلی میتوان موتورسیکلت هوندا سیبی ۱۵۰ ایکس را یک موتور سیکلت چند منظوره نامید که میتواند در مسیرهای مختلف عملکرد پایداری را ارائه دهد. البته در این موتور سیکلت از سیستم ترمز چندان ایمنی استفاده نشده و تنها شاهد ترمزهای دیسکی هستیم که تا حدودی توقف پذیری قابل قبولی دارند، ولی جای ترمز abs یا cbs را نمیگیرند.
رقبای موتورسیکلت هوندا CB 150X
در حال حاضر در بازار ایران رقبای متعددی وجود ندارند که بتوانند با موتور سیکلتهایی مثل موتورهای شرکت هوندا رقابت کنند. در واقع علت اصلی این مسئله قدرت و کیفیت بالای موتورهای این شرکت است. در هر حال اگر به دنبال معرفی رقبایی برای موتور سیکلت هوندا سیبی ۱۵۰ ایکس باشیم، میتوانیم به موتور سیکلت یاماها ایکس اس ۱۵۵ اشاره کنیم که محصول تقریبا موفقی از برند موفق یاماها به حساب میآید و موتوری در کلاس استریت است.
مزایا و معایب موتورسیکلت هوندا CB 150X و جمع بندی
مزایا: طراحی ظاهری تقریبا جذاب، مصرف سوخت پایین
معایب: عدم راحتی زین، محدودیت فضای زین ترک نشین
در پایان باید بگوییم که موتور سیکلت هوندا CB 150X از جمله موتور سیکلتهای کلاس استریت موجود در بازار ایران است. این موتور سیکلت در حالت کلی طراحی ظاهری جذابی دارد و محصولی از اندونزی است. مصرف سوخت موتور سیکلت هوندا سیبی ۱۵۰ ایکس مناسب بوده و همین مسئله این موتور را به موتور سیکلتی استهلاک و مناسب برای تردد در داخل شهر و جادههای مختلف تبدیل میکند. در واقع در چنین شرایطی نیاز به سوخت گیری مکرر وجود نداشته و در حالت کلی شاهد تجربه مناسبی از سواری هستیم. زین موتور سیکلت هوندا سیبی ۱۵۰ ایکس در حالت کلی چندان راحت به نظر نمیرسد و در بخش ترک نشین آن نیز شاهد محدودیت فضا هستیم، ولی با این وجود این موتور سیکلت همچنان برای بسیاری از افراد جذاب است و میتواند گزینه مطلوبی برای خرید باشد.
