پردرآمدترین رانندگان فرمول یک ۲۰۲۵


لاندو نوریس (Lando Norris) قهرمان F1 در فصل ۲۰۲۵ شد اما در رقابت برای برتری مالی داستان فرق میکند چرا که ده نفر برتر این ورزش امسال حدود ۳۶۳ میلیون دلار حقوق و پاداش دریافت کردهاند. در این مطلب و به گزارش مجله Forbes به پردرآمدترین رانندگان فرمول یک ۲۰۲۵ نگاهی خواهیم داشت.
۱. مکس ورشتپن، ۷۶ میلیون دلار
به گزارش مجله اینترنتی مفید، ورشتپن نسبت به سالهای ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ که در آنها حداقل هفت مسابقه از ده مسابقه اول گرندپری هر فصل را برده بود، امسال شروع کندی داشت و در ۱۵ راند تنها دو پیروزی کسب کرد. اما این ستاره ۲۸ ساله هلندی در ادامه با پیروزی در شش مسابقه از نه مسابقه آخر، به موفقیت چشمگیری دست یافت و در نهایت هشت پیروزی از جمله فینال ابوظبی را کسب کرد. او تنها ۲ امتیاز از لاندو نوریس از مکلارن عقب افتاد و با اختلاف کمی پنجمین قهرمانی خود را از دست داد.

۲. لوئیس همیلتون، ۷۰.۵ میلیون دلار
پس از آنکه همیلتون سال گذشته اعلام کرد که پس از ۱۲ فصل و شش قهرمانی رانندگان، تیم مرسدس را ترک میکند، گفت که رقابت برای فراری به یک “رویای کودکی” تبدیل خواهد شد. با این حال، تا ماه نوامبر، این مرد ۴۰ ساله انگلیسی اولین فصل خود با لباس قرمز را “کابوس” خواند. در حالی که همیلتون در ردهبندی رانندگان مقام ششم قابل احترامی را کسب کرد اما در هیچ گرندپری به سکو نرسید.

۳. لاندو نوریس، ۵۷.۵ میلیون دلار
فصل گذشته، نوریس به تنهایی صاحب یک عنوان عجیب شد: بیشترین تعداد سکو برای یک راننده F1 بدون پیروزی در مسابقه! این راننده ۲۶ ساله انگلیسی امسال ثابت کرد که این موفقیت اتفاقی نبوده است و با کسب هفت پیروزی گرندپری و ۱۸ سکو در ۲۴ مسابقه، ورشتپن و همتیمی خود اسکار پیاستری را برای قهرمانی رانندگان کنار زد. نوریس، اولین راننده مکلارن است که از زمان لوئیس همیلتون در سال ۲۰۰۸ این عنوان را به دست آورده است.

۴. اسکار پیاستری، ۳۷.۵ میلیون دلار
پیاستری فصل را در دوئل قهرمانی با لاندو نوریس گذراند و اگرچه این راننده ۲۴ ساله استرالیایی در نهایت ۱۳ امتیاز از همتیمی خود در مکلارن و ۱۱ امتیاز از مکس ورشتپن که در اواخر فصل به اوج خود رسیده بود، عقب افتاد اما هفت پیروزی در گرندپری و ۱۶ مقام سومی کسب کرد و به مقام سوم قهرمانی رانندگان دست یافت.

۵. چارلز لکلرک، ۳۰ میلیون دلار
امسال برای لکلرک فراز و نشیبهای خودش را داشته است. در سمت منفی ماجرا، ستاره ۲۸ ساله اهل موناکو در میان فصلی ناامیدکننده برای فراری، از رتبه سوم در سال ۲۰۲۴ به رتبه پنجم در جدول رانندگان سقوط کرد. در سمت مثبت ماجرا، لکلرک که طبق گزارشها قراردادش تا سال ۲۰۲۹ اعتبار دارد، یک خط تولید پوشاک به نام CL16 و یک استودیو به نام Sidequest برای تولید محتوا راهاندازی کرده است.

۶. فرناندو آلونسو، ۲۶.۵ میلیون دلار
پس از یک سال ناامیدکننده ۲۰۲۴، آلونسو در سال ۲۰۲۵ حتی بدتر هم عمل کرد و با ۵۶ امتیاز به رتبه دهم جدول ردهبندی فصل سقوط کرد، در حالی که آستون مارتین نیز به عنوان یک تیم به رتبه هفتم سقوط کرد. این قهرمان ۴۴ ساله دو دوره F1، یک سال دیگر قرارداد دارد که به او فرصتی میدهد تا با بازنگری در مشخصات فنی فرمول یک و با تغییر موتورهای آستون مارتین از مرسدس به هوندا، دوباره به رقابت بازگردد.

۷. جورج راسل، ۲۶ میلیون دلار
با جدایی لوئیس همیلتون و پیوستن او به فراری، راسل امسال راننده شماره یک مرسدس بود و با دو پیروزی، مقام چهارم را در جدول ردهبندی رانندگان کسب کرد. در ماه اکتبر، این راننده ۲۷ ساله انگلیسی قرارداد خود را برای ماندن در تیم در فصل آینده تمدید کرد و بعداً فاش کرد که اگر به اهداف عملکردی خاصی برسد، این قرارداد به طور خودکار برای سال ۲۰۲۷ تمدید خواهد شد.

۸. لانس استرول، ۱۳.۵ میلیون دلار
استرول مانند همتیمیاش در استون مارتین در سال ۲۰۲۵ با مشکل مواجه شد و با ۳۳ امتیاز به رتبه شانزدهم جدول ردهبندی سقوط کرد و تنها در شش مسابقه در بین ده نفر برتر قرار گرفت و هرگز بالاتر از ششم قرار نگرفت. با این حال، آینده این راننده ۲۷ ساله کانادایی در استون مارتین که متعلق به پدر، میلیاردرش لارنس استرول است، پس از امضای قرارداد تمدید شده در ژوئن ۲۰۲۴، امن به نظر میرسد!

۹. کارلوس ساینز، ۱۳ میلیون دلار
ساینز که پس از چهار فصل توسط لوئیس همیلتون از صندلی فراری خود کنار گذاشته شد، تا سال ۲۰۲۶ با ویلیامز قرارداد امضا کرده است. این راننده ۳۱ ساله اسپانیایی در اولین سال حضورش در تیم جدیدش، با دو بار کسب سکو در رتبه نهم جدول ردهبندی قرار گرفت. با این حال، او آشکارا از احترام همکارانش برخوردار است: امسال، رانندگان F1 دیگر به او رأی دادند که مدیر انجمن رانندگان و اتحادیه صنفی آنها شود.

۱۰. کیمی آنتونلی، ۱۲.۵ میلیون دلار
آنتونلی به عنوان یک راننده تازهکار نوجوان، با رسیدن به صندلی لوئیس همیلتون افسانهای در مرسدس، به جایگاه بسیار بزرگی دست یافته است. با وجود برخی فراز و نشیبها در طول مسیر – به ویژه در طول یک دوره میان فصل که مجبور شد چهار بار در شش مسابقه کنارهگیری کند – او با رسیدن به سکو در سه مسابقه، پتانسیل خود را نشان داد. او همچنین به لطف یک پایان قوی با امتیاز در هشت مسابقه از ۱۱ مسابقه نهایی، در رتبه هفتم جدول رانندگان فصل قرار گرفت و تنها شش امتیاز با همیلتون فاصله داشت.


