هیوندای سوناتا YF ؛ مشخصات فنی + معرفی

منتشر شده در 26 آذر 1404 ساعت 18:15
سدان سوناتا با مدل YF به اوج خود رسید و طراحی انقلابی و توان فنی مناسب سبب شد تا هیوندای سوناتا YF در بازار ایران بسیار محبوب ظاهر شود.
درباره هیوندای سوناتا YF
سری سوناتا در سبد محصولات کمپانی هیوندای جایگاه ویژهای دارد. این سدان خانوادگی از سال ۱۹۸۵ به فهرست تولیدات این خودروساز اضافه شد و طی سالها نسلهای مختلفی از آن به بازار راه پیدا کرد. نسل ششم سوناتا از سال ۲۰۰۹ با کد شناسایی YF به بازارهای جهانی راه یافت و اولین نسخه آن با این مدل به دست مشتریان ایرانی رسید. سوناتا YF از زبان طراحی جدید کمپانی هیوندای در آن دوران سود میبرد و فرم انقلابی آن در کنار هیوندای توسان توانست بسیاری از مشتریان را به سمت این سری از تولیدات بزرگترین خودروساز کره جذب کند.

سوناتا وای اف با مدلهای ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۴ در بازار ایران حضور یافت که نمونههای ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ تحت عنوان «نیو فیس» به مشتریان عرضه شدند، اما مهمترین تغییرات ظاهری آنها صرفاً به اضافه شدن دیلایت محدود میشود. این نمونهها از لحاظ آپشنی نیز کمی با نسخههای قبلی تفاوت دارند، اما در مجموع اختلافات اساسی بین مدلهای مختلف هیوندای SONATA YF در بازار ایران چندان مشهود نیست.
طراحی ظاهری هیوندای سوناتا وای اف
شرکت هیوندای در سال ۲۰۰۹ تصمیم به ارائه زبان طراحی جدید روی محصولات خود گرفته بود و نتیجه آن را میتوان در محصولاتی همچون هیوندای توسان LM و سوناتا YF مشاهده کرد. این زبان طراحی حاوی خطوط منحنی، بدنه کشیده و حجمپردازی سیال است که ظاهری مواج به خودرو میدهد و اتاقی کاملاً متفاوت برای سوناتا وای اف نسبت به نسل قبل یعنی سوناتا NF فراهم میکند.

در نمای روبهرو چراغهای کشیده، جلوپنجره کرومی و حالت خاص سپر، چهرهای ویژه و کاملاً متمایز را برای این نسخه از سوناتا پدید آورده است. نمای بغل با خطوط شیبدار و حجمپردازی منطقی همراه شده تا بدنهای نسبتاً خوشتراش و در عینحال سیال را ارائه دهد. فرم بدنه کشیده، دماغه بزرگ و طول نسبتاً کوتاه درِ صندوق همگی باعث ابهت بیشتر بدنه خودرو و جذابیت ظاهری بالاتر آن شدهاند.

در قسمت پشت خودرو نیز چراغهای بزرگ و کشیده دوتکه با زوایای تند و خطوط منحنیِ متناسب با فرم بدنه استفاده شده که گرافیک داخلی آنها، بهویژه طرح گردابمانند چینش لامپها، در زمان معرفی بسیار جلب توجه میکرد. بنابراین بهطور کلی طراحی ظاهری هیوندای SONATA YF در زمان خودش بسیار تحولگرایانه و انقلابی تلقی میشد و در حال حاضر نیز طرفداران نسبتاً زیادی برای این سبک طراحی در بازار ایران وجود دارد.
مشخصات فنی هیوندای SONATA YF
هیوندای سوناتا YF در بازار ایران تنها با موتور چهار سیلندر تنفس طبیعی ۲.۴ لیتری عرضه شده است. این پیشرانه حدود ۱۷۶ اسببخار قدرت و ۲۲۹ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند که از طریق گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته به محور جلو منتقل میشود. این سدان کرهای حدود ۱۴۱۱ کیلوگرم وزن دارد و به کمک موتور و گیربکس خود میتواند ظرف مدت ۱۰ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. بنابراین میزان شتابگیری آن برای یک سدان خانوادگی کافی و تا حدی مهیج به نظر میرسد، اما در مقایسه با رقبای توربوشارژ و مدلهای جدیدتر کمی ضعیفتر عمل میکند. همچنین تحت شرایط استاندارد میتوان تا حدود ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت نیز با این سدان خانوادگی سرعت گرفت.

در مورد میانگین مصرف سوخت هیوندای SONATA YF نیز باید بدانید که تحت شرایط آزمایشگاهی این خودرو حدود ۸.۲ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر بنزین مصرف میکند و از این جهت نسبت به خودروهای همدوره مصرف سوختی در سطح متوسط ارائه میدهد. خوشبختانه این سدان کرهای باک سوخت ۷۰ لیتری دارد و بنابراین نیاز کمتری به مراجعه به پمپبنزین پیدا میکند. بهویژه در مسافرتهای طولانی جادهای، این ظرفیت باک میتواند کاملاً رضایت خاطر مالک خودرو را فراهم آورد.
هیوندای سوناتا وای اف هندلینگ و پایداری نسبتاً دلچسب و اطمینانبخش دارد، بهطوریکه عبور از پیچها با آن تجربهای لذتبخش به حساب میآید؛ اما در سرعتهای بالا باید جانب احتیاط را رعایت کرد و با توجه به طول زیاد بدنه، احتمال کمی ناپایداری یا کمفرمانی در این شرایط وجود خواهد داشت.
نکته منفی در مورد موتور ۲.۴ لیتری هیوندای سوناتا YF این است که این پیشرانه به دلیل ضعف طراحی در ناحیه یاتاقانهای متحرک معمولاً دچار ایراد میشود و در صورتی که این یاتاقانها پیش از خرابی کامل تعویض نشوند، موتور باید بهطور کامل تعمیر اساسی شود و هزینه بالایی برای مالک ایجاد میکند. طبق گفته کارشناسان و مکانیکهای ماهر، طی هر ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار کیلومتر باید یاتاقانهای متحرک تعویض و یاتاقانهای ثابت به همراه اویلپمپ نیز مورد بررسی قرار گیرند تا از خرابی کامل موتور پیشگیری شود.
طراحی داخل کابین و امکانات هیوندای سوناتا YF
سبک طراحی هیوندای سوناتا YF در بخش داشبورد را میتوان نمونه بهروز و زیباتر از داشبورد هیوندای سوناتا NF مدلهای ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ دانست. حساب طراحی شامل دریچههای تهویه عمودی به همراه نمایشگر مالتیمدیا بین آنها، حالت شیبدار پوسته داشبورد و سبک طراحی جذاب و خاص غربیلک فرمان است که در زمان خود بسیار دلپذیر و خوشایند به حساب میآمد، اما امروز این طراحی قدیمی شده و میتوان نمونههای کپیکاریشده آن را در بسیاری از خودروهای چینی یا داخلی نظیر دنا پلاس نیز مشاهده کرد.
متریال استفادهشده در داشبورد کیفیت نسبتاً مناسبی دارد و در طول سالها توانسته کیفیت خود را حفظ کند. همچنین فضاسازی داخل کابین و محفظههای ریز و درشت باعث میشود قرار دادن لوازم کوچک درون اتاق کار چندان دشوار نباشد. فرم صندلیهای خودرو نسبتاً ارگونومیک بوده و راحتی طولانیمدت کاربران، بهویژه در ردیف جلو، را تضمین میکند.

از دیگر ویژگیهای مثبت کابین هیوندای SONATA YF میتوان به فضای جادار آن اشاره کرد. فاصله محوری بزرگ باعث میشود فضای پای سرنشینان جلو و عقب کاملاً مطلوب باشد و تقریباً چهار الی پنج نفر سرنشین بزرگسال از حضور در کابین این خودرو کمال لذت را ببرند. ظرفیت صندوق عقب نیز چیزی نزدیک به ۵۲۳ لیتر است که بهراحتی میتواند چمدانهای مسافرتی پنج نفر را در خود جای دهد.
در مورد امکانات هیوندای سوناتا YF باید اشاره کرد که مدلهای ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ نیوفیس این خودرو از تجهیزات کمی بیشتر نظیر چراغهای LED عقب و گرمکن فرمان سود میبرند.
کروز کنترل، سیستم کنترل کشش و پایداری، سنسور پارک عقب، سنسور فشار باد تایرها، سیستم پخش صوت حرفهای با آمپلیفایر، مانیتور مرکزی، پدل شیفتر، سنسور نور و باران، دوربین عقب، شش کیسه هوا، تنظیم برقی صندلیهای جلو، گرمکن و سردکن صندلیهای جلو، سیستم تهویه اتوماتیک دوگانه، سقف پانوراما، ورود و استارت بدون کلید و آینههای جانبی تاشونده از مهمترین تجهیزات نسخههای فولآپشن این خودرو به حساب میآیند.
رقبای هیوندای سوناتا YF
هیوندای سوناتا YF در بازار ایران بهطور مستقیم باید با کیا اپتیما TF رقابت کند. البته این دو خودرو از لحاظ پلتفرم و مشخصات فنی تقریباً با یکدیگر شباهت کامل دارند و صرفاً از نظر طراحی ظاهری و برخی ویژگیهای دینامیکی تفاوتهایی بین آنها دیده میشود. با این حال محصولاتی مانند رنو سفران، تویوتا کمری، MG 6 GT، کیا اپیروس و سوزوکی کیزاشی نیز میتوانند بهعنوان رقبای این خودرو در نظر گرفته شوند.
از لحاظ سطح قیمتی و ویژگیهای بدنه نیز میتوان محصولات جدیدتر چینی مانند فونیکس آریزو ۶ GT و تا حدودی آریزو ۸ را بهعنوان رقیبان هیوندای سوناتا وای اف در بازار ایران مدنظر قرار داد. هیوندای SONATA YF در بازار ایران بسیار پرفروش ظاهر شده و همچنان بازار خرید و فروش گرم و پررونقی برای آن در جریان است. با این حال مشکلات فنی نظیر یاتاقانزدن از ویژگیهای منفی آن محسوب میشود و برای جلوگیری از این ایراد، باید پیش از خرابی کامل یاتاقانها و انجام سایر سرویسهای دورهای به تعمیرگاه مراجعه کرد.
سوالات متداول
سوناتا YF با موتور چهار سیلندر تنفس طبیعی ۲.۴ لیتری عرضه شده است. این پیشرانه حدود ۱۷۶ اسببخار قدرت و ۲۲۹ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند که از طریق گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته به محور جلو منتقل میشود. شتاب صفر تا صد آن حدود ۱۰ ثانیه و میانگین مصرف سوخت این خودرو حدود ۸.۲ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر ترکیبی است.
کروز کنترل، سیستم کنترل کشش و پایداری، سنسور پارک عقب، سنسور فشار باد تایرها، سیستم پخش صوت حرفهای با آمپلیفایر، مانیتور مرکزی، پدل شیفتر، سنسور نور و باران، دوربین عقب، شش کیسه هوا، تنظیم برقی صندلیهای جلو، گرمکن و سردکن صندلیهای جلو، سیستم تهویه اتوماتیک دوگانه، سقف پانوراما، ورود و استارت بدون کلید و آینههای جانبی تاشونده از مهمترین امکانات نسخههای فولآپشن سوناتا YF هستند.




