خودرو

کانسپت سیتروئن ELO معرفی شد؛ برداشتی رادیکال از یک مینی ون متعلق به آینده

خودروی کانسپت سیتروئن ELO رونمایی شد. این مفهومی جذاب نقش یک «آزمایشگاه سیار ایده‌ها» را ایفا کرده و برداشت شرکت خودروساز فرانسوی از یک مینی ون مدرن و آینده‎‌نگرانه را به نمایش می‌گذارد. همانند کانسپت‌ های اخیر سیتروئن، این مفهومی نیز طراحی بسیار خاص و متفاوتی دارد و طبق انتظار از پیشرانه تمام الکتریکی سود می‌برد.

در گذشته نه چندان دور خودروهای مینی ون محبوبیت قابل قبولی در بین خانواده‌ها داشتند. اما طی یک دهه گذشته شاهد افول آرام و تدریجی این دسته بوده‌ایم، چرا که گرایش مشتریان به سمت مدل‌های شاسی بلند و کراس اوور تغییر کرده است. این موضوع سبب شده خودروهای حاضر در سایر کلاس‌ها، از جمله ون‌ها و سدان‌ها بدون مشتری باقی بمانند. کانسپت سیتروئن ELO آمده تا با ارائه تعاریفی نوین، بلکه بتواند مشتریان را به تجدید نظر مجاب کند.  

احیای مینی ون‌ها با یک کانسپت تمام برقی

سیتروئن می‌گوید نام کانسپت ELO از حروف میانی کلمات استراحت (rEst)، بازی (pLay) و کار (wOrk)  برگرفته شده است. با توجه به این موضوع، براحتی می‌توان حدس زد تازه‌ترین مفهومی سیتروئن بر چه فاکتورهایی تأکید دارد. تیم طراحی سیتروئن، خودرویی را خلق کرده که برای هر کاری آماده است؛ سفر، استراحت، تفریح و حتی کار.

کانسپت سیتروئن ELO با بدنه‌ای جعبه‌ای، روی پلتفرم کاملاً الکتریکی ساخته شده است. استفاده از این نوع پلتفرم سبب شده فضای داخلی به حداکثر برسد. سیتروئن هنوز جزئیات پیشرانه یا ظرفیت باتری را اعلام نکرده، اما گفته «زیستگاه طبیعی» این خودرو، مناطق شهری شلوغ خواهد بود.

کانسپت سیتروئن ELO معرفی شد؛ برداشتی رادیکال از یک مینی ون متعلق به آینده

ابعاد و طراحی بیرونی

سیتروئن ELO طولی برابر با ۴.۱۰ متر دارد؛ با این اندازه می‌توان آن را با C3 پیکاسو سابق یا پژو ۲۰۰۸ موجود در ایران مقایسه کرد. بدنه این خودرو به رنگ نارنجی بوده و با دیدن آن ناخودآگاه ذهن به سمت آیفون ۱۷ پرومکس می‌رود! پیکره این ون مفهومی حالتی جعبه‌ای شکل یا مکعبی دارد، اما ریزه‌کاری‌ها و جزئیات بدنه باعث شده ظاهر آن کاملاً فانتزی باشد. درهای این ون مفهومی کشویی هستند و با کنار رفتن یک دهانه عظیم ۱.۹۲ متری را برای تسهیل ورود و خروج ایجاد می‌کنند. این خودرو روی رینگ‌های ۲۱ اینچی آیرودینامک با طراحی مدرن سوار شده است.

انقلابی‌ترین کابین سیتروئن تا امروز

داخل کابین، ون مفهومی سیتروئن ELO همه قواعد و سنت‌های طراحی خودرو را زیر پا گذاشته است. همانند نمای بیرونی، سرتاسر فضای داخلی نیز به رنگ نارنجی درآمده تا یکپارچگی کاملی بین بدنه و کابین ایجاد شود. اجزای به کار رفته در این بخش ساختاری ماژولی دارند و بسته به سلیقه و نیاز مشتری می‌توان ۴ تا ۶ صندلی نصب کرد. نکته جالب اینکه صندلی راننده دقیقاً در وسط خودرو قرار دارد و دو صندلی سرنشین که قابل جدا شدن هستند، در فاصله‌ای عقب‌ تر نصب شده‌اند. این نوع چینش صندلی مکلارن F1 افسانه‌ای را در ذهن مجسم می‌کند. گفتنی است صندلی راننده قابلیت چرخش تا ۱۸۰ درجه را دارد. این ویژگی بخش جلویی ELO را به یک اتاق جلسه یا اتاق نشیمن راحت تبدیل می‌کند.

در طراحی داخلی سیتروئن ELO کاربردگرایی حرف اول را می‌زند. به جای کنسول میانی حجیم، یک نمایشگر باریک زیر شیشه جلو قرار گرفته است. فرمان خودرو فرمی آینده‌نگر دارد و دو کنترلر جوی استیکی روی آن تعبیه شده؛ جالب اینکه در این ون کانسپت خبری از نمایشگر لمسی نیست. برای ایجاد فضاهای کاربردی، انواعی از محفظه‌ها در قسمت‌های مختلف به چشم می‌خورد.

تبدیل از خودرو به اتاق خواب یا سینما در چند ثانیه

همانگونه که در بالا نیز اشاره شد، ون کانسپت سیتروئن ELO بر استراحت و تفریح نیز تمرکز دارد؛ به همین خاطر می‌توان بخش عقب کابین را به یک فضای خواب راحت و دلنشین تبدیل کرد. برای این کار دو تشک بادی بادوام ساخته شده است. این تشک‌ها جنسی از ماده‌ای به نام Dropstitch دارند. در مواقعی که نیاز به این تشک‌ها نباشد، راننده می‌تواند به‌ آسانی آنها را در صندوق عقب جای دهد.

کانسپت سیتروئن ELO معرفی شد؛ برداشتی رادیکال از یک مینی ون متعلق به آینده

سیتروئن به فکر سرگرم کردن سرنشینان کانسپت ELO نیز بوده است. در این راستا یک نمایشگر تاشو تعبیه شده که از سقف پایین می‌آید و فضای داخلی بزرگ خودرو را به یک سینمای خانگی تبدیل می‌کند. این سطح از انعطاف‌پذیری نشان می‌دهد سیتروئن چگونه از پلتفرم اختصاصی برقی خود استفاده کرده تا یک وسیله نقلیه چندمنظوره واقعی خلق کند.

پیام بزرگ سیتروئن برای آینده

خاویر چاردن مدیرعامل سیتروئن، این کانسپت را «پیامی قدرتمند که چشم‌انداز ما از آینده سیتروئن را منتقل می‌کند» توصیف کرده است. پیر لکلرک مدیر طراحی کمپانی فرانسوی نیز ELO را «انفجاری از انرژی» بر پایه بهره‌وری می‌داند.

آنطور که اعلام شده ون کانسپت سیتروئن ELO در ژانویه پیش رو و در نمایشگاه بروکسل در معرض دید عموم قرار خواهد گرفت. درباره تولید انبوه این مفهومی حرفی به میان نیامده و خیلی بعید است که حداقل در آینده نزدیک شاهد عرضه آن به بازار باشیم. با این حال، زبان طراحی و ایده‌های ELO به احتمال خیلی زیاد در مدل‌های آتی سیتروئن مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

Source link

تیم تحریریه مجله مفید

تیم تحریریه Mofid Magazine با هدف تولید محتوای معتبر، کاربردی و روزآمد فعالیت می‌کند. ما مجموعه‌ای از نویسندگان، پژوهشگران و سردبیران هستیم که تلاش می‌کنیم مطالبی دقیق، قابل اعتماد و الهام‌بخش در حوزه‌های مختلف ارائه دهیم. رسالت ما ارائه محتوایی است که به آگاهی بیشتر مخاطبان کمک کرده و تجربه‌ای ارزشمند برای خوانندگان ایجاد کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا