خودرو

کرایسلر 300C به چه معناست

کرایسلر 300C به چه معناست

سال ۲۰۲۳ پایانی باشکوه برای سدان کرایسلر ۳۰۰ بود؛ سدانی که در سال ۲۰۰۴ پس از سال‌ها فراموشی دوباره زنده شد و توانست به لطف طراحی منحصر به‌ فرد و استایل اصطلاحا مردانه خود، موفقیت‌های اجداد خود را تکرار کند و حتی تا سال ۲۰۰۷ باراک اوباما نیز شخصا پشت فرمان یک کرایسلر ۳۰۰ می‌نشست. در خلال‌ سال‌های اخیر تیپ‌های مختلف سدان، استیشن واگن و مدل اسپرت SRT8 بر اساس این خودرو طراحی و روانه بازار شدند و تا سال ۲۰۱۴، لانچیا تما در ایتالیا بر اساس کرایسلر ۳۰۰ درحال عرضه بود و درکل بازارهای قاره اروپا به استثنا بریتانیا، ایرلند، روسیه و اوکراین این خودرو با نشان لانچیا تما به‌ فروش می‌رسید؛ آن‌ هم در حالی‌ که همچنان با استفاده از گیربکس ۵ سرعته اتوماتیک، صندلی‌ها، سیم‌کشی، سیستم انتقال قدرت و پلت‌فرم مرسدس‌ بنز کلاس E نسل  w210 تولید می‌شد. پس از آن‌ که شرکت مادر کرایسلر، استلانتیس، تصمیم گرفت تولید تعدادی از مدل‌های خودروهای بنزینی خود را کنار بگذارد عرضه این سدان محبوب نیز متوقف گردید. این تصمیم شامل خودروهای هم‌ پلتفرم کرایسلر ۳۰۰، یعنی دوج چارجر و دوج چلنجر نیز می‌شد که بر اساس پلتفرم LX کرایسلر توسعه یافته بودند.

برای وداعی درخور، کرایسلر نسخه‌ای بسیار خاص و نهایی از مدل ۳۰۰ را با نام Chrysler 300C معرفی کرد. این خودرو با موتور ۶.۴ لیتری HEMI، قدرتی معادل ۴۸۵ اسب بخار و ۴۷۵ پوند-فوت گشتاور تولید می‌کرد. تولید این نسخه به ۲,۲۰۰ دستگاه محدود شد و به نوعی وداعی شایسته با این سدان محبوب و با سابق به حساب می‌آید.

کرایسلر 300C

این خروجی شگفت‌انگیز به این معنی بود که Chrysler 300C مدل ۲۰۲۳ اکنون قدرتمندترین نسخه کرایسلر ۳۰۰ تاریخ است، در حالی که تولید محدود آن بر انحصار و خاص بودن این مدل تأکید دارد. با این حال، نام ۳۰۰C آن‌ طور که به نظر می‌رسد منحصر به فرد نیست، چون پیش از این هم بارها این نام را شنیده‌ایم—در واقع، بسیار شنیده‌ایم. با این حال، شناخت یا تجربه رانندگی با مدل ۳۰۰C لزوماً به معنای درک این نیست که حرف “C” چه مفهومی دارد یا چرا این حرف در نام آن آمده است.

علامت “C” در مدل‌های مدرن C300 اشاره‌ای است به کرایسلر C300 اصلی

علامت"C" در مدل‌های مدرن C300 اشاره‌ای است به کرایسلر C300 اصلی

استفاده از حروف در نام‌گذاری مدل‌های کرایسلر ۳۰۰ از سال ۱۹۵۵ با مدل C-300 آغاز و تا L300ادامه پیدا نمود. در آن زمان، هر مدل جدید از کرایسلر ۳۰۰ با اضافه شدن یکی از حروف الفبا به صورت یک پسوند برای عدد ۳۰۰ از نمونه‌های پیشیم متمایز می‌شد، که برای نمونه می‌توان به ۳۰۰B در سال ۱۹۵۶ و ۳۰۰L در سال  ۱۹۶۵ اشاره کرد که سیستم نام‌گذاری جدید از حرف C شروع و تا حرف L ادامه پیدا نمود اگرچه که در این میان از به کاربردن نام 300I خودداری نمود، اتفاقی که هیچ‌گاه مدیران کرایسلر دلیلی برای آن ارائه ندادند. تا زمانی که سیستم نام‌گذاری حروف به طور موقت متوقف شد. این شیوه نام‌گذاری الفبایی تا سال ۱۹۹۹ به کار برده نشد، زمانی که کرایسلر مدل ۳۰۰-M را معرفی کرد که تا سال ۲۰۰۴ تولید می‌شد.

در سال ۲۰۰۵، کرایسلر دوباره نظم حروف را به هم زد و ۳۰۰C را معرفی کرد، که به‌عنوان یک ادای احترام به ۳۰۰C اصلی سال ۱۹۵۷طراحی شده بود. این مدل اولین ۳۰۰ بود که به موتور افسانه‌ای ۳۹۲ اینچ مکعب (۶.۴ لیتر) HEMI مجهز شده بود. موتور V8 این مدل در سال ۱۹۵۷، ۳۷۵ اسب بخار قدرت و ۴۲۰ پوند-فوت گشتاور تولید می‌کرد. کرایسلر همچنین یک نسخه محدود با قدرت بالاتر از موتور ۳۹۲ HEMI ارائه داد (که تنها ۱۸ دستگاه از آن تولید شد) که قدرتی معادل ۳۹۰ اسب بخار داشت. ۳۰۰C  مدل ۱۹۵۷به‌خوبی مجهز به امکانات آن دوران بود، از جمله پنجره‌های برقی، صندلی‌های راحت و مدرن‌تر، تهویه مطبوع و سیستم صوتی کارآمد.

بنابراین، مدل‌های مدرن ۳۰۰C علاوه بر ویژگی‌های عملکردی خاص مدل‌های کلاسیک، “لوکس بودن” آن‌ها را نیز تداعی می‌کنند. به‌طور دقیق، علامت “C” در مدل‌های مدرن کرایسلر ۳۰۰ نشان‌دهنده این است که این مدل هم از نظر عملکردی و هم از نظر کیفیت، نسخه بالارده و پرقدرت کرایسلر ۳۰۰ است. علاوه بر موتور ۶.۴ لیتری، مدل‌های مدرن ۳۰۰C معمولاً به موتور ۵.۷ لیتری HEMI نیز مجهز هستند.

Source link

تیم تحریریه مجله مفید

تیم تحریریه Mofid Magazine با هدف تولید محتوای معتبر، کاربردی و روزآمد فعالیت می‌کند. ما مجموعه‌ای از نویسندگان، پژوهشگران و سردبیران هستیم که تلاش می‌کنیم مطالبی دقیق، قابل اعتماد و الهام‌بخش در حوزه‌های مختلف ارائه دهیم. رسالت ما ارائه محتوایی است که به آگاهی بیشتر مخاطبان کمک کرده و تجربه‌ای ارزشمند برای خوانندگان ایجاد کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا