خودرو

کشنده فاوJP6-460 اتوماتیک ؛ مشخصات فنی + امکانات

کشنده فاوJP6-460 اتوماتیک ؛ مشخصات فنی + امکانات

فاو JP6 460 اتوماتیک، محصول سیبا موتور است که به عنوان مدل اتوماتیک سری JP6-460 عرضه به بازار و حضور در کلاس کشنده های مونتازی اقتصادی شده است.

درباره کشنده فاو JP6-460 اتوماتیک

همگی با برند فاو آشنا هستیم، خودروساز بزرگ و دولتی چینی که قدمت آن به سال ۱۹۵۳ میلادی بازگشته که امروزه این کمپانی چینی از دامنه فعالیت گسترده ای در بازار ایران  برخوردار است. علاوه بر محصولات تجاری فاو که در خط تولید سیبا موتور در حال مونتاژ هستند، زیر برند های سواری ساز فاو نظیر؛ بسترن، بستیون و هونگچی در چند سال اخیر پایشان به بازار خودروی ایران باز شده است. اما سابقه محصولات تجاری برند فاو در بازار ایران به دهه نود شمسی بار می‌گردد و تا کنون نیز محصولات فاو توسط سیبا موتور مونتاژ می شوند. نسل دوم کشنده فاو JP6-460 برای اولین بار در سال ۲۰۱۴ میلادی توسط فاو رونمایی شد که در سال ۱۴۰۲ سیبا موتور نمونه دنده ای این کشنده را در دو نمونه تک و جفت محورروانه بازار کرد، و در سال جاری  سیبا موتور از تیپ اتوماتیک این کشنده تحت عنوان فاو JP6-460 اتوماتیک پرده برداشت.

طراحی بدنه کشنده فاو JP6-460 اتوماتیک

کشنده فاوJP6-460 اتوماتیک ؛ مشخصات فنی + امکانات

چراغ های جلویی فاو JP6-460 اتوماتیک ابعاد بزرگ و کشیده ای دارند که چراغ دی لایت به صورت خطی در قسمت پایینی کاسه چراغ ترسیم شده و اندکی پایین تر از چراغ های اصلی مجموعه چراغ های مه شکن جانمایی شده اند. در نمای جلویی فاو JP6 460 اتوماتیک به جز آفتابگیر های بیرونی تمامی  فلاپ ها همرنگ بدنه هستند که با استفاده حداقلی از خطوط و فلاپ های آیرودینامیکی با یک طراحی ساده مواجه هستیم. جلو پنجره فاو JP6 460 اتوماتیک از تریم شبکه ای بهره برده که در میانه آن لوگوی بزرگ فاو قابل مشاهده خواهد بود. افزون بر این  در قسمت سقف سه چراغ موقعیت و در پایینی ترین قسمت سپر یک فلاپ تزئیتی به چشم می خورد.

برروی سقف فاو JP6-460 با توجه به سقف بلند بودن این کشنده شاهد ارتفاع زیاد در این بخش هستیم به جز یک فرورفتگی جزئی و لوگو تایپ بهمن جزئیات چشمگیر دیگری به چشم نمی خورد. آینه های جانبی از طراحی ساده و یک دست مشکی برخوردار هستند، در نمای جانبی از خطوط ، فرورفتگی های متعدد و برچسب های تزئینی بهره گرفته شده است. در فاو JP6-460 اتوماتیک خبری از فلاپ های تزئینی جانبی نبوده و ریش این کشنده در قسمت عقبی شاسی قرار گرفته جا خوش کرده است. باک های مورد استفاده در این کشنده از جنس آلومینومی بوده که از حجم ۱۰۰۰ لیتری برخوردار هستند که با توجه به حجم و قدرت خروجی پیشرانه احتمالاً برد حرکتی مناسبی را فراهم خواهند کرد. ابعاد فاو JP6-460 اتوماتیک به تربیت طول، عرض و ارتفاع برابر است با؛ ۶۴۲۵×۲۴۹۵×۳۹۰۰ میلی متر و فاصله بین دو محور نیز ۳۸۰۰ میلی متر گزارش شده است.

مشخصات فنی کشنده فاو JP6-460 اتوماتیک

کشنده فاوJP6-460 اتوماتیک ؛ مشخصات فنی + امکانات

فاو JP6-460 به یک پیشرانه ۶ سیلندر توربو شارژر با حجم ۱۱۰۵۰ سی سی مجهز شده که این پیشرانه توانایی تولید ۴۶۰ اسب بخار و ۲۲۰۰ نیوتن متر گشتاور را داراست. این پیشرانه ساخت کارخانه موتور سازی ووژی دیزل چین بوده و بر خلاف سایر رقبا خبری از پیشرانه های ساخت کامینز نیست. اما جعبه دنده مورد استفاده در یک جعبه دنده ۱۲ سرعته اتوماتیک (AMT) از سری ترکسون ZF است.

سیستم تعلیق  فاو JP6-460 اتوماتیک در محور جلو از نوع فنر تخت چند لاله پارابولیک مجهز به میل موجگیر و کمک فنر هیدروتلسکپی بوده و در محور عقب  تعلیق فنر تخت چند لایه پارابولیک دو مرحله ای مجهز به میل موجگیر و کمک فنر هیدروتلسکپی مورد استفاده قرار گرفته است. که با استفاده از این ترکیب سیستم تعلیق در فاو JP6-460 اتوماتیک قطعا این کشنده راحتی سواری همچون سایر رقبای خود نداشته اما در مقوله هزینه های نگهداری و اقتصادی بودن برتری هایی نسبت به رقبای خود دارد که بهتر است بگوییم راحتی فدای اقتصادی بودن در زمینه های تولید و نگهداری شده است. در نهایت باید به تایر های فاو JP6-460 اتوماتیک می رسیم که تایرها از نوع تیوبلس و رینگ ها نیز از نوع فولادی با اندازه ۲۲.۵ اینچ هستند.

برندفاو/FAW
مدلJP6-460
مونتاژ کنندهگروه بهمن/سیبا موتور
سال تولید۲۰۱۴ـ تاکنون
حجم موتور۱۱۰۵۰ سی سی
سازنده پیشرانهووژی/WUXI
کد فنی پیشرانهCA6DM2-46E52
تعداد سیلندر۶ سیلندر
سیستم سوخت رسانیانژکتور کانال مشترک ساخت بوش
فناوری های پیشرانه۶ سیلندر خطی، توربو شارژر با اینترکولر، سیستم تزریق مستقیم، سیستم کنترل آلایندگی
قدرت (اسب بخار)۴۶۰ اسب بخار
گشتاور (نیوتن متر)۲۲۰۰ نیوتن متر
نسبت تراکم پیشرانه۱۸.۳:۱
استاندارد آلایندگی پیشرانهیورو۵ – EEV
سازنده گیربکسZF
کد فنی گیربکسZF_12TX2621TD
نوع گیربکس ۱۲ سرعته اتوماتیک (AMT) ساخت ZF ۱۲ دنده جلو+ ۲ دنده عقب
سیستم کلاچکلاچ تک صفحه ای با فنر دیافراگمی ـ قطر خارجی ۴۳۰ میلی متر
فناوری های گیربکسسری TRAXON  کمپانی ZF  با ریتاردر ۵ مرحله ای هیدرولیکی
سیستم تعلیق محور جلوفنر تخت چند لاله پارابولیک مجهز به میل موجگیر و کمک فنر هیدروتلسکپی
سیستم تعلیق محور عقبفنر تخت چند لایه پارابولیک دو مرحله ای مجهز به میل موجگیر و کمک فنر هیدروتلسکپی
تعلیق اتاقفنر تخت
سیستم فرمانساچمه گردان هیدرولیکی
محور انتقال قدرتعقب
طول۶۴۲۵ میلی متر
عرض۲۴۹۵ میلی متر
ارتفاع۳۹۰۰ میلی متر
فاصله محوری۳۸۰۰ میلی متر
حجم باک (مجموعاً)۱۰۰۰ لیتر (۵۰۰+۵۰۰)
جنس باکآلومینیوم
ادبلودارد
حجم مخزن ادبلو۴۰ لیتر
وزن خالص کشنده۷۹۸۰ کیلوگرم
وزن ناخالص کشنده۱۸۰۰۰ کیلوگرم
حداکثر ظرفیت محورجلو۷۰۰۰ کیلوگرم
حداکثر ظرفیت محورعقب۱۳۰۰۰ کیلوگرم
مجموع وزن ترکیبی ناخالص مجاز قانونی۴۴۰۰۰ کیلوگرم
مجموعوزنترکیبیناخالصفنی۴۵۰۰۰ کیلوگرم
دینام (ولت.آمپر)۱۱۰.۲۸
باتری (ولت.آمپر)۲۲۰.۱۲
تعداد باتری۲عدد
نوع تایررادیال تیوبلس
سایزونوعرینگ۲۲.۵ اینچ – فولادی
سیستمترمزدیسکی – کاسه ای دو مداره مستقل بادی
برند مادرفاو/FAW
کشور مادرچین

طراحی کابین و امکانات کشنده فاو JP6-460 اتوماتیک

کشنده فاوJP6-460 اتوماتیک ؛ مشخصات فنی + امکانات

درون کابین فاو JP6-460 اتوماتیک نباید انتظار کیفیت آنچنانی داشت هر چند که ادوات به درستی جانمایی شده اند. رودری های از طراحی ساده و ارگونومیکی بهره می برند، که در مقطعی از آن ها از متریال های تزئینی چرم یا پارچه ای (بسته به تریم انتخابی ) مورد استفاده قرار گرفته است. صندلی ها از قابلیت تنظیم در چند جهت برخوردارند که صندلی راننده به گرمکن و سردکن نیز تجهیز شده است. غربیلک فرمان این کامیون طراحی چهار شاخه داشته و کلاستر نیز تلفیقی از آنالوگ و دیجیتال است. مجموعه داشبورد از طراحی راننده محور و آرگونومیکی برخوردار بوده و بر روی آن کلید ها، مانیتور سیستم مالتی مدیا و پنل تنظیمات سیستم تهویه به بهترین شیوه ممکن جانمایی شده اند. در قسمت میانی کابین کنسول میانی نصب شده که بر روی آن سلکتور لیور دنده و اهرم ترمز دستی در کمال سادگی قابل مشاهده هستند. در قسمت میانی کابین پالونی حفظ شده تا فضای سرنشینان در محدود تریم حالت ممکن باشد. و افزون بر این موارد برروی داشبورد تریم تزئینی براش و فضا سازی های متعددی پیش بینی شده تا همه چیز در قابل ترین حالت ممکن باشد. با توجه به سقف بلند بودن فاو JP6-460 اتوماتیک سرنشینان از فضای استراحت مناسبی برخوردارند و در این بخش امکاناتی نظیر کولر و بخاری درجا نیز به راحتی راننده و سرنشین خواهد افزود.

امکانات ایمنی و رفاهی کشنده فاو JP6-460 اتوماتیک

امکانات ایمنیسیستم ترمز ضد قفل (ABS) ، سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBS)، ترمز اتوماتیک ضد قفل هوشمند ساخت وابکو، سیستم ضد لغزش (ASR)، سیستم ترمز اضطراری هوشمند (AEBS)، سیستم کنترل پایداری (ESC)، خشک کن هوا، ترمز موتور و ریتاردر هیدرولیکی، ترمز دستی پنوماتیک، سیستم کمکی حرکت در سربالایی (HSA)، سیستم هشدار حرکت بین خطوط (LDWS)، تاییدیه ADR جهت حمل کالای خطرناک، سیستم کمکی حفظ ایمنی چرخ های جلو در شرایط اضطراری (TESD)، آلارم دنده عقب، تاییدیه استحکام کابین بر اساس استاندارد اروپا
امکانات رفاهیصندلی راننده پنوماتیک با گرمکن و سردکن و قابلیت تنظیم در ۶ جهت، اتولایت، سیستم مالتی مدیا TFT (با قابلیت های بلوتوث، رادیو، رهیاب، دوربین ۴ جهته و پورت یو اس بی)، کروز کنترل، محدود کننده سرعت، چراغ روز، مه شکن های جلو و عقب، شیشه بالابرهای برقی، کیف ابزار، جک بالابر، بادگیر سقف، قطع کن باتری، بوق شهری و بین شهری، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، کلید های کنترلی سیستم تهویه و کروز کنترل برروی فرمان، قفل مرکزی با قابلیت کنترل از طریق ریموت کنترل، آینه های جانبی برقی با گرمکن

مزایا و معایب کشنده فاو JP6-460 اتوماتیک

مزایابرند شناخته شده، امکانات ایمنی و رفاهی نسبتاً قابل قبول، عرضه با قیمت اقتصادی
معایبعدم عرضه با سیستم تعلیق بادی، طراحی ساده و قدیمی، نبود برخی از امکانات ایمنی و رفاهی، کیفیت متوسط متریال داخلی، وجود تردید هایی در زمینه دوام ادوات و قوای فنی

قیمت کشنده فاو JP6-460 اتوماتیک

قیمت بازار (در زمان نگارش مطلب)  ـــــ
قیمت کارخانه (در زمان نگارش مطلب)  ـــــ

رقبای کشنده فاو JP6-460 اتوماتیک

این کامیون یک کشنده اتوماتیک با لیست امکانات ایمنی و رفاهی محدود صرفاً قابل قبول و قوای فنی نسبتاً کارآمد است که صرف نظر از مقوله های دوام و کیفیت ادوات باید این کشنده را یکی انتخاب های خریداران بسته به بودجه و نوع کاربری آنان دانست. در واقع هدف گروه بهمن از عرضه این کشنده پر کردن خلاء وجود یک کشنده اتوماتیک اقتصادی در بازار و در سبد محصولات خود است. اما فاو JP6-460 اتوماتیک در بازار باید با رقبایی نظیر؛ فوتون H4، فوتون H5 ، بهمن امپاور BD500، دافران H7 و … رقابت کند، هر چند که مسیر موفقیت یک کشنده چینی در بازار ایران چندان هموار و آسان نیست.

Source link

تیم تحریریه مجله مفید

تیم تحریریه Mofid Magazine با هدف تولید محتوای معتبر، کاربردی و روزآمد فعالیت می‌کند. ما مجموعه‌ای از نویسندگان، پژوهشگران و سردبیران هستیم که تلاش می‌کنیم مطالبی دقیق، قابل اعتماد و الهام‌بخش در حوزه‌های مختلف ارائه دهیم. رسالت ما ارائه محتوایی است که به آگاهی بیشتر مخاطبان کمک کرده و تجربه‌ای ارزشمند برای خوانندگان ایجاد کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا