موتورسیکلت کبیر NVX 170 ؛ مشخصات فنی + تجربه سواری

منتشر شده در 05 دی 1404 ساعت 14:30

موتورسیکلت NVX 170 یکی از موتور سیکلتهای کلاس اسکوتر بوده که توسط کبیر موتور عرضه میشود و مشابه یاماها آیروکس طراحی شده است. ما در این مطلب به ارائه اطلاعاتی درباره این موتور سیکلت خواهیم پرداخت.
کبیر موتور از جمله شرکتهای پرطرفدار بازار ایران محسوب میشود که تا حدودی موتور سیکلتهای جذابی را برای مشتریان فراهم کرده و از سال ۱۳۷۸ شاهد عرضه موتور سیکلتهای مختلف توسط این شرکت هستیم. یکی از موتور سیکلتهای عرضه شده توسط کبیر موتور، موتور سیکلت NVX 170 نام دارد که مشابه موتور سیکلت معروف یاماها آیروکس طراحی شده و با توجه به این مسئله میتوان گفت طراحی ظاهری جذابی دارد. این موتور سیکلت موتوری از کلاس اسکوتر است و در حال حاضر در بازار ایران شاهد تنوع بالایی در زمینه موتورهای کلاس اسکوتر هستیم. موتورهای کلاس اسکوتر سواری نسبتا راحتی دارند و با وزن سبکتری عرضه میشوند. در اکثر موارد طراحی اسکوترها مشابه هم بوده و فقط در بخشی از جزئیات مانند چراغها و صفحه کیلومتر شاهد تفاوتهایی هستیم. موتورهای اسکوتر برای استفاده روزمره مناسب هستند و بعضی از این موتورها به گونهای طراحی شدهاند که میتوان حتی مسیرهای خارج از شهر را با آنها پیمایش کرد. تا حدودی میتوان گفت موتورسیکلت طرح آیروکس NVX 170 کبیر یکی از همین موتور سیکلتها محسوب میشود و میتوان مسافتهای طولانی را با آن طی کرد.
ما در این مقاله قصد داریم به بررسی طراحی ظاهری این موتور سیکلت بپردازیم و اطلاعات مفیدی درباره مشخصات فنی، رقبا و حتی تجربه سواری با آن را در اختیار شما قرار دهیم. اگر به دنبال یک اسکوتر هستید که به اندازه موتور سیکلتهای طرح آیروکس جذاب باشد، ولی گران نباشد، پیشنهاد میکنیم موتور سیکلت کبیر طرح یاماها آیروکس NVX 170 را بررسی کنید و تا انتهای مقاله همراه ما باشید.
طراحی ظاهری اسکوتر NVX 170 کبیر
یکی از محصولات مونتاژ شده توسط کبیر موتور، موتور سیکلت NVX 170است که تا حدودی طراحی ظاهری جذاب و مشابهی با یاماها آیروکس دارد. در طراحی نمای جلویی شاهد یک نما مشابه با موتور سیکلت آیروکس هستیم و چراغها به صورت اسپرت طراحی شده و بخش عظیمی از نمای جلویی را با حالت کشیده خود اشغال کردهاند. در سمت راست و چپ بدنه شاهد راهنماهای جلو هستیم که ابعاد مناسبی دارند و فرمان این اسکوتر با فلاپ پوشانده شده است. در سمت راست فرمان شاهد سیستم استارت و استاپ هستیم و کلید چراغ جلو در همین سمت قرار داده شده است. در سمت چپ فرمان به ترتیب شاهد کلیدهای تغییر وضعیت نور پایین به نور بالا، راهنما و کلید بوق هستیم.

صفحه کیلومتر موتور سیکلت NVX 170 کبیر به صورت دیجیتالی طراحی شده و خوانایی مطلوبی را در اختیار راکب قرار میدهد. در این صفحه کیلومتر شاهد اطلاعاتی مثل دور موتور، میزان مسافت طی شده، میزان سرعت، میزان بنزین، میزان دما و همچنین ساعت هستیم و چراغهای هشدار در قسمت پایین قرار گرفتهاند و امکان تنظیم صفحه کیلومتر نیز با دکمه تعبیه شده وجود دارد. کمی پایینتر از صفحه کیلومتر در بخش کنسول شاهد استارت این اسکوتر هستیم که در محل مناسب و با طراحی مناسبی قرار داده شده است. بخش جاپایی اسکوتر ان وی ایکس ۱۷۰ مطلوب به نظر میرسد و برای ترک نشین عقب نیز جاپایی نسبتا کوچکی تعبیه کردهاند.
باک موتور سیکلت در همین بخش تعبیه شده و به طور کلی شاهد یک باک ۸ لیتری هستیم. زین این اسکوتر تقریبا نرم طراحی شده و میتواند سواری نرمی را در اختیار راکب قرار دهد، ولی بخش ترک نشین آن محدودتر به نظر میرسد و به همین دلیل احتمال سواری لذت بخش برای ترک نشین کم است. در بخش زیر زین شاهد فضای ذخیره سازی موتور سیکلت NVX 170 هستیم که برای قرار دادن کلاه ایمنی یا تجهیزات مشابه مناسب به نظر میرسد. در نمای جانبی این موتور سیکلت شاهد حجم پردازی توسط فلاپهای میانی هستیم و همچنین از استیکرهای متعددی استفاده شده که با ترکیب رنگ جالب نمای جذابی را در بخش جانبی ایجاد کردهاند. اگزوز موتور سیکلت نسبت به سایر موتور سیکلتهای موجود در بازار طویلتر به نظر میرسد و برای تزیینات از قطعات کرومی استفاده نشده و به طور کلی شاهد یک اگزوز مشکی هستیم.

در نمای عقب موتور سیکلت کبیر NVX 170 چراغ خطر عقب با ابعاد متوسطی دیده میشود و در بخش زیر زین شاهد راهنماهای تعبیه شده در سمت راست و چپ هستیم. وزن این موتور برابر با ۱۴۵ کیلوگرم است که تا حدودی برای یک موتور در کلاس اسکوتر بالا به نظر میرسد، ولی در هر صورت با یک اسکوتر نسبتا حجیم روبرو هستیم و این وزن منطقی است.
ابعاد موتور سیکلت کبیر NVX 170 به شرح زیر است:
| طول(میلیمتر) | عرض(میلیمتر) | ارتفاع(میلیمتر) |
| ۱۹۷۵ | ۷۴۵ | ۱۱۴۰ |
مشخصات فنی اسکوتر کبیر NVX 170 طرح آیروکس
در اسکوتر کبیر NVX 170 شاهد یک انجین تک سیلندر، چهار زمانه هوا خنک با سیستم تحریک سوپاپ به صورت sohc هستیم که حجم کلی آن ۱۶۹ سی سی گزارش شده است. این انجین قادر است ۷.۲ کیلووات یا به عبارتی ۹.۷ اسب بخار قدرت را در ۷۵۰۰ دور بر دقیقه تولید کرده و در نهایت گشتاوری معادل ۱۰ نیوتنمتر را تولید کند. سیستم سوخت رسانی این موتور سیکلت از نوع انژکتور برقی بوده و شاهد سیستم جرقه زنی ایسییو هستیم و مدل سوخت رسانی آن بوش است. گیربکس موتور سیکلت NVX 170 یک گیربکس اتوماتیک است که از کلاچ مخروطی بهرهمند بوده و با تسمه نیرو را به لاستیک عقب منتقل میکند. سیستم روغن کاری این موتور سیکلت از نوع پمپ روغن و پاشش توسط میل لنگ است و در بخش سیستم تعلیق جلو شاهد کمک فنر تلسکوپی و در بخش عقب شاهد کمک فنر گازی هستیم. حداکثر سرعت اسکوتر NVX 170 کبیر ۹۵ کیلومتر بر ساعت بوده و در هر ۱۰۰ کیلومتر ۲.۷ لیتر سوخت مصرف میکند. ترمزهای جلو و عقب هر دو از نوع دیسکی بوده و اشارهای به وجود سیستم ترمز ضد قفل abs نشده است. در این اسکوتر شاهد تایر جلو با ابعاد ۱۱۰/۸۰ و تایر عقب با ابعاد ۱۲۰/۷۰ هستیم که هر دو تایر بر روی رینگهای ۱۴ اینچی اسپرت آلومینیومی سوار هستند.

تجربه سواری و رانندگی با اسکوتر کبیر NVX 170
تا حدودی میتوان گفت میتوان با موتور سیکلت NVX 170 تجربه سواری نسبتا مطلوبی را داشت، چرا که این موتور از جاپایی جداگانهای بهرهمند شده و محل قرارگیری پا به صورت یکپارچه طراحی نشده است. طراحی زین شباهت زیادی به موتورهای استریت دارد و میتوانید تا حدودی سواری نرمی را با آن تجربه کنید، ولی بخش ترک نشین آن محدود طراحی شده که یکی از نقاط ضعف این موتور محسوب میشود. مجهز بودن موتور سیکلت NVX 170 به شارژ usb میتواند تجربه سواری بهتری را فراهم کند و همچنین وجود ترمزهای دیسکی ترمزگیری ایمن و مطمئنی را برای راکب فراهم میکنند، ولی شاهد ترمزABS نیستیم. سیستم تعلیق تا حدودی طراحی مناسبی دارد و بیشتر ضربات وارده را دفع میکند ولی در حالت کلی اسکوترها از جمله موتورهایی هستند که در هنگام سواری لرزشهایی را انتقال میدهند. با توجه به موارد ذکر شده اسکوتر NVX 170 یک اسکوتر مناسب برای سواری در داخل شهر و مسافتهای طولانی به نظر میرسد و با مصرف سوخت دو و هفت لیتری خود میتواند به عنوان یک موتور کم مصرف محسوب شود.
رقبای موتور NVX 170 کبیر
از موتور سیکلتهای رقیب اسکوتر NVX 170 کبیر میتوان به موتورهایی مثل کلیک اشاره کرد که تا حدودی طراحی مشابهی دارد و علاوه بر آن موتور سیکلتهای دیگری مثل گلکسی آر ۱۵۵، آیروکس S7 170 نیز میتواند رقیبی برای این موتور سیکلت باشد. همچنین علاوه بر موارد ذکر شده موتورسیکلت هوندا PCX 170 نیز با حجم انجین مشترک و همچنین طراحی ظاهری حجیم میتواند با موتور سیکلت کبیر NVX 170 رقابت کند، ولی در هر صورت موتور سیکلت هوندا از نظر شرکت تولید کننده بهتر ظاهر شده است.

مزایا و معایب موتور NVX 170 کبیر
مزایا: طراحی ظاهری نسبتا جذاب، سواری نسبتا نرم
معایب: عدم وجود ترمز ABS، فضای محدود در زین ترک نشین
در پایان باید بگوییم که اسکوتر NVX 170 اسکوتری است که توسط کبیر موتور مونتاژ و عرضه میشود و طراحی ظاهری آن مشابه یاماها آیروکس است. انجین این موتور تا حدودی قابل قبول است و مصرف سوخت آن مناسب محسوب شده و تقریبا سواری نرمی را برای راکب فراهم میکند. با وجود این موارد در بخش ترک نشین شاهد فضای محدودی هستیم و در بخش ترمزها نیز از ترمز abs استفاده نشده است.
نظر شما درباره اسکوتر کبیر ان وی ایکس ۱۷۰ چیست؟ به نظر شما آیا این اسکوتر مونتاژ شده ارزش خرید دارد؟
