پیشدستی نوو نوردیسک قبل از موج ژنریکها؛ اوزمپیک در هند عرضه شد – ای بی اس نیوز


ای بی اس نیوز: نوو نوردیسک داروی پرفروش خود Ozempic سماگلوتاید را در هند لانچ کرد؛ اقدامی که همزمان با رشد سریع شیوع دیابت نوع ۲ و افزایش چاقی در این کشور، میتواند بازار درمانهای متابولیک هند را وارد فاز جدیدی کند.
براساس گزارش ای بی اس نیوز به نقل از رویترز، قیمت دوز آغازین ۰٫۲۵ میلیگرم هفتگی حدود
۲۴٫۳۵ دلار اعلام شده که معادل ۸۸۰۰ روپیه در ماه است. این دارو در قالب قلم تزریقی و در سه دوز ۰٫۲۵، ۰٫۵ و ۱ میلیگرم عرضه میشود و هر قلم، برنامه چهار تزریق هفتگی (یک ماه) را پوشش میدهد.
رویکرد نوو نوردیسک در هند، «قیمتگذاری متناسب با بازار» توصیف شده است؛ بهطوری که رسانههای بینالمللی
این سطح قیمت را در قیاس با بازار آمریکا، بهمراتب پایینتر ارزیابی کردهاند.
گزارشها همچنین نشان میدهد دوزهای بالاتر در هند بهترتیب حدود ۱۰٬۱۷۰ روپیه (۰٫۵ میلیگرم) و حدود ۱۱٬۱۷۵ روپیه (۱ میلیگرم) در ماه قیمتگذاری شدهاند.
اما پیام اصلی این لانچ، «زمانبندی» آن است. رویترز
مینویسد نوو نوردیسک با این ورود زودهنگام میکوشد پیش از ورود ژنریکهای سماگلوتاید جای پای بازار را محکم کند؛ ژنریکهایی که تحلیلگران پیشبینی میکنند میتوانند تا ۵۰ درصد ارزانتر عرضه شوند. نام شرکتهایی مانند Sun Pharma، Cipla، Dr. Reddy’s و Lupin بهعنوان بازیگران بالقوه ژنریک در هند مطرح شده
است.
از منظر سیاستگذاری سلامت، نوو نوردیسک تأکید کرده اوزمپیک در هند باید فقط با تجویز متخصصان مصرف شود و برای «مصرف زیبایی/کازمتیک» هدفگذاری نشده است. این نکته در شرایطی اهمیت دارد که سماگلوتاید در بسیاری از کشورها علاوه بر دیابت، بهطور گسترده برای کاهش وزن نیز استفاده میشود.


