سیل در لوور و ادعای تازۀ مصر


موزه لوور پاریس، که چند ماه پیش شاهد سرقت جواهرات گرانبهایی بود، اکنون با بحران جدیدی روبروست: سیل ناشی از ترکیدن لوله، صدها اثر تاریخی بخش مصر باستان را تخریب کرده و تلاش فعالان برای بازگرداندن این آثار به کشور مبدأ را دو چندان کرده است.
به گزارش مجله اینترنتی مفید، موزه لوور پاریس چند ماه دشوار را پشت سر گذاشته است. در اکتبر گذشته، این موزه پس از یک سرقت شوکهکننده که در آن سارقان تنها در هفت دقیقه جواهرات چند میلیون دلاری را به سرقت بردند، به طور موقت تعطیل شد.
اکنون، موزه با بحران دیگری روبروست؛ هفته گذشته، نفوذ شدید آب، به صدها اثر تاریخی در بخش کتابخانه باستانی مصر را آسیب زد و بار دیگر فشار فعالانی را که استدلال میکنند این آثار باید به کشور مبدأشان بازگردانده شوند، افزایش داد. حالا با گشایش «موزه بزرگ مصر»، این کشور استدلال قویتری برای بازپسگیری آثار خود دارد و این، موضوع را برای لوور پیچیدهتر کرده است.
آنچه در سیل لوور آسیب دید و درخواست فعالان مصری
بر اساس گزارش خبری انبیسی، ترکیدن یک لوله در اواخر ماه نوامبر باعث جریان سیل شدیدی شد که به بخش بزرگی از کتابخانه باستانی مصر لوور را آسیب زد. به گفته مقامات موزه، بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ اثر آسیب دیدهاند و این عدد ممکن است افزایش یابد.
فرانسیس اشتاینبوک، معاون مدیرکل لوور در مصاحبه با بیافام تیوی گفت: «بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ اثر، آسیبدیده ثبت شده و شمارش نهایی در جریان است.»
برخی از اقلام آسیبدیده بیش از یک قرن قدمت دارند، که شامل نشریات بصری و مجلات باستانشناسی مهم برای مصرشناسان و دیگر پژوهشگران میشوند.
اشتاینبوک میگوید کتابها صفحه به صفحه خشک و رطوبتزدایی خواهند شد و اتاق آسیبدیده نیز در سپتامبر ۲۰۲۶ بازسازی وسیعی در سیستم تهویه و گرمایشی خواهد شد.
اگرچه مقامات این موزه، وضعیت را تحت کنترل میدانند و مرمت مناطق آسیبدیده آغاز شده، اما این حادثه پرسشهای قدیمی درباره اینکه آیا این آثار و بسیاری دیگر در موزههای اروپایی باید به کشورهای مبدأشان بازگردانده شوند را بار دیگر برجسته کرده است.
فشار برای بازگرداندن آثار مصری به وطن
فعالان و پژوهشگران معتقدند آثار مصری نگهداریشده در اروپا، از جمله آثار متعدد در لوور، متعلق به مصر است. زاهی حواس، وزیر پیشین آثار باستانی مصر، معتقد است گشایش موزه بزرگ مصر، استدلال کشورش را تقویت میکند.
«حواس» پیشتر خواستار بازگرداندن سه اثر عمده شده بود؛ «روزتا استون» در موزه بریتانیا، «تندیس نفرتیتی» در موزه نو برلین، و «نقشه زودیاک دندرا» در لوور. با این حال، این درخواستها به دنبال انقلاب ۲۰۱۱ مصر مسکوت ماند.
حواس به تایمز گفت: «در گذشته میگفتند موزههای شما واجد شرایط نیستند. حالا ما بیش از ۲۲ موزه با بالاترین استانداردها ساختهایم، برخی حتی مدرنتر از موزههای آمریکا یا اروپاست.»
مونیکا هانا، رئیس دانشکده آکادمی عرب علوم و فناوری مصر نیز همین دیدگاه را دارد. او استدلال میکند که وجود این آثار در خارج، حفاریهای غیرقانونی در مصر را تشویق میکند؛ زیرا کلکسیونرها و موزهها مبالغ کلانی برای آنها پرداخت میکنند. هانا گفت: «آنها به شکل مخربی حفاری میکنند و فقط به چیزی که میتوانند ببرند علاقه دارند.»
موزههای بزرگ مصر، از جمله موزه بزرگ مصر، جمعآوری امضا برای حمایت از بازگشت این آثار را آغاز کردهاند. اما با توجه به تعداد زیاد آثار نگهداریشده در خارج از این کشور برای مدتها طولانی، بازگرداندن آنها کار سادهای نخواهد بود.
قدمت آثار مصر در لوور
ارتباط لوور با تاریخ مصر به سال ۱۸۲۷ بازمیگردد، زمانی که این موزه نخستین گالری مصر خود را تحت راهنمایی ژان-فرانسوا شامپولیون، دانشمندی که خط هیروگلیف را رمزگشایی کرد، افتتاح کرد.
امروز، این بخش دو طبقه را در بر میگیرد و میزبان هزاران اثر است که نزدیک به ۵۰۰۰ سال تاریخ را پوشش میدهد. بازدیدکنندگان میتوانند از تالارهای اختصاصیافته به خط هیروگلیف، زندگی روزمره، آیینهای تدفین، معماری و مقبره معروف پتاححتپ دیدن کنند.
اما، با توجه به وقوع سرقت اخیر و راه آفتادن آب در لوور در فاصله کمتر از یک ماه، استدلالهای دیرینهای که موزههای اروپایی امنیت بهتری ارائه میدهند، اکنون زیر سؤال رفتهاست.
mofidmagazine.ir


