خودرو

هیوندای کوپه FX ؛ مشخصات فنی + معرفی

هیوندای کوپه اولین محصول دودر کره‌ای بود که به عنوان یک خودروی جوان‌پسند به بازار ایران راه پیدا کرد، اما موفقیت جنسیس کوپه را به دست نیاورد.

درباره هیوندای کوپه

هیوندای کوپه که برخی آن را با جنسیس کوپه اشتباه می‌گیرند، یک خودروی کوپه دونفره با چهار صندلی بود که البته صندلی‌های عقب آن خیلی کارایی نداشت و نسل دوم آن در سال ۲۰۰۲ وارد بازارهای جهانی شد، اما این خودرو با دومین فیس‌لیفت خود طی سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۹ به مشتریان ایرانی تحویل داده شد و یکی از اولین محصولات نسبتاً اسپرت با طراحی کوپه در بازار ایران به شمار می‌رفت.

هیوندای کوپه FX ؛ مشخصات فنی + معرفی

طراحی ظاهری و عملکرد فنی خودرو بسیار هیجان‌انگیز بود، اما حضور جنسیس کوپه این محصول را به کنج بازار فرستاد و بسیاری از مشتریان که به دنبال خودروهای جهان‌پسند بودند، جنسیس کوپه را علی‌رغم گران‌تر بودن به هیوندای کوپه FX ترجیح می‌دادند.

طراحی ظاهری هیوندای COUPE

فرم بدنه هیوندای COUPE همان‌طور که از اسم آن پیداست، استایلی شبیه به خودروهای کوپه دارد و در دو طرف آن تنها دو در دیده می‌شود. البته این خودرو به صورت چهارصندلی عرضه شده که ردیف دوم آن چندان جادار نیست. به هر حال فرم دماغه کشیده، شیب زیبای ستون انتهایی که در نهایت به صندوق عقب ختم می‌شود، حالت خمیده و منحنی فریم پنجره‌های جانبی به همراه حجم‌پردازی قابل قبول نمای کناری، از ویژگی‌های کلی طراحی بدنه هیوندای کوپه به شمار می‌رود.

هیوندای کوپه FX ؛ مشخصات فنی + معرفی

این استایل در زمان خودش زیبا و جذاب بود و همچنان طرفداران قابل توجهی بین جوان‌ترها دارد. البته نمای چهره خودرو متناسب با ویژگی‌های امروزی دیگر چندان اسپرت به نظر نمی‌رسد، اما وجود چراغ‌های کشیده با حالت مورب و شبیه سگرمه‌های درهم‌کشیده توانسته چهره خودرو را همچنان مهیج نشان بدهد. طراحی سپر جلو نیز کاملاً ساده صورت گرفته و یک دریچه سراسری کشیده، همراه با چراغ‌های مه‌شکن در دو طرف، در بخش زیرین آن تعبیه شده است.

هیوندای کوپه FX ؛ مشخصات فنی + معرفی

نمای عقب با چراغ‌های یک‌تکه کوچک و جمع‌وجورتر فرم گرفته که به همراه بال روی درِ صندوق و سر اگزوزهای کروی دو طرف سپر عقب، فرمی متعادل و تا حدی اسپرت را برای این خودروی کوپه به وجود آورده است. بنابراین در مجموع، هیوندای کوپه ظاهر زیبا و جوان‌پسندی در زمان خودش ارائه می‌داد و همچنان هم می‌تواند به عنوان یک خودروی نسبتاً قدیمی، فرم اسپرت و طراحی بدنه جذابی داشته باشد.

مشخصات فنی HYUNDAI COUPE FX

هیوندای کوپه با موتور شش سیلندر تنفس طبیعی و حجم ۲.۷ لیتر وارد بازار ایران شد. این پیشرانه در بهترین حالت حدود ۱۶۷ اسب بخار قدرت و ۲۴۵ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند و نیروی آن توسط یک گیربکس چهار دنده اتوماتیک به محور جلو منتقل می‌شود. با توجه به حجم موتور، می‌توان گفت که راندمان این پیشرانه کمی پایین است و می‌توانست قدرت بیشتری تولید کند. همچنین استفاده از گیربکس چهار دنده نیز موجب شده که توانایی‌های فنی خودرو کمی محدود شود و بهتر بود از گیربکس‌های ۵ یا ۶ دنده در این خودرو استفاده می‌شد.

هیوندای کوپه FX ؛ مشخصات فنی + معرفی

به هر حال شتاب صفر تا ۱۰۰ هیوندای کوپه به کمک این موتور و گیربکس حدود ۹.۲ ثانیه بوده که در نوع خودش نسبتاً پرشتاب است، اما شاید مشتریان انتظار شتاب‌های سریع‌تری را از این خودرو داشته باشند. از طرف دیگر، میانگین مصرف سوخت نیز نسبتاً بالاست و به حدود ۱۰.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر ترکیبی می‌رسد. بنابراین می‌توان گفت که شتاب خودرو مناسب و تقریباً هیجان‌انگیز است، اما شاید انتظارات بعضی جوانان را به طور دقیق پاسخگو نباشد.

 میانگین مصرف سوخت هیوندای کوپه نیز برای یک ماشین ۱۳۳۳ کیلوگرمی کاملاً بالاست و با توجه به باک سوخت ۵۰ لیتری، میزان مراجعه مالک به پمپ بنزین بسیار بیشتر از بسیاری از خودروهای سواری خواهد بود. ضمن آنکه این ماشین کره‌ای می‌تواند تا حداکثر ۲۲۰ کیلومتر بر ساعت به پیش برود.

کیفیت سواری هیوندای کوپه با توجه به ساختار اسپرت آن، تقریباً خشک است و در مسیرهای ناهموار کوبش‌های زیادی وارد کابین می‌شود، اما در عوض هندلینگ و پایداری قابل قبولی را در آن احساس خواهید کرد. ناگفته نماند که هیوندای کوپه با گیربکس دستی ۶ سرعته نیز در بازار ما عرضه شده که شرایط دینامیکی به مراتب بهتری نسبت به نسخه اتوماتیک ارائه می‌دهد، چرا که شتاب صفر تا صد آن معادل ۸.۲ ثانیه بوده و میانگین مصرف سوخت این خودرو به ۹.۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر ترکیبی می‌رسد.

طراحی داخل کابین و امکانات

طراحی داخل کابین و به‌ویژه بخش داشبورد هیوندای کوپه تقریباً هیچ‌گونه تناسبی با جذابیت نمای بیرونی خودرو ندارد. یک داشبورد با پوسته ساده و به‌دور از جزئیات که دریچه‌های تهویه گرد و طراحی پنل قسمت وسط آن، ما را یاد خودروی L90 رنو می‌اندازد.

حالت چهارگوش قاب میانی به رنگ خاکستری به همراه دریچه‌های تهویه مستطیلی در دو طرف نیز کاملاً قدیمی بوده و علی‌رغم کاربردی و ارگونومیک بودن طراحی، از لحاظ زیبایی و هیجان هیچ‌گونه حس و حال جذابی به کاربر منتقل نمی‌کند. فرم غربیلک سه‌شاخه نیز به نحوی طراحی شده که انگار برای یک خودروی مینی‌ون خانوادگی ساخته شده و جذابیت چندانی در آن احساس نمی‌شود. صفحه کیلومترشمار پشت فرمان نیز کاملاً از المان‌های اسپرت به‌دور است و دو نشانگر آنالوگ به همراه نمایشگر دیجیتال بین آن‌ها، وظیفه انتقال اطلاعات را به راننده بر عهده دارد.

هیوندای کوپه FX ؛ مشخصات فنی + معرفی

کیفیت پلاستیک به‌کاررفته در داشبورد و رودری‌های این خودرو قابل قبول به نظر می‌رسد، ولی چندان مرغوب نیست. همچنین میزان فضای داخل کابین در ردیف جلو کاملاً جادار و راحت است، اما ردیف عقب چندان وسیع نیست و بیشتر مناسب حضور کودکان طراحی شده است. بنابراین به طور کلی، خودرو را می‌توان بیشتر یک ماشین دونفره دانست که از بیرون نیز به همین صورت دیده می‌شود. در مورد حجم صندوق نیز باید گفت که ظرفیت این بخش برخلاف تصور، نسبتاً جا دارد و حدود ۴۱۶ لیتر گنجایش را در اختیار لوازم شما قرار می‌دهد.

در مورد هیوندای کوپه نباید انتظار زیادی برای ارائه تجهیزات نوین داشته باشید. این خودرو در نسخه‌های فول‌آپشن امکاناتی مثل کروز کنترل، سیستم کنترل پایداری، سنسور نور و باران، ۶ اسپیکر سیستم صوتی، چهار کیسه هوا، ورود بدون کلید، سیستم تهویه اتوماتیک، گرم‌کن صندلی جلو و سانروف را به شما ارائه می‌دهد که البته بسیاری از این تجهیزات در نسخه‌های کم‌آپشن‌تر وجود ندارند.

رقبای هیوندای کوپه

هیوندای کوپه به عنوان یک خودروی کوپه دودر، رقبای زیادی در بازار ایران ندارد و شاید نزدیک‌ترین رقیب به آن کیا سراتو کوپه باشد که از لحاظ بازار خرید و فروش، شرایط بهتری نسبت به هیوندای کوپه در کشورمان تجربه می‌کند. محصولاتی مثل تویوتا GT 86 و جنسیس کوپه هم که شرایط به مراتب بهتری دارند و تقریباً نمی‌توان آن‌ها را با هیوندای کوپه در یک سطح رقابت قرار داد. همچنین یک محصول کم‌فروش از رنو با نام لاگونا کوپه نیز در سال ۱۳۹۲ به صورت محدود وارد بازار ایران شد که علی‌رغم طراحی ظاهری به مراتب زیبا و جذاب، خیلی مورد استقبال بازار خانوادگی‌پسند ایران قرار نگرفت.

هیوندای کوپه از لحاظ هزینه‌های نگهداری کمی پراستهلاک ظاهر شده، ولی در صورت رعایت سرویس‌های موتور و گیربکس می‌تواند رضایت مشتری را از این جهت جلب کند. البته سیستم جلوبندی آن معمولاً زودتر از حد انتظار خراب می‌شود و نیاز به تعویض قطعات نسبتاً گران‌قیمت دارد. در مجموع، بازار خرید و فروش این خودرو در کشورمان چندان پررونق نیست و نیازمند مشتریان خاص است.

سوالات متداول

هیوندای کوپه چه مشخصاتی دارد؟

هیوندای کوپه با موتور شش سیلندر تنفس طبیعی و حجم ۲.۷ لیتر وارد بازار ایران شد. این پیشرانه در بهترین حالت حدود ۱۶۷ اسب بخار قدرت و ۲۴۵ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند و نیروی آن توسط یک گیربکس چهار دنده اتوماتیک به محور جلو منتقل می‌شود.

هیوندای کوپه چه امکاناتی دارد؟

در مورد هیوندای کوپه نباید انتظار زیادی برای ارائه تجهیزات نوین داشته باشید. این خودرو در نسخه‌های فول‌آپشن امکاناتی مثل کروز کنترل، سیستم کنترل پایداری، سنسور نور و باران، ۶ اسپیکر سیستم صوتی، چهار کیسه هوا، ورود بدون کلید، سیستم تهویه اتوماتیک، گرم‌کن صندلی جلو و سانروف را به شما ارائه می‌دهد که البته بسیاری از این تجهیزات در نسخه‌های کم‌آپشن‌تر وجود ندارند.

Source link

تیم تحریریه مجله مفید

تیم تحریریه Mofid Magazine با هدف تولید محتوای معتبر، کاربردی و روزآمد فعالیت می‌کند. ما مجموعه‌ای از نویسندگان، پژوهشگران و سردبیران هستیم که تلاش می‌کنیم مطالبی دقیق، قابل اعتماد و الهام‌بخش در حوزه‌های مختلف ارائه دهیم. رسالت ما ارائه محتوایی است که به آگاهی بیشتر مخاطبان کمک کرده و تجربه‌ای ارزشمند برای خوانندگان ایجاد کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا