انقلاب به سبک ام وی آگوستا ؛ معرفی پیشرانه ۵ سیلندر ۲۴۰ اسب بخاری برای موتورسیکلتهای آینده

منتشر شده در 07 دی 1404 ساعت 14:00

پیشرانه های موجود در جهان موتورسیکلت، تاکنون در قالبهای مختلفی عرضه شدهاند؛ از موتورهای تک سیلندر ساده گرفته تا دوقلوی موازی، سه سیلندر خطی، چهار سیلندرهای دور بالا، V4های قدرتمند و دوقلوهای V شکل، و حتی نمونههای نادری مانند هشت سیلندر خطی. در این بین یک نوع چینش تاکنون در دنیای موتورسیکلتها استفاده نشده و آن عبارت است از موتور پنج سیلندر. حالا ام وی آگوستا به سراغ این ترکیب رفته، آن هم با رویکردی کاملاً غیرمنتظره.
پنج سیلندر، اما نه آنطور که انتظار دارید
موتور جدید ام وی آگوستا نه یک پنج سیلندر خطی شبیه پیشرانه آئودی RS3 است و نه بازآفرینی موتور عجیب VR5 فولکس واگن. در عوض، این شرکت ایتالیایی سراغ ساختاری بسیار خاص رفته که میتوان آن را به یک چیدمان ذوزنقهای تشبیه کرد؛ آرایشی که در آن دو سیلندر در بخش بالایی و سه سیلندر در قسمت پایینی قرار گرفتهاند. این طراحی عجیب صرفاً یک نمایش مهندسی نیست. برخلاف ظاهر متفاوت، این موتور عملکردی در سطح بالاترین استانداردهای دنیای موتورسیکلتهای اسپرت ارائه میدهد.
رونمایی در EICMA با اعداد خیرهکننده
موتور پنج سیلندر ام وی آگوستا برای نخستین بار اوایل ماه نوامبر و در نمایشگاه EICMA ایتالیا، بزرگترین رویداد تقویمی موتورسیکلت جهان، به صورت کانسپت معرفی شد. حالا این شرکت جزئیات بیشتری از آن را منتشر کرده و گفته این پیشرانه میتواند با حجمهایی بین ۸۵۰ تا ۱۱۵۰ سی سی، معادل حدود ۰.۹ تا ۱.۲ لیتر، تولید شود.
بر اساس اطلاعات رسمی، این موتور قادر است حداکثر ۲۴۰ اسب بخار قدرت و ۱۳۵ نیوتن متر گشتاور در دور ۸۵۰۰ تولید کند. چنین اعدادی موتور پنج سیلندر ام وی آگوستا را در رده بهترین پیشرانه های تولیدی دنیای موتورسیکلت قرار میدهد.
برای درک بهتر این ارقام، کافی است بدانیم که یکی از پادشاهان فعلی سوپربایکها یعنی دوکاتی Panigale V4 R، حداکثر ۲۱۸ اسب بخار قدرت و ۱۱۴.۵ نیوتنمتر گشتاور دارد. نکته شگفتانگیز درباره موتور پنج سیلندر MV آگوستا اینکه توانایی رسیدن به دور موتور فوقالعاده ۱۶ هزار دور بر دقیقه را دارد؛ عددی که معمولاً در پیشرانههای چهار سیلندر کوچکتر دیده میشود.
ام وی آگوستا نام «Cinque Cilindri» را برای این موتور انتخاب کرده و تأکید میکند علاوه بر قدرت بالا، وزن بسیار پایینی دارد. وزن کل مجموعه کمتر از ۶۰ کیلوگرم اعلام شده که برای موتوری با این سطح از خروجی، رقمی چشمگیر به حساب میآید.

مهندسی هوشمند؛ بدون نیاز به زمانبندی متغیر سوپاپ
به گفته MV آگوستا ترتیب احتراق نقش مهمی در شخصیت این موتور دارد و باعث میشود گشتاور به صورت خطی در اختیار راننده قرار بگیرد، بدون آنکه نیازی به استفاده از سیستم زمانبندی متغیر سوپاپ باشد.
از نظر ابعاد نیز موتور Cinque Cilindri دست بالا را دارد. این موتور از یک چهار سیلندر خطی باریکتر و از یک V4 کوتاهتر است. ساختار آن هم به گونهای طراحی شده که یک میل لنگ سه سیلندر در جلو و یک میل لنگ دو سیلندر جداگانه در پشت آن قرار گرفته است.
موتور پنج سیلندر ام وی آگوستا چه زمانی روی جادهها میآید؟
در حال حاضر، موتور پنج سیلندر MV آگوستا تنها در قالب یک کانسپت معرفی شده، اما این وضعیت قرار نیست طولانی باشد. این شرکت تأیید کرده که پیشرانه Cinque Cilindri در آیندهای نه چندان دور و در قالب یک مدل جدید و «بسیار مورد انتظار» به بازار عرضه خواهد شد.
هنوز مشخص نیست این موتور دقیقاً در چه نوع موتورسیکلتی استفاده خواهد شد، اما ام وی آگوستا اعلام کرده که این پیشرانه برای کاربرد در سگمنتهای مختلف توسعه یافته است.
با توجه به اعداد فنی، طراحی منحصربفرد و رویکرد جسورانه ام وی آگوستا، به نظر میرسد این موتور پنج سیلندر میتواند فصل تازهای در دنیای موتورسیکلتهای قدرتمند باز کند؛ فصلی که شاید تعریفها از معماری پیشرانهها را برای همیشه تغییر دهد.
