خودرو

موتور دایچی CR 150 ؛ مشخصات فنی + تجربه رانندگی

موتور دایچی CR 150 ؛ مشخصات فنی + تجربه رانندگی

اسکوتر دایچی CR 150 یکی از اسکوترهایی است که با طرح وسپا مونتاژ شده و در ایران توسط شرکت نیرو موتور عرضه می‌شود.

در حال حاضر موتور سیکلت‌های وسپا که طراحی شرکت پیاجیو هستند تاثیر عمیقی بر صنعت موتور سیکلت گذاشته‌اند و شاهد اسکوترهای متعددی با طرح وسپا هستیم. در واقع در حال حاضر اسکوترهای وسپا به یک منبع الهام برای شرکت‌های موتور سیکلت تبدیل شده‌اند و در ایران نیز شاهد مونتاژ اسکوترهای متعددی با این طرح هستیم. یکی از اسکوترهای طرح وسپای موجود در ایران اسکوتر دایچی CR150 است که توسط نیرو موتور مونتاژ و عرضه می‌شود. این اسکوتر به طور کامل یک اسکوتر طرح وسپا نیست ولی بسیاری از المان‌ها و ساختار آن به این موتور سیکلت شباهت پیدا کرده و با توجه به همین مسائل به آن یک اسکوتر وسپا می‌گویند. ما در این مقاله قصد داریم به بررسی طراحی ظاهری موتورسیکلت دایچی CR150 پرداخته و اطلاعات کاملی را در مورد این موتور سیکلت در اختیار شما قرار دهیم. در ادامه این مقاله به اطلاعاتی مثل مشخصات فنی رقبا و حتی به مزایا و معایب این موتور سیکلت خواهیم پرداخت و شما را با اسکوتر دایچی سی آر ۱۵۰ بیشتر آشنا خواهیم کرد.

طراحی ظاهری موتور سیکلت دایچی CR150

دایچی CR 150

منبع الهام موتور سیکلت دایچی CR150 کاملا مشخص است و این اسکوتر یک نمونه الگو برداری شده از اسکوترهای وسپا محسوب می‌شود. در نمای جلویی این موتور سیکلت شاهد فلاپ سینه منحنی هستیم که قطعات کرومی روی آن کار شده و راهنماها به صورت افقی در راست و چپ این فلاپ سینه از نوع ال ای دی تعبیه شده‌اند. طراحی چراغ‌های راهنما به صورت منحنی بوده و چراغ اصلی نیز به شکل گرد با یک فریم کرومی طراحی شده است.

فرمان اسکوتر دایچی CR150 مانند اسکوترهای وسپا یک فرمان لوله‌ای ساده است که با استفاده از فلاپ تزیین شده بر روی آن شاهد آینه‌هایی با طرح کلاسیک هستیم. طراحی آینه‌ها هارمونی عمیقی با چراغ‌ جلو پیدا کرده‌اند و تا حدودی طراحی جذاب و متفاوتی دارند. در سمت راست فرمان این اسکوتر شاهد اهرم ترمز جلو، دستگیره دریچه گاز و کلیدهای استارت برقی، فلاشر و سوئیچ پاور هستیم. در سمت چپ نیز اهرم ترمز عقب، چراغ نشانگر راهنما، چراغ نشانگر نور بالا و بوق قرار داده شده است. صفحه کیلومتر اسکوتر دایچی سی‌آر ۱۵۰ صفحه کیلومتر ترکیبی آنالوگ و دیجیتال است که ابعاد کوچکی داشته و به شکل گرد در بخش میانی فرمان تعبیه شده است. چراغ‌های هشدار در قسمت پایینی این صفحه کیلومتر قرار دارند و در بخش وسط شاهد بخش دیجیتالی هستیم که اطلاعاتی مثل نشانگر هشدار سوخت و میزان مسافت طی شده را نشان داده و در بخش آنالوگ شاهد میزان سرعت هستیم.

دایچی CR 150

در بخش داشبورد شاهد قلابی برای قرار دادن کلاه ایمنی هستیم و استارتر موتور نیز در همین بخش قرار داده شده است. در بخش جلو شاهد یک باک ۷ لیتری هستیم و بخش جاپایی طراحی مناسبی دارد. زین این اسکوتر یک زین چرمی با طراحی ارگونومیک است که می‌تواند تجربه سواری نرمی را برای راکب فراهم کند و ارتفاع مناسبی دارد. بخش ترک نشین تا حدودی تخت به نظر می‌رسد و پهنای آن نیز نسبت به زین راکب کمتر است. در زیر زین شاهد یک فضای ذخیره سازی هستیم که می‌تواند برای قرار دادن کلاه ایمنی مناسب باشد و در همین بخش باتری نیز قرار داده شده است. در انتهای زین شاهد یک دستگیره نسبتا ضخیم کرومی مات هستیم که جذابیت خاصی دارد و علاوه بر آن می‌تواند در حین سواری برای ترک نشین کاربردی باشد و تعادل او را حفظ کند.

در نمای جانبی شاهد قطعات کرومی هستیم و بخشی از اگزوز و جاپایی ترک نشین به صورت کرومی طراحی شده و هارمونی خاصی با رینگ‌های نسبتا جذاب موتور دایچی CR150 ایجاد کرده است. نوارهای کرومی در بخش‌های متعددی بر روی فلاپ قرار دارند و باعث جذابیت نمای ظاهری و جانبی موتور سیکلت شده‌اند. در بخش عقب موتور سیکلت شاهد یک چراغ خطر با ابعاد تقریبا مناسب هستیم و راهنماهای عقب نیز در طرفین چراغ خطر تعبیه شده‌اند. وزن این اسکوتر برابر با ۹۴ کیلوگرم است که ۳۲ کیلوگرم از این وزن مربوط به بخش جلو و ۶۲ کیلوگرم مربوط به بخش عقب آن است که با احتساب مایعاتی مثل روغن و بنزین افزایش پیدا خواهد کرد.

ابعاد موتور سیکلت دایچی CR150 به شرح زیر است:

طول: ۱۹۰۰ میلی‌متر، عرض: ۶۹۰ میلی‌متر، ارتفاع: ۱۱۳۵ میلی‌متر.

مشخصات فنی موتور سیکلت دایچی CR150

مشخصات فنی موتور سیکلت دایچی CR150

موتور سیکلت دایچی CR150 به یک انجین تک سیلندر، ۴ زمانه، هوا خنک مجهز شده و حجم انجین آن ۱۵۰ سی سی گزارش شده است. این انجین قادر است قدرتی معادل ۶.۴۳ اسب بخار را در ۸۰۰۰ دور بر دقیقه تولید کرده و در نهایت گشتاوری معادل ۸.۷۲ نیوتن متر را در ۶۵۰۰ دور بر دقیقه فراهم کند. در این موتور سیکلت شاهد سیستم انتقال قدرت سی‌وی‌تی با کلاچ گریز از مرکز خودکار هستیم و سیستم استارت آن برقی است. در موتور سیکلت دایچی CR150 شاهد نسبت تراکم ۱۰.۴ به یک هستیم و سیستم سوخت رسانی آن از نوع دلفی است.

ولتاژ و ظرفیت باتری این اسکوتر ۱۲ ولت و ۶.۵ آمپر ساعت است و حداکثر سرعتی معادل ۸۱ کیلومتر بر ساعت را فراهم می‌کند. در سیستم تعلیق جلوی موتور سیکلت دایچی سی‌آر ۱۵۰ شاهد کمک فنر چنگال تلسکوپی هستیم و در بخش عقب از کمک فنر نوسان واحد استفاده کرده‌اند و ترمزهای جلو دیسکی و ترمزهای عقب از نوع کاسه‌ای هستند. سایز لاستیک جلو در این موتور سیکلت برابر با ۱۱۰/۷۰ بوده و سایز لاستیک عقب ۱۲۰/۷۰ است که لاستیک جلو روی رینگ آلومینیومی ۱۲ اینچی و لاستیک عقب روی رینگ ۱۳ اینچی آلومینیومی سوار شده است. در کاتالوگ اسکوتر دایچی سی آر ۱۵۰ اشاره‌ای به وجود سیستم ترمز abs نشده و به نظر می‌رسد خبری از این سیستم نیست.

تجربه سواری و رانندگی با موتور سیکلت دایچی CR150

تجربه سواری و رانندگی با موتور سیکلت دایچی CR150

با توجه به اینکه موتور سیکلت دایچی CR150 یک نمونه الگوبرداری شده از وسپا محسوب می‌شود تا حدودی می‌توان سواری مشابهی را با اسکوترهای وسپا تجربه کرد. باک این موتور سیکلت ظرفیت تقریبا قابل قبولی دارد و می‌تواند برای مسیرهای شهری سواری مناسبی را ارائه دهد. مصرف سوخت موتور در هر ۱۰۰ کیلومتر برابر با تقریبا دو و نیم لیتر است که مصرف سوخت بهینه‌ای حساب می‌آید و در حالت کلی می‌تواند برای رفت و آمد مناسب باشد. در سواری اولیه ممکن است شاهد لرزش‌هایی باشید که پس از سواری تا حدودی از میزان لرزش کم می‌شود، ولی در حالت کلی کمک فنرها عملکرد خوبی دارند. به نظر بعضی از کاربران در سواری دو نفره لرزش‌ها و کوبش‌های موتور افزایش پیدا کرده و شاید موتور سیکلت دایچی سی‌آر ۱۵۰ موتور مناسبی برای سواری دو نفره نباشد. سیستم ترمز تا حدودی قابل قبول به نظر می‌رسد، ولی خبری از سیستم ترمز abs نیست و این مسئله می‌تواند نگران کننده باشد. بسیاری از کاربران از سرعت و همچنین شتاب این موتور سیکلت رضایت داشته‌اند و تنها به کیفیت ساخت موتور سیکلت دایچی CR150 انتقاد وارد کرده‌اند. در حالت کلی با توجه به آنچه که گفتیم این موتور سیکلت می‌تواند برای رفت و آمد در داخل شهر و حتی سفرهای کوتاه یک موتور اقتصادی باشد و تجربه سواری تقریبا قابل قبولی را ارائه دهد.

رقبای موتور سیکلت دایچی CR150

در حال حاضر در بازار ایران شاهد فراوانی اسکوترها هستیم که هر یک برند متفاوتی دارند، ولی بعضی از آن‌ها مشابه اسکوتر دایچی CR150 با الگوبرداری از وسپا مونتاژ شده‌اند. از جمله رقبای این موتور سیکلت می‌توان به موتور سیکلت‌های فیدل ۳، فیدل ۴ و سایر محصولات مشابه اشاره کرد. علاوه بر این موارد اسکوتر نیکتازGT160  نیز تا حدودی می‌تواند رقیبی برای موتور سیکلت دایچی CR150 باشد.

مزایا و معایب موتورسیکلت دایچی CR150

مزایا: طراحی ظاهری قابل قبول، مصرف سوخت مناسب، زین تقریبا نرم

معایب: کیفیت ساخت پایین قطعات، لرزش در طول سواری، عدم راحتی در سواری دو نفره

در پایان باید بگوییم که موتورسیکلت دایچی سی‌آر ۱۵۰ موتور سیکلتی با طرح وسپا است که توسط نیرو موتور مونتاژ و عرضه می‌شود. طراحی ظاهری این موتور سیکلت قابل قبول بوده و شتاب و سرعت آن از نظر بسیاری از افراد مورد تایید است. تجربه سواری با این موتور سیکلت بد به نظر نمی‌رسد، ولی لرزش‌هایی در طول سواری تجربه خواهید کرد و در حالت کلی دایچی CR150 چندان مناسب سواری دو نفره نیست. با وجود کیفیت ساخت پایین، همچنان این موتور مصرف سوخت مناسبی دارد و زین آن برای سواری تک نفره راحت و نرم به نظر می‌رسد. با توجه به آنچه که گفتیم به نظر می‌رسد در حالت کلی این اسکوتر می‌تواند برای رفت و آمد در داخل شهر به عنوان یک اسکوتر اقتصادی ارزش خرید داشته باشد.

نظر شما درباره موتور سیکلت دایچی سی‌آر ۱۵۰ چیست؟ به نظر شما آیا این اسکوتر طراحی مناسبی دارد؟

هیوندای سوناتا YF ؛ مشخصات فنی + معرفی

Source link

تیم تحریریه مجله مفید

تیم تحریریه Mofid Magazine با هدف تولید محتوای معتبر، کاربردی و روزآمد فعالیت می‌کند. ما مجموعه‌ای از نویسندگان، پژوهشگران و سردبیران هستیم که تلاش می‌کنیم مطالبی دقیق، قابل اعتماد و الهام‌بخش در حوزه‌های مختلف ارائه دهیم. رسالت ما ارائه محتوایی است که به آگاهی بیشتر مخاطبان کمک کرده و تجربه‌ای ارزشمند برای خوانندگان ایجاد کند.

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا