چری با برند اکسید راهی مسابقات لمانز می شود ؛ نخستین خودروساز چینی در رقابت ۲۴ ساعته طاقت فرسا

منتشر شده در 25 آذر 1404 ساعت 12:00

کمپانی چری اعلام کرد که با برند لوکس خود یعنی اکسید، طی پنج سال آینده وارد مسابقات ۲۴ ساعته لمانز خواهد شد. با تحقق این برنامه، چری در کنار نامهای بزرگی چون پورشه، تویوتا، استون مارتین، کادیلاک، ب ام و و دیگر خودروسازان مطرح جهان، به عنوان یک تیم کارخانهای در معتبرترین مسابقه استقامتی دنیای موتور اسپرت حضور پیدا خواهد کرد.
امضای توافق استراتژیک با برگزارکننده لمانز
برند اکسید که زیرمجموعه گروه چری محسوب میشود، در تاریخ ۱۵ دسامبر از امضای قرارداد همکاری استراتژیک با «باشگاه خودرویی غرب فرانسه» (به اختصار A.C.O) خبر داد. شاید بدانید این نهاد خالق و برگزارکننده رسمی مسابقات ۲۴ ساعته لمانز است. همزمان با این توافق، اکسید از برنامهای پنج ساله با عنوان «جاده لمانز» رونمایی کرد که هدف نهایی آن، حضور رسمی در این رقابت تاریخی خواهد بود.
برنامه پنج ساله چری اکسید برای ورود به مسابقات لمانز
بر اساس اطلاعات منتشرشده، برنامه پنج ساله گروه چری و برند اکسید شامل سه مرحله اصلی است. در گام نخست، شرکت چری راهاندازی سیستم مسابقات استقامتی داخلی با نام «Exeed Unified Race» را در دستور کار قرار میدهد. این مرحله با هدف ارتقای فناوریهای فنی، تشکیل تیم حرفهای و شناسایی رانندگان مستعد برای ورود به مسابقات بینالمللی طراحی شده است.

در مرحله دوم، اکسید به مسابقات سری لمانز آسیا (Asian Le Mans Series) وارد خواهد شد. این رقابتها شامل سه کلاس اصلی LMP2، LMP3 و LMGT3 میشود. حضور در کلاس LMGT3 مستلزم تولید بیش از ۲٬۵۰۰ دستگاه خودروی خیابانی در سال است؛ شرطی که برندهای خودروساز کارخانهای باید آن را رعایت کنند.
مرحله سوم، تشکیل تیم رسمی «Exeed Le Mans Team» خواهد بود که هدف آن حضور در مسابقه اصلی ۲۴ ساعته لمانز است. در همین راستا، چری و A.C.O به توافق رسیدهاند تا یک پیست مورد تأیید لمانز در شهر ووهو، محل استقرار دفتر مرکزی چری، ساخته شود. این پیست میزبان رویدادهای سطح بالای موتوراسپرت در چین خواهد بود و اکسید از آن به عنوان یک آزمایشگاه واقعی برای بهبود خودروهای تولید انبوه خود استفاده میکند.
اکسید؛ نخستین برند چینی در مسابقات ۲۴ ساعته لمانز
با اجرای این برنامه، چری به نخستین خودروساز چینی تبدیل خواهد شد که به طور رسمی وارد مسابقات ۲۴ ساعته لمانز میشود. این در حالی است که سبد پیشرانه های درون سوز توسعه یافته توسط چری تنوع بالایی ندارد. در زمان کنونی، قویترین موتور بنزینی این شرکت یک پیشرانه ۲ لیتری توربو شارژ چهار سیلندر است که ۲۵۷ اسب بخار قدرت تولید میکند. با وجود این، چری تمرکز ویژهای بر فناوری پلاگین هیبرید C-DM دارد که خروجی آن به ۶۱۰ اسب بخار میرسد.

افزایش حضور خودروسازان چینی در مسابقات بین المللی
چری تنها خودروساز چینی نیست که نگاه جدی به دنیای موتوراسپرت در سطح بینالمللی دارد. برای مثال، تیم Cyan Racing که زیرمجموعه شرکت لینک اند کو از گروه جیلی به حساب میآید، به موفقترین تیم تاریخ رقابتهای FIA TCR World Tour تبدیل شده است. این تیم از سال ۲۰۱۹ تاکنون با خودروی مسابقهای لینک اند کو ۰۳ TCR موفق به کسب ۹ عنوان قهرمانی جهان شده و از سال آینده با خودروی جدید جیلی Preface TCR در مسابقات حضور خواهد داشت.
در کنار این، شرکت هورس پاورترین (Horse Powertrain) که آن هم حاصل همکاری گروه جیلی با رنو و آرامکو است، به عنوان شریک خدماتی مسابقات فرمول ۴ فعالیت میکند. این شرکت به طور همزمان پشتیبانی از رقابتهای دانشگاهی فرمول دانشجویی چین (Formula Student China) را نیز بر عهده دارد.
ورود چری و اکسید به مسیر لمانز، نشانهای روشن از تغییر جایگاه خودروسازان چینی در صنعت جهانی خودرو و موتوراسپرت است؛ مسیری که میتواند جایگاه فناوری، برندینگ و اعتبار بینالمللی آنها را به سطحی کاملاً جدید ارتقا دهد.



