لوکانو L5 ؛ معرفی + مشخصات فنی

لوکانو L5 نام کراس اوور جدید دو دیفرانسیل شرکت ماموت خودرو است که در بازارهای جهانی با نام جیکو J5 شناخته می شود.
معرفی لوکانو L5
لوکانو نام یکی از برندهای زیر مجموعه های جدید شرکت ماموت خودرو است که در چند وقت اخیر با عرضه محصولاتی لوکس نظیر لوکانو L7 و لوکانو L8 بر سر زبان ها افتاده و در همین مدت کوتاه نیز مشتریان بسیاری پیدا کرده است. شاید مهم ترین دلیلی که باعث شده تا محصولات عرضه محصولات نشان لوکانو در مدت زمانی با استقبال نسبتا خوبی روبرو شوند، طراحی لوکس آنها در کنار مشخصات و امکانات جذاب محصولات این نشان است. اما نقدی که در حال حاضر می توان به محصولات نشان لوکانو داشت این است که در حال حاضر محصولات نشان لوکانو تنوع کمی از خودروها را در بر می گیرد و محصولاتی نظیر L7 و L8 نیز قیمت نسبتا بالایی دارند. به همین دلیل شرکت ماموت خودرو تصمیم گرفته است تا کراس اووری جدید را روانه بازار کند که هم قیمت پایین تری نسبت به لوکانو L7 و L8 داشته باشد و هم از زبان طراحی آنها پیروی کند. لوکانو L5 محصول جدید شرکت ماموت خودرو است که دقیقا با همین سیاست قرار است وارد بازار شود تا هم در رده قیمتی کمتر از لوکانو L7 به دست مشتریان برسد و هم تنوع محصولات این نشان را گسترش دهد.

لوکانو L5 در حقیقت کراس اووری کامپکت است که در بازارهای جهانی با نام JAECOO J5 به فروش می رسد و از سال ۲۰۲۵ نیز تولید و عرضه آن آغاز شده است. نکته ای که باید در مورد LUCANO L5 بدانیم این است که این خودرو در کلاس طراحی و سگمنت B و براساس پلتفرم T1X طراحی شده و با پیشرانه های بنزینی، پلاگین هایبرید و الکتریکی عرضه شده است. در ادامه بیشتر به بررسی این خودرو می پردازیم.
طراحی بدنه لوکانو ال ۵
طراحی بدنه لوکانو L5 را میتوان نمایندهای از زبان طراحی مدرن و روبهجلو برند جیکو دانست؛ زبانی که تلاش میکند میان حس لوکس، ماهیت نیمهآفرودی و سلیقه بازار جهانی تعادل برقرار کند. J5 در مقایسه با بسیاری از کراساوورهای همرده، هویتی نسبتاً مستقل دارد و سعی نمیکند صرفاً با تقلید مستقیم از برندهای مطرح، خود را مطرح کند؛ هرچند ردپای الهامگیری هوشمندانه در آن بهوضوح دیده میشود.

در نمای جلو، لوکانو ال ۵ چهرهای جسور و قدرتمند دارد. جلوپنجره بزرگ و عمودی با الگوی منظم، مهمترین المان این بخش است که حس استحکام و جدیت را منتقل میکند. چراغهای جلو با گرافیک مدرن و فرم نسبتاً باریک، هماهنگی خوبی با جلوپنجره ایجاد کردهاند و استفاده از دیلایتهای خطی، جلوهای امروزی به خودرو میبخشد. سپر جلو نیز با خطوط شکسته و حجمپردازی مناسب، شخصیت کراساووری J5 را تقویت میکند. با این حال، ممکن است برای برخی مخاطبان، این میزان از صلابت در نمای جلو کمی اغراقآمیز به نظر برسد.
نمای جانبی جایی است که طراحان جیکو تلاش کردهاند تعادل میان سادگی و پویایی را حفظ کنند. خط شانه مشخص و نسبتاً صاف که در امتداد بدنه کشیده شده، به خودرو ظاهری عضلانی میدهد، بدون آنکه بیش از حد شلوغ شود. فرم گلگیرها برجسته طراحی شده و فاصله مناسب از سطح زمین، ماهیت ماجراجویانه J5 را یادآوری میکند. طراحی ستونها و قاب شیشهها ساده و کاربردی است و دید جانبی خوبی را فراهم میکند. از منظر انتقادی، میتوان گفت نمای جانبی با وجود تناسب مناسب، فاقد جزئیات متمایزکنندهای است که آن را به امضای بصری خاصی برساند.

در نمای عقب، LUCANO L5 ظاهری مدرن و نسبتاً هماهنگ دارد. چراغهای عقب با طراحی افقی و گرافیک یکپارچه، عرض خودرو را بیشتر نشان میدهند و حس پایداری را تقویت میکنند. درب صندوق ساده اما خوشتناسب طراحی شده و استفاده محدود از خطوط تزئینی، از شلوغی بیش از حد جلوگیری کرده است. سپر عقب نیز با حجمپردازی مناسب و جزئیات محافظتی، با شخصیت کلی خودرو هماهنگ است، هرچند میشد با کمی خلاقیت بیشتر، این بخش را متمایزتر کرد.
در مجموع، طراحی بدنه لوکانو L5 را میتوان منطقی، بهروز و متناسب با سلیقه طیف گستردهای از خریداران دانست. این خودرو بیش از آنکه به دنبال شوک بصری باشد، بر ایجاد حس کیفیت، استحکام و هماهنگی تمرکز دارد؛ رویکردی که اگرچه ممکن است همه را هیجانزده نکند، اما بهخوبی با جایگاه L5 در بازار همخوانی دارد.
مشخصات فنی LUCANO L5
جیکو J5 در بازارهای جهانی با تیپ ها و نسخه های مختلفی قابل سفارش گذاری است. به عنوان مثال تیپ پایه این خودرو از یک پیشرانه ۱.۵ لیتری توربو شارژ بهره می برد که این پیشرانه می تواند تا ۱۵۵ اسب بخار قدرت و ۲۳۰ نیوتن متر گشتاور تولید کند و توان را تولید شده را از طریق گیربکس CVT به چرخ های جلو انتقال دهد.

اما زیر کاپوت نسخه ای که احتمالا در بازار ایران با نام LUCANO L5 عرضه می شود، همانند بسیاری از محصولات جدید شرکت چری، یک پیشرانه ۱.۶ لیتری توربوشارژ با فناوری پاشش سوخت مستقیم قرار گرفته است که این پیشرانه می تواند روی هم رفته ۱۹۷ اسب بخار قدرت و ۲۹۰ نیوتن متر گشتاور تولید کند با این تفاوت که در لوکانو L5 توان تولیدی از طریق جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک دوکلاچه تر به تمامی چرخ ها منتقل می شود. به عبارت دیگر ما در این خودرو با یک کراس اوور دو دیفرانسیل روبرو هستیم که ابعاد کوچکتری از L7 دارد. البته باید بدانیم که جیکو جی ۵ در نسخه های پلاگین هیبرید و تمام برقی نیز در بازار های جهانی قابل سفارش گذاری است.
لوکانو L5 همان طور که انتظار می رود از ترکیب سیستم تعلیق مک فرسون در محور جلو و سیستم مولتی لینک در محور عقب بهره می برد که باعث می شود سواری قابل قبولی را از این خودرو شاهد باشیم.
طراحی داخل کابین و امکانات
طراحی داخل کابین لوکانو L5 را می توان ادامه منطقی همان رویکردی دانست که در نمای بیرونی خودرو دیده می شود؛ یعنی ترکیبی از مدرنیته، حس لوکس گرایی کنترل شده و پرهیز از شلوغی های غیر ضروری. کابین این خودرو تلاش می کند فضایی آرام، کاربردی و در عین حال بروز را در اختیار سرنشینان قرار دهد و بیش از آن که بر جلوه های نمایشی تکیه کند، روی ارگونومی و کیفیت بصری تمرکز دارد.

در بخش داشبورد و نمایشگرها، با طراحی نسبتاً مینیمال و منظم روبهرو هستیم. خطوط افقی داشبورد باعث میشوند عرض کابین بیشتر به چشم بیاید و حس فضای بازتری به سرنشینان منتقل شود. نمایشگر مرکزی بزرگ که بهصورت یکپارچه در دل داشبورد قرار گرفته، نقش اصلی در کنترل امکانات خودرو را بر عهده دارد و از نظر جانمایی، دسترسی مناسبی برای راننده و سرنشین جلو فراهم میکند. پشت فرمان نیز صفحهنمایش دیجیتال اطلاعات، با گرافیکی ساده و خوانا طراحی شده تا بدون ایجاد حواسپرتی، اطلاعات ضروری را نمایش دهد. نکته قابلتوجه در این بخش، طراحی غربیلک فرمان است که شباهت محسوسی به محصولات لوکس برند EXEED دارد؛ فرمی مدرن با جزئیات ظریف که حس کیفیت و کلاس بالاتری نسبت به جایگاه قیمتی خودرو القا میکند. البته اگر بخواهیم منصفانه نگاه کنیم، طراحی داشبورد میتوانست با کمی تنوع در متریال یا جزئیات تزئینی، شخصیت متمایزتری پیدا کند.
کنسول میانی لوکانو ال ۵ نیز با تمرکز بر سادگی و کاربردپذیری طراحی شده است. حذف شلوغی دکمههای فیزیکی و استفاده از سطوح یکدست، فضای کنسول را مدرن و مرتب نشان میدهد. جانمایی اهرم تعویض دنده، محل قرارگیری کلیدها و فضای نگهداری وسایل شخصی بهگونهای است که استفاده روزمره را آسان میکند. با این حال، ممکن است برخی کاربران ترجیح دهند کنترلهای فیزیکی بیشتری در این بخش وجود داشته باشد تا وابستگی به نمایشگر مرکزی کمتر شود.

در بخش صندلیها، تمرکز اصلی بر راحتی و پشتیبانی مناسب بوده است. فرم صندلیها بهگونهای طراحی شده که در رانندگیهای شهری و سفرهای طولانی، خستگی کمتری به سرنشینان وارد شود. طراحی ظاهری آنها ساده اما شکیل است و هماهنگی خوبی با فضای کلی کابین دارد. صندلیهای جلو از نظر ارگونومی عملکرد قابل قبولی دارند، هرچند از نظر طراحی اسپرت یا برجستگیهای جانبی، چندان جاهطلبانه نیستند.
در مجموع، طراحی داخلی کابین LUCANO L5 فضایی متعادل و خوش ساخت را ارائه میدهد که نه بیش از حد ساده است و نه به سمت تجمل اغراقآمیز میرود. این کابین برای کاربرانی طراحی شده که کیفیت، آرامش بصری و حس لوکس ملایم را به جلوههای نمایشی ترجیح میدهند.
در مورد امکانات ایمنی و رفاهی این خودرو نیز باید بگوییم که لوکانو L5 به امکاناتی نظیر؛ پشت آمپر دیجیتال، نمایشگر لمسی سیستم مالتی مدیا، شارژر وایرلس، دوربین ۳۶۰ درجه، آینه های جانبی برقی، سنسور نور، سنسور باران، تریم چرم مصنوعی، صندلی های برقی جلو، تهویه اتوماتیک، فرمان دی کات، اپل کارپلی، اندروید اتو، سامانه کنترل پایداری، اتوهلد، ترمز پارک برقی، ترمز اضطراری خودکار، ۶ کیسه هوای ده نقطه ای، سنسور TPMS، سنسور پارک عقب، کروز کنترل تطبیقی، هشدار برخورد از جلو، فناوری LED چراغ ها و… مجهز است.
رقبای لوکانو L5
اگر در جست و جوی رقیبی برای لوکانو L5 صرفا به سگمنت طراحی و رده قیمتی توجه کنیم می توانیم کراس اوورهای مونتاژی بسیاری را رقیب این خودرو بدانیم اما نکته ای که می تواند این خودرو را از دیگر کراس اوورهای مونتاژی متمایز کند، دو دیفرانسیل بودن آن است که تنها در تعداد اندکی از رقبای لوکانو ال ۵ نظیر؛ فونیکس FX دو دیفرانسیل، اکستریم LX و… دیده می شود.
سوالات متداول
اما زیر کاپوت نسخه ای که احتمالا در بازار ایران با نام LUCANO J5 عرضه می شود، همانند بسیاری از محصولات جدید شرکت چری، یک پیشرانه ۱.۶ لیتری توربوشارژ با فناوری پاشش سوخت مستقیم قرار گرفته است که این پیشرانه می تواند روی هم رفته ۱۹۷ اسب بخار قدرت و ۲۹۰ نیوتن متر گشتاور تولید کند با این تفاوت که در لوکانو L5 توان تولیدی از طریق جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک دوکلاچه تر به تمامی چرخ ها منتقل می شود.
لوکانو L5 به امکاناتی نظیر؛ پشت آمپر دیجیتال، نمایشگر لمسی سیستم مالتی مدیا، شارژر وایرلس، دوربین ۳۶۰ درجه، آینه های جانبی برقی، سنسور نور، سنسور باران، تریم چرم مصنوعی، صندلی های برقی جلو، تهویه اتوماتیک، فرمان دی کات، اپل کارپلی، اندروید اتو، سامانه کنترل پایداری، اتوهلد، ترمز پارک برقی، ترمز اضطراری خودکار، ۶ کیسه هوای ده نقطه ای، سنسور TPMS، سنسور پارک عقب، کروز کنترل تطبیقی، هشدار برخورد از جلو، فناوری LED چراغ ها و… مجهز است.

