شاهین پلاس گرانترین سدان ملی شد


به گزارش خبرگزاری مجله اینترنتی مفید، به نقل از اسب بخار، افزایش شدید نرخ ارز، شاهین پلاس را به گرانترین سدان تولید داخل تبدیل کرده است. عبور قیمت دلار از مرز ۱۳۰ هزار تومان و نوسانات ساعتی آن، بازار خودرو را بهطور کامل دچار آشفتگی کرده و در این میان، خودروهای داخلی با جهش قابل توجه قیمت در بازار آزاد مواجه شدهاند. شاهین پلاس یکی از رکوردداران این افزایش قیمت محسوب میشود.
شاهین پلاس با گیربکس اتوماتیک AT در بازار آزاد از مرز یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان عبور کرده و در حال حاضر، پس از ری را دو میلیاردی، عنوان گرانترین خودروی ملی را به خود اختصاص داده است. این در حالی است که قیمت کارخانهای شاهین پلاس AT حدود یک میلیارد و ۲۲۰ میلیون تومان اعلام شده و اختلاف قیمت آن با بازار آزاد به حدود ۵۰۰ میلیون تومان رسیده است.
تنها چند هفته پیش، با چنین بودجهای امکان خرید خودروهایی مانند سراتو سایپایی کارکرده یا آریزو ۵ اسپرت صفر کیلومتر وجود داشت، اما شرایط آشفته بازار باعث شده این گزینهها عملاً از دسترس خارج شوند. در این وضعیت نابسامان، مشخص نیست روند افزایش قیمتها تا کجا ادامه خواهد داشت و بازار بیش از هر زمان دیگری چشمانتظار نوسانات نرخ دلار است.
قیمت انواع شاهین در بازار و کارخانه
| نام خودرو | قیمت بازار | قیمت کارخانه | اختلاف قیمت |
| شاهین G | ۱,۳۴۰,۰۰۰,۰۰۰ | ۹۱۹,۰۰۰,۰۰۰ | ۴۲۱,۰۰۰,۰۰۰ |
| شاهین GL | ۱,۲۵۰,۰۰۰,۰۰۰ | ۸۹۲,۰۰۰,۰۰۰ | ۳۵۸,۰۰۰,۰۰۰ |
| شاهین G سی وی تی | ۱,۴۵۰,۰۰۰,۰۰۰ | ۹۸۳,۰۰۰,۰۰۰ | ۴۶۷,۰۰۰,۰۰۰ |
| شاهین پلاس | ۱,۷۲۰,۰۰۰,۰۰۰ | ۱,۲۲۳,۰۰۰,۰۰۰ | ۴۹۷,۰۰۰,۰۰۰ |
شاهین پلاس به پیشرانه ME۱۶ توسعهیافته توسط سایپا و مگاموتور مجهز شده است. این پیشرانه ۱٫۶ لیتری با آرایش چهار سیلندر و ۱۶ سوپاپ طراحی شده و از فناوری زمانبندی متغیر سوپاپهای ورودی بهره میبرد. موتور ME۱۶ بهصورت پایه استاندارد آلایندگی یورو ۵ را پاس میکند و در آن از نسل جدید دینامها و پمپ روغن استفاده شده است. خروجی این پیشرانه، قدرتی معادل ۱۱۵ اسب بخار و گشتاوری برابر با ۱۴۷ نیوتنمتر است. انتقال قدرت نیز توسط گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک DAE انجام میشود که نیروی موتور را به چرخهای جلو منتقل میکند.
۳۲۲

