موتور SYM گلکسی JX 250 ؛ مشخصات فنی + تجربه رانندگی

منتشر شده در 26 آذر 1404 ساعت 08:00

یکی از محصولات برند اس وای ام موتور سیکلت گلکسی جی ایکس ۲۵۰ نام دارد که در ایران نیز شاهد حضور آن هستیم و در این مطلب به ارائه اطلاعاتی درباره آن میپردازیم.
برند اس وای ام همان شرکت سانگ یانگ موتور تایوان است که نماینده آن در ایران شرکت نیرو موتور شیراز بوده که محصولات متعددی از این برند را در اختیار مشتریان قرار میدهد. معمولا محصولات مونتاژ شده این برند با نام گلکسی شناخته میشوند. یکی از موتور سیکلتهای برند SYM که توسط نیرو موتور مونتاژ و عرضه میشود موتور سیکلت گلکسی جی ایکس ۲۵۰ نام دارد که جزو اسکوترهای مکسی بازار است. این موتور با نام جویمکس ۲۵۰ نیز شناخته میشود و تا حدودی موتور گران قیمتی است، ولی در هر صورت از یاماها ایکس مکس قیمت پایینتری دارد. واردات موتور سیکلت اس وای ام گلکسی جی ایکس ۲۵۰ از سال ۱۳۹۹ آغاز شده و شاهد نسخه اول آن تا سال ۱۴۰۱ بودیم که نیرو موتور سری دوم آن را نیز در سال ۱۴۰۲ به بازار عرضه کرد. ما در این مقاله قصد داریم به بررسی این موتور سیکلت پرداخته و اطلاعاتی را در مورد طراحی ظاهری، مشخصات فنی، رقبا و تجربه سواری آن در اختیار شما قرار دهیم.
طراحی ظاهری موتورسیکلت گلکسی JX 250
موتور سیکلت گلکسی JX 250 طراحی ظاهری تقریبا جذابی دارد و تا حدودی شاهد یک طراحی نسبتا حجیم با ابعاد بزرگ هستیم. این موتور سیکلت توسط نیرو موتور در رنگهای سرمهای مات، سفید، مشکی و خاکستری عرضه میشود.

در نمای جلویی موتور سیکلت جی ایکس ۲۵۰ شاهد نورپردازی تقریبا جذاب هستیم و چراغها به صورت ال ای دی در فلاپ سینه جلو تعبیه شدهاند و تا حدودی خشن به نظر میرسند. کمی پایینتر در اطراف فلاپهای بدنه شاهد راهنماهای راست و چپ هستیم که شکل مناسبی داشته و در حالت کلی جذاب نیز هستند. در نمای جلویی شاهد یک نمای سه بعدی هستیم که با حجم پردازیهای متعدد و خطوط موجود روی فلاپ سینه جلو انجام شده است. بالاتر از این بخش شاهد یک وایند شیلد هستیم که به خوبی جریان باد را به سمت بالا هدایت کرده و علاوه بر آن از عبور گرد و خاک نیز جلوگیری میکند. فرمان این موتور سیکلت یک فرمان لولهای است که با استفاده از فلاپ پوشانده شده و در سمت راست و چپ آن شاهد دکمههایی مثل استارت و کلید چراغ، راهنما، بوق و تغییر حالت نور پایین به نور بالا هستیم. آینههای موتور سیکلت گلکسی جی ایکس ۲۵۰ به صورت هندسی طراحی شدهاند و تقریبا سه بعدی به نظر میرسند.
صفحه کیلومتر این موتور یک صفحه کیلومتر تقریبا بزرگ است که در سمت راست و چپ آن شاهد دور موتور و سرعت به صورت آنالوگ هستیم و در بخش وسط ساعت، کیلومتر طی شده و میزان بنزین به صورت دیجیتالی نمایش داده میشود و چراغهای هشدار در قسمت بالایی این صفحه کیلومتر قرار دارند. البته در نسخههای جدیدتر شاهد یک صفحه کیلومتر تمام دیجیتالی هستیم که کلیه اطلاعات ذکر شده را به صورت دیجیتالی به نمایش میگذارد. با توجه به اینکه اسکوتر جی ایکس ۲۵۰ از ابعاد بزرگی برخوردار شده در فضای جاپایی شاهد راحتی پاهای راکب هستیم و این مسئله میتواند به راحتی در طول سواری کمک کند. باک موتور سیکلت نیز در همین بخش تعبیه شده و شاهد یک باک ۱۲ لیتری هستیم که میتواند برای مسافت طولانی مناسب باشد. زین این موتور سیکلت تقریبا نرم طراحی شده و در بخش راکب شاهد طراحی ارگونومیک زین هستیم که ارتفاع آن نیز مناسب است. ترک نشین تا حدودی فضای محدودتری دارد، ولی در انتهای آن دستگیرهای برای حفظ تعادل او تعبیه شده و در سمت راست و چپ شاهد سمت جاپایی ترک نشین هستیم که کوچک به نظر میرسد. در فضای زیر زین شاهد بخش بزرگی برای قرار دادن کلاه ایمنی هستیم که تقریبا دو کلاه ایمنی در آن جای میگیرد. البته علاوه بر کلاه ایمنی میتوانید تجهیزات دیگری را در طول سواری در بخش زیر زین قرار داده و از سواری خود لذت ببرید.

در نمای جانبی موتور سیکلت گلکسی JX 250 شاهد فلاپهای حجم پردازی شده هستیم و نمای کناری تقریبا جذاب به نظر میرسد. در بخش عقب، چراغ خطر نیز از نوع ال ای دی است و چراغهای راهنمای عقب در سمت راست و چپ آن قرار دارند. وزن این موتور سیکلت برابر با ۱۸۴ کیلوگرم است که به عنوان یک موتور اسکوتر سنگین به نظر میرسد و میتواند هندلینگ را با چالشهایی مواجه کند. البته توجه داشته باشید که این وزن با توجه به ابعاد و فلاپهای استفاده شده در موتور سیکلت گلکسی جی ایکس ۲۵۰ منطقی به نظر میرسد، ولی در هر صورت سنگین است.
ابعاد موتورسیکلت گلکسی JX 250 به شرح زیر است:
طول: ۲۱۹۰ میلیمتر، عرض: ۷۶۰ میلیمتر، ارتفاع: ۱۴۵۰ میلیمتر.
مشخصات فنی موتورسیکلت گلکسی JX 250

موتور سیکلت گلکسی JX 250 به یک انجین تک سیلندر آب خنک مجهز شده که ۲۴۹ سی سی حجم دارد. همچنین این موتور سیکلت به یک باتری ۱۲ ولت و ۱۰ آمپر ساعتی مجهز شده و در حالت کلی قادر است ۲۰.۸ اسب بخار قدرت و ۲۳ نیوتون متر گشتاور تولید کند. موتور سیکلت گلکسی جی ایکس ۲۵۰ به یک گیربکس سی وی تی مجهز است و شاهد سیستم سوخت رسانی انژکتوری هستیم. سیستم تعلیق این موتور سیکلت در بخش جلو از نوع تلسکوپی بوده و در بخش سیستم تعلیق عقب شاهد بازوی متحرک همراه با کمک فنر جفتی هستیم. ترمزهای استفاده شده در بخش جلو از نوع دیسکی ۲۶۰ میلیمتری همراه با ترمز abs و ترمزهای عقب دیسکی ۲۴۰ میلیمتری همراه با ترمز abs هستند. سایز تایر جلو ۱۲۰/۷۰ بوده و سایز تایر عقب ۱۳۰/۶۰ است که به ترتیب چرخ جلو و عقب دارای رینگهای ۱۴ و ۱۳ اینچی هستند.
تجربه سواری و رانندگی با موتورسیکلت گلکسی JX 250

در موتور سیکلت گلکسی JX 250 طراحی زین و ارتفاع آن برای سواری مناسب به نظر میرسد و یک فضای مناسب در بخش زیر زین برای قرار دادن دو کلاه ایمنی وجود دارد که میتواند سواری راحتتری را فراهم کند. فرمان پذیری موتور سیکلت قابل قبول بوده و امکانات به کار گرفته شده برای آن از جمله شارژر موبایل، ریموت استارتر، دزدگیر و سنسور جک باعث افزایش لذت سواری میشوند. سیستم تعلیق عملکرد تقریبا قابل قبولی دارد و با توجه به سنگین بودن این موتور شاهد ضربات متعددی نخواهید بود. حداکثر سرعت گزارش شده برای موتور سیکلت گلکسی جی ایکس ۲۵۰ برابر با ۱۲۴ کیلومتر بر ساعت است که به عنوان یک موتور در کلاس اسکوتر عالی به نظر میرسد. در کنار این موارد شاهد ترمزهای دیسکی در جلو و عقب هستیم که هر دو به سیستم abs مجهز شدهاند و در طول سواری میتوانند ایمنی راکب را تضمین کنند. گیربکس موتور سیکلت نیز از نوع اتومات بوده و تجربه سواری مناسبی را فراهم میکند. چراغها همگی از نوع ال ای دی هستند و پرتاب نور مناسبی دارند و در طول سواری مشکلی را برای راکب ایجاد نمیکنند. در حالت کلی موتور سیکلت گلکسی JX 250 با توجه به طراحی و امکاناتی که دارد میتواند تجربه سواری مناسبی را فراهم کند ولی بخش ترک نشین آن تا حدودی محدود طراحی شده و جاپایی آن نیز به همان شکل محدود است.
رقبای موتور سیکلت گلکسی جی ایکس ۲۵۰
با توجه به ابعاد موتور سیکلت گلکسی جی ایکس ۲۵۰ نمیتوان موتور سیکلتهای متعددی را به عنوان رقیب معرفی کرد، ولی در هر صورت موتور سیکلت یاماها XMAX میتواند رقیب مناسبی باشد. موتور سیکلت یاماها ایکس مکس تقریبا ظاهر مشابهی با این موتور دارد، ولی قیمت آن بیشتر از گلکسی JX 250 گزارش شده است.
مزایا و معایب گلکسی JX 250 و جمع بندی
مزایا: طراحی ظاهری تقریبا جذاب، حجم مناسب باک
معایب: محدودیت در فضای ترک نشین، وزن نسبتا سنگین
در پایان باید بگوییم که موتور سیکلت گلکسی جی ایکس ۲۵۰ از موتور سیکلتهای کمپانی اس وای ام است که در ایران توسط نیرو موتور عرضه میشود. طراحی ظاهری این موتور سیکلت جذاب بوده و مشخصات فنی آن نیز قابل قبول به نظر میرسند. در حالت کلی میتوان تجربه سواری نرم و مطلوبی را با موتور سیکلت گلکسی جی ایکس ۲۵۰ تجربه کرد، ولی وزن سنگین و محدودیت در فضای ترک نشین آن میتواند چالشهایی را ایجاد کند. با این وجود این موتور سیکلت حجم باک مناسبی دارد و مجهز بودن آن به سیستم ترمز abs میتواند تجربه سواری را ایمنتر کند.
نظر شما درباره موتور سیکلت گلکسی جی ایکس ۲۵۰ چیست؟ به نظر شما آیا این موتور سیکلت رقیب یاماها NMAX است؟


