احیای برند اسپانیایی سانتانا توسط چینی ها ؛ محصولات دانگ فنگ و بایک با نشان این شرکت تولید می شود


برند اسپانیایی سانتانا که ریشه در دهه ۱۹۵۰ میلادی دارد، پس از سالها عدم فعالیت، با کمک چینیها به عرصه خودروسازی باز خواهد گشت. طبق توافقات صورت گرفته، این شرکت در فاز اول با پیکاپی که در دو نسخه عرضه میشود، وارد بازار خواهد شد.
مروری بر تاریخچه سانتانا؛ از لندرور تا قراردادهای نظامی
سانتانا در سال ۱۹۵۸ تولید محصولات لندرور را تحت لیسانس آغاز کرد و در سال ۱۹۸۶ به سراغ تولید سوزوکی جیمنی رفت. این شرکت در ادامه، خودروهای آفرود اختصاصی خود را توسعه داد که برخی از آنها حتی توسط نهادهای نظامی مورد استفاده قرار گرفتند. با این حال، کاهش فروش و مشکلات مالی در نهایت باعث شد تولید خودروهای سانتانا در سال ۲۰۱۱ به طور کامل متوقف شود.

شروعی دوباره با دو پیکاپ جدید
بازگشت سانتانا با معرفی دو پیکاپ جدید کلید خورده است. نخستین محصولات این برند شامل دو پیکاپ دیزلی 400D و نسخه پلاگین هیبریدی 400 PHEV میشوند. هر دو مدل بر پایه پیکاپ دانگ فنگ Z9 توسعه یافتهاند. شاید بدانید این خودرو توسط جوینت ونچر ژنگژو نیسان تولید میشود و پلتفرم آن پیشتر توسط خود شرکت نیسان نیز استفاده شده است.
از نظر طراحی ظاهری و کابین، این دو پیکاپ کاملاً با دانگ فنگ Z9 مشترک هستند و به نمایشگر مرکزی لمسی ۱۴.۶ اینچی، صندلیهای دارای گرمکن و سردکن و مجموعه کامل سامانههای کمکراننده مجهز شدهاند.

قیمتگذاری پیکاپهای سانتانا در برابر رقبا
نسخه دیزلی سانتانا 400D با قیمت ۳۷۰٬۳۰۰ یوان، معادل حدود ۴۷٬۱۰۰ دلار عرضه میشود. در مقابل، نسخه پلاگین هیبریدی ۴۰۰ PHEV برچسب قیمتی برابر با ۲۴۷٬۷۰۰ یوان یا حدود ۲۹٬۹۰۰ دلار دارد. برای مقایسه، فورد رنجر در بازار اسپانیا با قیمت ۲۵۷٬۲۰۰ یوان، معادل تقریباً ۳۱٬۰۵۰ دلار به فروش میرسد. این امر نشان میدهد سانتانا قصد دارد با استراتژی قیمتی رقابتی وارد میدان شود.

مشخصات فنی پیکاپ دیزلی سانتانا 400D
سانتانا 400D به یک پیشرانه ۲.۳ لیتری توربودیزل مجهز است که توانایی تولید ۱۹۰ اسب بخار قدرت و گشتاور قابل توجه ۵۰۰ نیوتنمتر را دارد. این موتور با گیربکس دستی ۶ سرعته یا جعبه دنده اتوماتیک ۸ سرعته عرضه میشود و تمرکز اصلی آن بر توان یدککشی و کاربریهای آفرودی و کاری است.
قدرت بالا و شتاب چشمگیر در نسخه پلاگین هیبریدی
سانتانا ۴۰۰ PHEV ترکیبی از یک موتور بنزینی ۱.۵ لیتری توربوشارژ و سیستم محرکه الکتریکی را در اختیار دارد. خروجی نهایی این مجموعه به ۴۲۲ اسب بخار قدرت و ۸۰۰ نیوتن متر گشتاور میرسد. شتاب این پیکاپ پلاگین هیبریدی تنها ۶.۵ ثانیه و برد تمام برقی آن ۱۲۰ کیلومتر اعلام شده است.

نقش بایک (BAIC) و برنامههای آینده سانتانا
در کنار این پروژه، گروه بایک نیز به برنامه احیای برند سانتانا پیوسته است. بر اساس برنامهریزیها، از اواسط سال ۲۰۲۶ مونتاژ مدلهای آفرودی BJ40 و BJ30 توسط BAIC آغاز خواهد شد. همچنین توسعه خودروهای اختصاصی سانتانا بر پایه پلتفرمهای BAIC در دستور کار قرار دارد.
ناگفته نماند پیکاپهای سانتانا با برند جدید و همچنین مدلهای آینده مبتنی بر پلتفرم بایک قرار است وارد بازارهای اروپا و چین شوند و در سگمنت خودروهای آفرودی و پیکاپ، رقابتی مستقیم با برندهای شناختهشده و باسابقه داشته باشند.
بد نیست به این نکته هم اشاره کنیم که شرکت چری هم با برند اسپانیایی ابرو (Ebro) همکاری دارد. محصولات این خودروساز چینی در اسپانیا با این نام به فروش میرسند.




