وداع با خودروهای بنزینی جگوار

امیرمسعود عابدین: اواخر دسامبر، کارخانه سولیهال انگلستان شاهد لحظهای بود که باید در تاریخ جگوار ثبت میشد: تولید آخرین مدل F-Pace و در واقع مجله اینترنتی مفیدی درونسوز این برند افسانهای. با این حال برخلاف انتظار، جگوار نه بیانیهای منتشر کرد و نه حتی اشارهای کوتاه در شبکههای اجتماعی داشت؛ رفتاری که بیش از هر چیز، سردرگمی و آشفتگی این روزهای جگوار را به نمایش گذاشت.
آخرین جگوار بنزینی چگونه متولد شد؟

مجله اینترنتی مفیدیی که از خط تولید سولیهال بیرون آمد، یک جگوار F-Pace SVR مشکی رنگ بود؛ مدلی قدرتمند و نمادین که به نوعی پایان رسمی تولید این کراساوور محبوب و همزمان پایان دوران موتورهای درونسوز جگوار را رقم زد. این لحظه در ۱۹ دسامبر اتفاق افتاد، اما شرکت ترجیح داد آن را نادیده بگیرد؛ تصمیمی که برای بسیاری از علاقهمندان، غیرقابل درک و حتی توهینآمیز بود.
روایت وداع توسط علاقهمندان

در غیاب روایت رسمی، این کلوپ علاقهمندان جگوار بود که داستان این خداحافظی را ثبت کرد. اعضای این کلوپ در مراسم حضور داشتند و گزارش دادند که انتخاب رنگ مشکی برای آخرین F-Pace، ادای احترامی آگاهانه به آخرین جگوار E-Type بوده است؛ خودرویی که سالها پیش، پایان یک عصر طلایی دیگر را رقم زده بود.
اما رنگ مشکی تنها نماد احترام نیست؛ این رنگ ناخواسته یادآور مراسم سوگواری هم هست. برای برخی، این انتخاب بیشتر شبیه یک پیشگویی تلخ است؛ گویی اگر پروژه نوسازی جنجالی جگوار به شکست بیانجامد، این مشکی میتواند نماد آیندهای تاریکتر برای کل برند باشد. این خودرو در نهایت به بنیاد میراث «جگوار دایملر» سپرده شد تا در کنار نمونههای تاریخی و مسابقهای، بهعنوان آخرین یادگار عصر بنزینی نگهداری شود.
جگوار پس از توقف تولید

در حال حاضر، جگوار عملا هیچ خودرویی تولید نمیکند. کارخانهها خاموشاند و بازار در انتظار است. تمام نگاهها حالا به پرچمدار آینده این برند دوخته شده؛ یک GT تمام برقی که قرار است هویت تازه جگوار را تعریف کند و گذشته را پشت سر بگذارد.
این خودروی الکتریکی که پیشنمایش آن را در قالب کانسپت Type ۰۰ دیدهایم، قرار بود تا پایان امسال معرفی شود، اما برنامهها تغییر کرد و رونمایی به سال ۲۰۲۶ موکول شد. زمان دقیق هنوز اعلام نشده، اما مدیرعامل جگوار، رودون گلاور، وعده داده که ثبت سفارشها کمی پس از رونمایی آغاز و تحویل خودروها هم با فاصلهای کوتاه انجام خواهد شد.
پرچمداری برای بازتعریف جگوار

GT الکتریکی آینده جگوار قرار است خودرویی گران و بسیار پیشرفته باشد. بر اساس اطلاعات منتشر شده، این مدل روی معماری الکتریکی کاملا جدید ساخته میشود، توان پیمایش حدود ۶۹۰ کیلومتر با یک بار شارژ دارد و میتواند تنها در ۱۵ دقیقه، انرژی لازم برای بیش از ۳۲۰ کیلومتر رانندگی را دریافت کند. همچنین گفته میشود با سه موتور برقی و تمرکز روی محور عقب، قدرتی نزدیک به ۱۰۰۰ اسب بخار تولید خواهد کرد.
اگر این اعداد به واقعیت تبدیل شوند، این خودرو قدرتمندترین جگوار جادهای تاریخ خواهد بود؛ شروعی جسورانه برای فصلی تازه. اما پرسش اصلی همچنان باقی است: آیا جگوار میتواند از این گذار پرریسک جان سالم به در ببرد، یا خاموشی آخرین موتور بنزینی، پیشدرآمدی بر خاموشی بزرگتر خواهد بود؟
منبع: carscoops
۲۲۷۳۲۲




