پیشرانه جدید چینیها برای آینده؛ موتور ۱.۵ لیتری چانگان دونگان با استاندارد آلایندگی یورو ۷ روشن شد


گروه خودروسازی چانگان شاخهای به نام دونگان (Dongan) دارد که در زمینه توسعه قوای محرکه فعالیت میکند. این شاخه اخیراً از ساخت یک موتور درونسوز جدید با کد M15NTH خبر داده که توانایی پاس کردن سخت گیرانه ترین استاندارد آلایندگی اروپا یعنی یورو ۷ را دارد. به گفته چانگان، این پیشرانه ۱.۵ لیتری توربو شارژ به طور ویژه برای پیشرانه های هیبریدی شارژی و پلاگین هیبرید طراحی شده و نقش مهمی در محصولات هیبریدی کمپانی ایفا خواهد کرد.
دونگان؛ بازوی قدیمی و کلیدی چانگان در توسعه موتور
شرکت هاربین دونگان اتو انجین (Harbin Dongan Auto Engine) در سال ۱۹۴۸ به عنوان یکی از زیرمجموعههای گروه دولتی چانگان تأسیس شده و اکنون جزو تأمین کنندگان اصلی موتور برای برندهایی مانند چانگان، BAW و جک (JAC) محسوب میشود. این شرکت پیشتر موتور افزایشدهنده برد حرکتی کراس اوور لی اتو وان EREV را نیز تأمین کرده و تجربه قابل توجهی در توسعه پیشرانه های هیبریدی و افزاینده برد دارد.
لحظه تاریخی روشن شدن موتور دونگان M15NTH
دونگان اعلام کرده که موتور M15NTH در ساعت ۸:۵۷ صبح روز ۲۵ دسامبر در آزمایشگاه موسسه تحقیقاتی این شرکت با موفقیت روشن شده و به صورت کاملاً نرم و پایدار شروع به کار کرده است. از این اتفاق به عنوان یکی از نقاط عطف مهم در برنامه توسعه شرکت دونگان یاد میشود.
پیشرانهای مطابق با چین ۷ و یورو ۷
موتور M15NTH به طور همزمان استانداردهای آلایندگی چین ۷ و یورو ۷ را پاس میکند. دستیابی به این سطح از آلایندگی با بهرهگیری از مجموعهای از فناوریهای پیشرفته امکانپذیر شده که از جمله آنها باید به این موارد اشاره کنیم: استفاده از جمله چرخه میلر، پمپ روغن متغیر، سیستم EGR خنک شونده و زمانبندی متغیر سوپاپها با جانمایی مرکزی. در کنار این موارد، مکش قبل از مبدل کاتالیزور، سوپاپهای مقابل هم و ضربه گیرهای یکپارچه برای جذب لرزش پیچشی از دیگر ویژگیهای شاخص این موتور به شمار میروند.

دونگان همچنین اعلام کرده که این پیشرانه از سیستم تزریق مستقیم سوخت، نسبت تراکم بهبودیافته و راندمان حرارتی بالاتر سود میبرد؛ عواملی که نقش مهمی در کاهش مصرف سوخت و آلایندگی در خودروهای هیبریدی ایفا میکنند.
نتیجه تلاش شبانهروزی و پایان برنامه پنج ساله
به گفته مدیران دونگان، تأمین کنندگان قطعات و سرپرست بخش بلوک سیلندر شبانهروز برای آمادهسازی نمونه نهایی این موتور تلاش کردهاند تا پروژه در زمان مقرر به نتیجه برسد. این پیشرانه به عنوان جمعبندی و دستاورد نهایی برنامه پنج ساله چهاردهم شرکت معرفی شده و قرار است به پلتفرم اصلی نسل بعدی پیشرانه های هیبریدی دونگان تبدیل شود.
یورو ۷؛ استانداردی سختگیرانه برای آینده صنعت خودرو
استاندارد آلایندگی یورو ۷ از اول جولای سال ۲۰۲۷ اجرایی خواهد شد. اگرچه این استاندارد در بخش آلایندگی خروجی اگزوز تا حد زیادی محدودیتهای یورو ۶ را حفظ میکند، اما قوانین مربوط به تعداد ذرات معلق را سخت گیرانه تر کرده است. در یورو ۷، ذرات بسیار ریز تا اندازه ۱۰ نانومتر محاسبه میشوند، در حالی که در یورو ۶ این عدد ۲۳ نانومتر بود. همچنین آزمونهای مربوط به اندازه و تعداد ذرات به تمامی موتورهای بنزینی تعمیم داده شده است؛ موضوعی که توسعه چنین پیشرانه هایی را به یک چالش جدی برای خودروسازان تبدیل میکند.

سوابق فناورانه دونگان؛ از پیشرانههای هیبریدی تا موتور دورانی
دونگان پیش از این از نخستین نمونه اولیه موتور دورانی چین با کد R05E رونمایی کرده؛ این توانایی دستیابی به دور موتور ۶۵۰۰ دور بر دقیقه را دارا بوده و توان خروجی آن به ۵۳ کیلووات، معادل ۷۲ اسب بخار، میرسد.



