موتورسیکلت ویشتا 150 ؛ مشخصات فنی + تجربه سواری

منتشر شده در 22 آذر 1404 ساعت 14:30

موتور سیکلت ویشتا ۱۵۰ یکی از موتورهای طرح وسپا است که توسط پیشرو گستر فارس عرضه میشود و ما در این مطلب به آن میپردازیم.
در حال حاضر موتورهای کلاس اسکوتر در تنوع قابل توجهی عرضه میشوند، ولی اسکوترهایی که همواره مورد توجه قرار دارند، اسکوترهای وسپا هستند. اسکوترهای وسپا با توجه به طراحی کلاسیک و در عین حال جذابی که دارند مورد توجه قشر مختلفی از جامعه قرار میگیرند و در کشورهای مختلف خرید و فروش میشوند. در ایران نیز شاهد حضور اسکوترهای وسپا هستیم، ولی بسیاری از شرکتهای فعال در زمینه موتور سیکلت اسکوترهایی را با طرح وسپا عرضه میکنند که از قیمت مناسبتری برخوردار هستند. یکی از این اسکوترها ویشتا ۱۵۰ نام دارد که اسکوتر نسبتا جذاب و محبوبی به حساب میآید و در دسته اسکوترهای شهری دستهبندی میشود. ما در این مقاله قصد داریم به طراحی ظاهری این موتور سیکلت پرداخته و اطلاعاتی را درباره مشخصات فنی ویشتا ۱۵۰ در اختیار شما قرار دهیم و در نهایت به تجربه سواری و حتی رقبای آن بپردازیم. اگر به اسکوترهای وسپا و حتی اسکوترهای طرح وسپا علاقمند هستید و به دنبال یک اسکوتر تقریبا جذاب با قیمت مناسب میگردید، توصیه میکنیم مقاله ما را تا انتها مطالعه کنید، چرا که ما یک اسکوتر شهری مناسب برای شما در نظر گرفتهایم.
طراحی ظاهری موتور سیکلت ویشتا ۱۵۰ طرح وسپا
طراحی ظاهری موتور سیکلت ویشتا ۱۵۰ تا حدودی شبیه به وسپا است و در واقع میتوان این اسکوتر را اسکوتری با طرح وسپا محسوب کرد. طراحی اسکوتر ویشتا ۱۵۰ تا حدودی کلاسیک به نظر میرسد و طراحی ظاهری آن میتواند برای جوانان و حتی افراد مختلف قابل قبول باشد. مانند اسکوترهای وسپا، در رنگ بندی این اسکوتر نیز شاهد تنوع جالبی هستیم و شما میتوانید آن را در رنگهای مختلفی مثل طلایی، نقرهای، سفید، مشکی و سایر رنگهای جذاب تهیه کنید.

در نمای جلویی اسکوتر ویشتا ۱۵۰ شاهد یک فلاپ سینه نسبتا تخت هستیم و چراغهای راهنما با ابعاد بزرگ در سمت راست و چپ قرار گرفتهاند که علاوه بر ابعاد بزرگ باید به طراحی جالب آن نیز توجه داشت. چراغ جلو یا چراغ اصلی به صورت گرد طراحی شده و روی فلاپ فرمان مشاهده میشود. فرمان لولهای موتور سیکلت ویشتا ۱۵۰ با استفاده از فلاپ پوشانده شده و شاهد یک فرمان مشابه با اسکوترهای وسپا هستیم. در سمت راست و چپ فرمان دکمههایی مثل استارت، روشن کردن چراغ، بوق، تغییر وضعیت نور پایین به نور بالا و همچنین دکمه راهنما قرار گرفتهاند. علاوه بر این دکمهها روی فلاپ فرمان شاهد یک وایند شیلد کوچک هستیم که میتواند جریان باد را به سمت بالا هدایت کند و همچنین آینههای کلاسیک کرومی نیز با شکل گرد خود روی فرمان قرار گرفتهاند و دید مناسبی را در اختیار راکت قرار میدهند. این آینهها دقیقا مشابه آینههایی هستند که در اسکوترهای وسپا و بسیاری از اسکوترهای طرح کلاسیک شاهد آنها هستیم.
صفحه نمایشگر این موتور سیکلت یک صفحه نمایشگر دیجیتال است که اطلاعاتی مثل میزان سوخت، میزان سرعت موتور و کیلومتر شمار را در اختیار راکب قرار میدهد. باک موتور سیکلت ویشتا ۱۵۰ طرح وسپا در قسمت جاپایی قرار گرفته و حجم آن تقریبا ۵ لیتر گزارش شده است که در بین موتورهای کلاس اسکوتر حجم قابل قبولی محسوب میشود. در فضای کنسول شاهد بخشی برای قرار دادن وسایلی مثل موبایل و کیف پول هستیم که فاقد درب طراحی شده، ولی در عین حال میتواند در حین سواری کاربردی باشد. فضای جاپایی طراحی جالبی دارد و راکب میتواند پاهای خود را به راحتی در این فضا قرار دهد. زین این اسکوتر یک زین چرمی بوده که جذاب به نظر میرسد و طراحی آن یک تکه است و میتواند سواری نسبتا نرمی را در اختیار راکب و ترک نشین قرار دهد. در قسمت زیر زین شاهد یک فضای ذخیره سازی هستیم که تا حدودی فضای قابل قبولی است و میتواند برای قرار دادن کلاه کاسکت مناسب باشد. در انتهای زین شاهد یک بخش ترک نشین هستیم که کنارههای آن میتواند برای حفظ تعادل راکب کمک کننده باشد و علاوه بر آن امکان تعبیه باکس روی ترک بند وجود دارد.

در نمای جانبی شاهد شباهت زیاد به اسکوترهای وسپا هستیم و فلاپهای ویشتا ۱۵۰ به شکل منحنی کلاسیک و تقریبا جذاب طراحی شدهاند. اگزوز این موتور سیکلت نیز طراحی تخم مرغی دارد و قطعات کرومی رویه آن را تزیین کردهاند که در کنار رینگها و سایر قطعات هماهنگی جالبی را به نمایش میگذارد. در نمای عقب شاهد چراغ خطر و چراغهای راهنما هستیم تا حدودی شبیه به اسکوترهای وسپا طراحی شدهاند و از نوع ال ای دی هستند. وزن کلی گزارش شده برای اسکوتر ویشتا ۱۵۰ طرح وسپا تقریبا ۱۳۰ کیلوگرم گزارش شده است که میتواند وزن مناسبی برای سواری در شهر باشد و هندلینگ مناسبی را در اختیار دهد.
ابعاد موتورسیکلت ویشتا ۱۵۰ طرح وسپا به شرح زیر است:
| طول(میلیمتر) | عرض(میلیمتر) | ارتفاع(میلیمتر) |
| ۲۱۴۰ | ۷۱۰ | ۱۱۸۵ |
مشخصات فنی اسکوتر ویشتا ۱۵۰ طرح وسپا
اسکوتر ویشتا ۱۵۰ طرح وسپا به یک انجین تک سیلندر، چهار زمانه هوا خنک مجهز شده که حجم آن ۱۴۹ سی گزارش شده است و میتواند حداکثر قدرتی معادل ۶.۵ کیلووات را در ۷۵۰۰ دور بر دقیقه تولید کند. همچنین گشتاور تولید شده توسط انجین این موتور سیکلت ۸.۶ نیوتون متر در ۵۹۹۰ کیلومتر بر ثانیه گزارش شده است. سیستم سوخت رسانی اسکوتر ویشتا ۱۵۰ طرح وسپا از نوع انژکتوری بوده و شاهد یک جعبه دنده ۴ سرعته دستی هستیم که در بعضی از مدلهای جدید این گیربکس به صورت اتوماتیک مشاهده میشود. این موتور سیکلت قادر است در عرض مدت زمان ۸ ثانیه سرعت خود را از صفر به ۱۰۰ برساند و حداکثر سرعت گزارش شده برای آن ۸۶ کیلومتر بر ساعت است. در سیستم تعلیق جلوی موتور سیکلت ویشتا ۱۵۰ شاهد کمک فنر هیدرولیکی هستیم و برای عقب این موتور سیکلت از کمک فنر مونوشاک یا تک کمک مرکزی استفاده کردهاند که عملکرد خوبی را ارائه میدهد. ترمز جلو از نوع دیسکی و ترمز عقب از نوع کاسهای است و به طور کلی ابعاد چرخ جلو با چرخ عقب یکسان بوده و شاهد ابعادی معادل ۱۲۰/۷۰ هستیم. هر دو چرخ بر روی رینگهای نسبتا جذاب ۱۲ اینچی سوار شدهاند و سواری قابل قبولی را در اختیار راکب قرار میدهند.

تجربه سواری و رانندگی با ویشتا ۱۵۰
استایل نشستن روی موتور سیکلت ویشتا ۱۵۰ و تجربه سواری تا حدودی مشابه با موتور سیکلتهای طرح وسپا محسوب میشود. سیستم تعلیق این موتور سیکلت تا حدودی پیشرفته است و میتواند راحتی را برای راننده و سرنشین عقب به ارمغان آورد. تا حدودی میتوان گفت سیستم تعلیق در نظر گرفته شده برای ویشتا ۱۵۰ لرزشها را دفع میکند و میتواند گزینه مناسبی برای سواری در جادههای صاف و در مواردی جادههای ناهموار باشد. انجین موتور سیکلت از صدای کمی برخوردار بوده و میتوانید تجربه سواری بدون صدا را با آن تجربه کنید. متاسفانه در سیستم ترمز موتور سیکلت ویشتا ۱۵۰ شاهد حضور ترمز abs نیستیم، ولی در حالت کلی ترمزگیری راحت به حساب میآید و ترمزهای دیسکی این موتور تا حدودی قدرتمند هستند. در حالت کلی با توجه به آنچه گفته شد تجربه سواری موتور سیکلت ویشتا ۱۵۰ میتواند برای داخل شهر قابل قبول باشد و این موتور را میتوان یک وسیله نقلیه اقتصادی و راحت محسوب کرد.
رقبای موتور ویشتا ۱۵۰ طرح وسپا
در حال حاضر موتورهای متعددی با طرح وسپا تولید و عرضه شدهاند و با توجه به همین مسئله میتوان رقبای متعددی را برای موتور سیکلت ویشتا ۱۵۰ نام برد. البته لازم به ذکر است که کیفیت ساخت بسیاری از موتورهای طرح وسپای موجود در ایران نسبتا بهتر و شبیهتر به وسپای اصلی محسوب میشوند به همین دلیل تنها میتوان به موتورسیکلتهایی مثل همتاز ۱۵۰ RS طرح وسپا و کویر S5 150 طرح وسپا اشاره کرد.

نقاط ضعف و قوت ویشتا ۱۵۰ و جمع بندی
مزایا: انجین بدون صدا، فضای ذخیره سازی مناسب
معایب: کیفیت طراحی نسبتا پایین، نبود ترمز ABS
در پایان باید بگوییم که موتور سیکلت ویشتا ۱۵۰ یکی از موتورهای عرضه شده پیشرو گستر فارس است که با طرح وسپا طراحی شده و تا حدودی جذاب به نظر میرسد. در ظاهر این موتور سیکلت شاهد شباهت بسیاری از قطعات با اسکوترهای وسپا هستیم، ولی در حالت کلی طراحی تا حدودی ضعیف به نظر میرسد. مشخصات فنی اسکوتر ویشتا ۱۵۰ قابل قبول است و شاهد یک سواری بدون صدا در سایه انجین آن خواهید بود و سیستم تعلیق عملکرد خوبی را ارائه میدهد. فضای ذخیرهسازی در نظر گرفته شده برای این اسکوتر قابل قبول است، ولی متاسفانه در سیستم ترمز از ترمز abs استفاده نشده که تا حدودی میتواند ریسک سواری را افزایش دهد. در حالت کلی با توجه به آنچه که گفته شد اگر به دنبال یک موتور کم هزینه و اقتصادی برای سواری در داخل شهر هستید، میتوانید ویشتا ۱۵۰ را انتخاب کنید.
نظر شما درباره موتور سیکلت ویشتا ۱۵۰ طرح وسپا چیست؟ به نظر شما آیا این اسکوتر طرح وسپا جذاب به نظر میرسد؟




