نقد و بررسی طراحی فولکس واگن ID.UNYX؛ ژِست زیبا

منتشر شده در 23 آذر 1404 ساعت 15:30
عکاس
علیرضا پاداش

در این مطلب مجله اینترنتی مفید به بررسی تخصیصی طراحی کراس اوور اسپرت برقی ماموت خودرو، فولکس واگن ID.UNYX می پردازیم.
از دیدگاه عموم، محصولات خودروسازان آلمانی، همواره به عنوان معیاری در مهندسی و طراحی شناخته می شوند. هر چند که هنوز هم از نظر مهندسی و معرفی فناوری های نوین هیچ تردیدی نسبت به برتری آن ها وجود ندارد، اما چند سالی است که از نظر سبک طراحی و الگوهای بصری و روندی که بخصوص سه برند برتر این کشور یعنی مرسدس، ب ام و و ائودی در پیش گرفته اند، با انتقاداتی همراه بوده است که بسیاری از آن ها نیز کاملا منطقی و درست می باشند. با این حال و بر خلاف سایر خودروسازان آلمانی، برند فولکس واگن همچنان به ساختار و زبان طراحی خود که ترکیبی از محافظه کاری و منطق آلمانی به همراه الگوهای بصری مدرن و نوآورانه بوده وفادار مانده است و تا حدی سعی در دوری از استفاده از المان های ظاهری ساختارشکنانه که با DNA این برند همخوانی ندارد داشته است.

اما نکته ای که در این میان وجود دارد، اهمیت یافتن بازار بزرگ چین برای بسیاری از خودروسازان, از جمله خودروسازان المانی است و همین مسئله سبب شده تا سرسخت ترین برندها مانند فولکس واگن نیز، نسبت به استراتژی خود کوتاه آمده و برای باقی ماندن در بازار بشدت رقابتی این کشور، تصمیم به ارائه ایده های بسیار نوآورانه و ساختارشکنانه تر, بخصوص از نظر سبک طراحی و استایل زده اند.

بر همین اساس، برند فولکس واگن به عنوان بخشی از استراتژی در چین، برای چین تمرکز خود را بر توسعه محصولاتی معطوف کرده که بر اساس نیازهای مشتریان چینی شکل گرفته است. مدل ID.UNYX به عنوان یک کراس اوور کوپه تمام الکتریکی، ضمن حفظ ژِن های خالص آلمانی فولکس واگن، از مشخصات فنی و بصری ساختارشکنانه که متناسب با سبک زندگی مشتریان جوان کلان شهرهای چین طراحی شده است برخوردار می باشد که آن را از مدل های سنتی این برند متمایز می کند. طراحی و توسعه این مدل به صورت اختصاصی برای بازار چین و در نهایت عرضه و حضور آن در بازار کشور، باعث شده تا خیابان های ایران، میزبان یکی از خاص ترین محصولات چند سال اخیر فولکس واگن از نقطه نظر طراحی و استایل باشد که فارغ از مشکلاتی که پیرامون پیشرانه های الکتریکی در ایران است، همین استایل خاص ID.UNYX توانسته نظرات مثبت بسیاری را به خود جلب کند. اما ایا این سبک طراحی آنقدر خوب است که مشتری ایرانی نتواند عطایش را به لقایش ببخشد یا خیر! سوالی که در ادامه بررسی و نقد طراحی فولکس واگن ID UNYX سعی می کنیم به آن پاسخ دهیم.
طراحی فولکس واگن ID.UNYX در نمای ظاهری

هر چند که طراحی ظاهری فولکس واگن ID.UNYX متمایز از آن چیزی است که در این چند ساله از فولکس واگن دیده ایم، اما فراموش نکنیم که خط مشی این مدل را، پیش از این و در سال ۲۰۱۹, ابتدا در دیگر زیر مجموعه گروه خودروسازی فولکس واگن یعنی کانسپت کوپرا تاواسکان «Cupra Tavascan» و سپس در نسخه تولیدی آن دیده ایم. با این حال ID.UNYX به عنوان یک مدل ریبج شده از تاواسکان که لوگوی فولکس واگن بر روی آن قرار گرفته است، همچنان جلب توجه می کند. ضمن اینکه پیش از ID.UNYX، فولکس واگن یک کراس کوپه الکتریکی دیگر با نام ID 5 را معرفی کرده بود که از نظر سبک طراحی، شباهت بسیاری با مدل ID.4 داشته و به همین دلیل باز هم می توان ادعا کرد که ای دی یونیکس از نظر فرم های ظاهری محصولی متفاوت تر و البته آوانگاردی محسوب می شود.

استفان مچا«Stefan Mecha» مدیرعامل فولکس واگن چین، می گوید؛« با ID.UNYX جدید، ما طیف مدل های خود را در چین با محصولی آوانگارد گسترش می دهیم، ما یک طراحی مطمئن و بالا رده را به همراه یک سیستم محرکه الکتریکی پایدار و تجربه کاربری پیشرفته ترکیب می کنیم.مدل هایی مانند ID.UNIX کلید جذب گروه های هدف جوان و حفظ مشتریان فعلی برای برند فولکس واگن هستند.»

همانند کوپرا تاواسکان، فولکس واگن ID.UNYX نیز به عنوان انگیزه ای که برای یک زبان طراحی تازه و چشمگیر به محصولات برقی آینده این برند منتقل خواهد شد شناخته می شود و عصر جدیدی را برای این برند به ارمغان می اورد. به عبارتی ای دی یونیکس، با رویکرد روبه رشد و احساس گرا خود، سبکی متمایز را در رده شاسی بلند های کوپه ایجاد کرده است که با ظاهری جسورانه و فرم های ارگانیک به همراه خطوط قوی و سطوح عضلانی و به اصطلاح ورزیده، تفسیر جدیدی را در این رده به نمایش می گذارد.

در نمای جلو، فولکس واگن ID.UNYX سبک تازه ای از خودروها را با ظاهری خشن، کاراکتری مرموز و البته غنی از جزئیات را ارائه می دهد. در مرکز این چهره جسورانه، امضا چراغ های مثلثی با تکنولوژی ماتریسی LED قرار دارد که از طریق یک نوار نورانی به زیبایی هرچه تمام تر به یک دیگر متصل شده اند و حالتی برجسته را در این قسمت ایجاد کرده است. سطوح عمیق و خطوط شارپ روی کاپوت، به مانند یک الماس صیقل خورده، زینت بخش این قسمت می باشند. به علاوه اینکه دماغه ID.UNYX به گونه ای قالب گیری شده است که نه تنها زیبایی چشم نوازی را ارائه می دهد، بلکه با بدنه آیرودینامیکی، عملکرد آن را بهینه تر می کند.
در پایین بدنه و بر روی سپر حجیم که اکنون به واسطه نوع پیشرانه، دیگر خبری از جلو پنجره های بسته که عمدتا نه کاربرد فنی داشته و نه زیبایی بصری، بر روی آن نیست، خطوط به سمت ورودی هوا امتداد می یابد که همین امر، یک ویژگی کاربردی به طراحی بدنه اضافه می کند و هوا را به سمت محل دیسک های ترمز هدایت می کند تا ویژگی های حرارتی کوپه SUV تمام برقی را بهبود ببخشد.

در ادامه وقتی چشمان خود را به نمای کناری فولکس واگن ID.UNYX می دوزید، تناسبات به اصطلاح ورزشی و اسپرت آن کاملا نگاه ها را نوازش می دهد. این سبک طراحی، بر عملکرد SUV کوپه تمام برقی و القای حس سرعت تاکید می کند. این مورد از طریق یک زبان طراحی حاصل شده است که سطوح عضلانی و خطوط شخصیتی شارپ، با حالتی گوه ای شکل، از دماغه کوسه ای شکل تا در و گلگیر عقب امتداد پیدا کرده است.
به این مورد، مفهوم بصری ‘کلاه ایمنی’ را در این نما اضافه کنید که در ان، ستون A مشکی براق، شیشه جلو را به فریم شیشه های جانبی «DLO» اضافه کرده و جلوه ای پانوراما و یکپارچه، همانند شیشه جلو کلاه ایمنی یک راننده مسابقه را ایجاد کرده است. هر چند که باید به این موضوع اشاره کنیم که چنین ایده بصری در نمای ظاهری، امر تازه و بدیعی نیست، اما تشبیه آن به کلاه ایمنی توسط فولکس واگن، توانسته در خاص تر به نظر رسیدن مفهوم طراحی این مدل تاثیرگذار باشد.

در همین قسمت، می توان گفت که نمای جانبی ID.UNYX با طراحی و ابعاد رینگ و لاستیک بهینه تر هم شده است. رینگ های ۲۰ اینچی ای دی یونیکس با حالتی تراشکاری شده و جذاب، کاراکتر شاسی بلند کوپه فولکس واگن را برجسته تر کرده و ضمن بهبود زیبایی ان، با پوشش آیرودینامیکی خود جریان هوا را بهتر هدایت می کند و ضمن کاهش تلاطم هوا، کمک می کند تا کارایی ID.UNYX به حداکثر برسد که از مزایای کاربردی این قطعه می باشد. در کناره ها، استفاده از پوشش پلاستیکی براق «گارنیش» با به اصطلاح بچه گلگیر و امتداد جذاب آن بر روی سپرخای جلو و عقب و رکاب جانبی، بر جذابیت های ظاهری ای دی یونیکس افزوده است.

طراحی قسمت عقب نیز بر فرم خاص چراغ های عقب و ادامه مفهوم روشنایی در ID.UNYX تاکید دارد. ساختار سه بعدی چراغ های LED عقب به همراه نوار افقی روشن و لوگوی نورانی فولکس واگن در مرکز توجه قرار دارند و عناصر گرافیکی LED پیچیده، جلوه نوری شناوری را ایجاد می کند که با سبک طراحی نوآورانه بدنه کاملا مطابقت دارد.
هر چند استفاده از لوگوی نورانی در مرکز این نما، چندان همه پسند نیست، اما به عنوان یک الگوی بصری، تاکیدی است بر شخصیت نوآورانه و الکتریکی ID.UNYX. با این حال این مفهوم روشنایی، تناسبات عقب ای دی یونیکس را گسترش می دهد و حس عریض بودن و استحکام را القا می کند که تاکیدی است دوباره بر طراحی احساس گرا و مدرن این SUV کوپه. به علاوه اینکه هر عنصر در این نما، مانند چراغ های شبرنگ عمودی در کناره های سپر و همچنین دیفیوزرهای عقب که عملکرد آیرودینامیکی را افزایش می دهند، بخشی از این رویکرد در طراحی فولکس واگن ID.UNYX هستند.
طراحی فولکس واگن ID.UNYX در نمای داخلی
در نمای داخلی این خودرو زبان طراحی خانواده ID فولکس واگن را ادامه می دهد و با وجود تمایزهای بصری که نسبت به کوپرا تاواسکان دارد، اما همچنان خطوط بیرونی تراش خورده و زوایای ارگانیک در داخل خودرو منعکس شده است. تغییرات ایجاد شده نسبت به کوپرا تاواسکان در داخل کابین ای دی یونیکس سبب شده تا کمی فضای کلی کابین ساده تر به نظر برسد، اما همچنان این جزئیات ظریف و جذاب هستند که توانسته علاوه بر مدرن تر کردن فضای داخلی، جلوه ای خاص به داشبورد و کنسول ID.UNYX بدهد و این سبک زمانی خاص تر می شود که ما آن را با برادر بزرگ تر آن یعنی ID4 هم مقایسه کنیم.

در فضای داخلی ای دی یونیکس شاهد آن هستیم که مفاهیم متریال و فناوری به صورت مینیمال با یک دیگر ترکیب شده اند تا کابینی ایجاد شود که تعادل کاملی بین نیازهای راننده و راحتی سرنشینان ایجاد شود.استفاده از یک کلاستر دیجیتال ۵.۳ اینچی و یک نمایشگر مرکزی بزرگ ۱۵ اینچی با کیفیت K۲ که با زاویه ای به سمت راننده قرار گرفته است در کنار معماری اسپرت صندلی ها که ترکیبی از متریال پارچه با ۹۰ درصد پلی استر یا ۵۰ درصد میکرو فایبر بازیافتی است، نمای بصری و حس کابین را غنی تر کرده است.

در کنار این کابین با طراحی مدرن، فضا و راحتی داخلی را هم نباید از یاد برد که برای یک کراس کوپه در سگمنت منوسط، فضای کاربردی مفیدی را ایجاد می کند که حس راحتی و سبکی خاصی را به سرنشینان منتقل می کند. ضمن اینکه فضای محفظه بار ۵۲۰ لیتری ای دی یونیکس، کاملا جوابگوی نیازهای یک خانواده چهار نفره می باشد.
کلام آخر
در نهایت باید به این موضوع اشاره کنیم که در دنیای امروز، طراحی خودروهای برقی در حال بازنویسی قواعد هستند و برندهای قدرتمند با نیت و آگاهی در حال بازیابی مجدد هویت و زبان طراحی خود می باشند. طراحی ID.UNIX نیز از این قاعده مستثنی نیست ، به طوری که برند فولکس واگن، با حفظ نشانه های اصلی طراحی محصولات خود، یک هویت مبتنی بر نوآوری و الگوهای مدرن را ایجاد کرده است که هر چند این جزئیات از کوپرا تاواسکان به عاریت گرفته شده است ، اما نتیجه آن یک کراس کوپه الکتریکی ساختارشکن و البته متمایز در میان خانواده ID های فولکس واگن شده است و زمانی که این محصول در بازار تشنه ایران عرضه می شود، این استایل خاص و متفاوت، حتی نمود بیشتری پیدا می کند و به نقطه قوت اصلی آن تبدیل می شود و آن را با تمام مشکلاتی که وسایل نقلیه الکتریکی در ایران دارند، به یک نقطه مرجع از نطر زیبایی و استایل در میان تمام هم رده های خود در بازار کشور تبدیل می کند.



