مروری بر عملکرد رانندگان تازهکار F1


در این مطلب مروری خواهیم داشت بر عملکرد رانندگان تازهکار (rookies) F1 که فصل ۲۰۲۵، اولین فصل حضور آنها در مسابقات بوده است و برخی از آنها عملکرد خیره کنندهای داشتهاند.

کیمی آنتونلی از تیم مرسدس // بهترین نتیجه: کسب سکوی دوم // مجموع امتیازات: ۱۵۰
به گزارش مجله اینترنتی مفید، او با تنها ۱۸ سال و ۲۵۱ روز سن، جوانترین polesitter تاریخ فرمول یک است. کیمی همچنین با رانندگی از رتبه شانزدهم به رتبه چهارم در مسابقه افتتاحیه فصل در ملبورن، توجهها را به خود جلب کرد. سپس در مونترال برای اولین بار در دوران حرفهای خودش، بالاتر از هر دو خودروی مک لارن روی سکو قرار گرفت. سپس افت ناگهانی پیش آمد؛ مشکلات مرسدس با سیستم تعلیق و به روز رسانی های اصلاحی ناموفق، منجر به خودرویی غیرقابل پیشبینی شد. به هر روی اشتباهات تازه کارها و لحظاتی از استعدادهای برتر، اساساً هر چیزی که انتظار میرفت توسط کیمی انجام شد!

الیور بیرمن از تیم هاس // بهترین نتیجه: کسب مقام چهارم // مجموع امتیازات: ۴۱
مقام چهارم در مکزیکوسیتی، مهمترین لحظه رانندگی الی بود زیرا او مکلارن مدعی قهرمانی را در یک مبارزه مستقیم با هاس که در دستان بیرمن باورنکردنی به نظر میرسید، با سرعت خودش شکست داد. اما نیم فصل دوم او فوقالعاده بوده است؛ کسب مقام ششم از pit در یک مسابقه پر هرج و مرج در هلند، مهارت مسابقهای او را نشان داد. هیچ رانندهای از تیم هاس، پنج بار متوالی در گرندپری امتیاز کسب نکرده بود که این موضوع توسط بیرمن محقق شد. نیم فصل دوم آنقدر خوب بود که به نظر میرسد او در چند سال آینده به فراری خواهد پیوست.

گابریل بورتولتو از تیم سائوبر // بهترین نتیجه: کسب مقام ششم // مجموع امتیازات: ۱۹
گابریل توانست برای اولین بار در Q3 که به عنوان بهترین نتیجه در مرحله مقدماتی دوران حرفهایاش محسوب میشد، راه پیدا کند و به دنبال آن با عملکرد موفق در گرندپری، مقام ششم را کسب کند. نیمه دوم فصل با تصادفات دور آغازین و یک تصادف بزرگ در مسابقه خانگیاش در برزیل، سفر سختی بود اما سال آینده او تجربه حضور در تمام پیستها را خواهد داشت. اما توجه کنید که سائوبر تیمی بود که در سال ۲۰۲۴ تنها چهار امتیاز کسب کرده بود! یک فصل قوی در اروپا و تحت فشار قرار دادن همتیمی باتجربهاش ثابت کرد که او اینجا در F1 خواهد ماند.

جک دوهان و فرانکو کولاپینتو از تیم آلپین // بهترین نتیجه: دوهان P13/ کولاپینتو P11// مجموع امتیازات: ۰
هر دو راننده در طول دوران حضورشان در تیم، لحظات قابل قبولی! را تجربه کردند اما این فصل برای آلپین دشوار بود. تیم امسال برای به ثمر رساندن ماشین تلاش کرد و در ماه آوریل تلاشها را به ماشین ۲۰۲۶ معطوف کرد. جک دوهان اولین فصل خود در F1 را زیر سایه شایعات جایگزینی آغاز کرد و وقتی تنها دو ماه پس از شروع فصل از تیم کنار گذاشته شد. کولاپینتو نیز سال را سخت خواند اما به مجموعه قوانین و پاوریونیت جدید برای سال آینده اشاره کرد که امیدوار است به بازگشت به فرمی که برای ویلیامز در سال ۲۰۲۴ نشان داده بود، منجر شود.

ایزاک هجار از تیم ریسینگ بولز // بهترین نتیجه: کسب سکوی سوم // مجموع امتیازات: ۵۱
سکوی هلند برای راننده تازهکاری پس از تصادف در دور مقدماتی در ملبورن، دستاوردی باورنکردنی بود. سرعت هجار هرگز مورد تردید نبوده است اما اشتباهات کلیدی در لحظات پرفشار در فرمول ۳ و فرمول ۲، بسیاری را نگران کرد که چگونه او پس از spin در دور مقدماتی در استرالیا، در کانون توجه F1 قرار خواهد گرفت. با وجود یک فصل فوقالعاده، او باید تقریباً همه چیز را بهبود ببخشد زیرا به تازگی سختترین صندلی F1 را به عنوان همتیمی مکس ورشتپن تصاحب کرده است. البته نمایشی درخشان از استعدادهای جوان رانندگی و ارتقایی شایسته به جایگاهی بزرگ را برای ایزاک باید درنظر گرفت.

لیام لاوسون از ریسینگ بولز // بهترین نتیجه: کسب مقام پنجم // مجموع امتیازات: ۳۸
در گرندپری آذربایجان، لاوسون بالاخره تمام وعدههایش را عملی کرد. مقام پنجم آن روز، رانندگی بسیار قدرتمندی بود و قهرمان نهایی جهان پشت سر او قرار داشت. لاوسون تنها پس از دو مسابقه، از ردبول به شدت تنزل رتبه یافت اما با ماشین بهروز شده در اتریش، با رانندگی کاملاً مطمئن، جایگاه ششم قدرتمندی را کسب کرد. برزیل، برجستهترین رانندگی او بود که در آن، مهارت مسابقهای باورنکردنی خود را نشان داد و ۵۲ دور را با لاستیکهای متوسط طی کرد. ذهنیت قوی که نباید با تنزل رتبه غرق شود و تیم ریسینگ بولز معتقد است که موفقیتهای بیشتری در راه است.




