فناوری

خانه پوشالی OpenAI؛ سقوط از اوج، تا رقابت با گوگل و رقبای جدید

در روزهای پایانی سال ۲۰۲۵، شرکت OpenAI که زمانی با انتشار ChatGPT در مرکز توجه جهانی قرار گرفت، با رقابت شدید گوگل و دیگر شرکت‌های فناوری مواجه شده است و به نظر می‌رسد موقعیت آن نسبت به سال‌های نخست، به طور قابل توجهی تضعیف شده باشد.
 

از صعود تا نزول OpenAI

در سال ۲۰۲۲، محبوبیت ناگهانی ChatGPT نگرانی شدیدی در گوگل ایجاد کرد و این شرکت مجبور شد با عجله چت‌بات تجاری خود را به بازار عرضه کند، هرچند برخلاف انتظار، نتیجه مطلوبی نگرفت و زمانی که این هوش مصنوعی در طول یک نمایش عمومی به سوالی در مورد تلسکوپ فضایی جیمز وب ناسا پاسخ نادرستی داد، شاهد سقوط سهام خود بود.

به مجله اینترنتی مفید با آنکه OpenAI همچنان موقعیت نخست خود را در این بازار داشت، رقابت‌ها به‌تدریج جایگاه این شرکت را متزلزل کردند و این امر در طول سال ۲۰۲۵ با ضربات پی در پی به اوج خود رسیده است. در ۲۰ ژانویه، همان روزی که آلتمن مشغول معاشرت با دیگر بزرگان فناوری در مراسم تحلیف دونالد ترامپ بود، DeepSeek چین بی‌سروصدا مدل زنجیره فکری R1 خود را منتشر کرد. یک هفته بعد، چت‌بات این استارتاپ از ChatGPT به عنوان پردانلودترین برنامه رایگان در فروشگاه App ایالات متحده پیشی گرفت. موفقیت یک شبه DeepSeek ارزش بازار سهام به ارزش ۱ تریلیون دلار را از بین برد و تقریباً مطمئناً OpenAI را غافلگیر کرد.

بدین ترتیب پس از مدتی و با ظهور سریع رقبا و مدل‌های هوش مصنوعی دیگر، مانند DeepSeek چین و Gemini گوگل، برتری OpenAI در طول سال‌های اخیر کاهش یافته است. حتی انتشار GPT-5 توسط OpenAI که قرار بود تحولی در هوش مصنوعی ایجاد کند، با استقبال چندانی از سوی کاربران مواجه نشد و برعکس، بسیاری از کاربران از عملکرد آن شکایت کردند. در همین زمان، شرکت Anthropic با مدل‌های Claude خود، قراردادی با مایکروسافت امضا کرد و به همین سبب، سهم بازار OpenAI در برخی خدمات کلیدی کاهش یافت.
 

گوگل ضربه نهایی را می‌زند

اما ضربه کاری با اقدام جدید گوگل بود؛ موفقیت Gemini 3 Pro گوگل در مقایسه با GPT-5، موقعیت رقابتی OpenAI را بیش از پیش دشوار کرده و سم آلتمن مدیر عامل OpenAI با اعلام وضعیت قرمز در شرکتش، اقدام به تعدیل موقت نیرو و به تعویق انداختن عرضه برخی محصولات کرده است تا تلاش کند فاصله خود با گوگل و رقبای دیگر را جبران کند.

به نوشته سایت انگجت، با وجود استفاده ماهانه حدود ۸۰۰ میلیون نفر از ChatGPT، رقابت با گوگل و مدل‌های محبوب آن که بالغ بر ۶۵۰ میلیون کاربر دارند، برای OpenAI چالش‌برانگیز است. علاوه بر این، محدودیت‌های مالی و وابستگی شدید به جذب سرمایه، این شرکت را در موقعیت شکننده‌ای قرار داده است.

کارشناسان هشدار می‌دهند که اگر OpenAI نتواند نوآوری و کیفیت محصولات خود را در کوتاه‌مدت افزایش دهد، احتمال کاهش سرمایه‌گذاری‌ها و افت ارزش بازار وجود دارد و آینده این شرکت، تحت تأثیر رقابت شدید و هزینه‌های بالای زیرساخت، همچنان نامطمئن باقی می‌ماند.

Source link

تیم تحریریه مجله مفید

تیم تحریریه Mofid Magazine با هدف تولید محتوای معتبر، کاربردی و روزآمد فعالیت می‌کند. ما مجموعه‌ای از نویسندگان، پژوهشگران و سردبیران هستیم که تلاش می‌کنیم مطالبی دقیق، قابل اعتماد و الهام‌بخش در حوزه‌های مختلف ارائه دهیم. رسالت ما ارائه محتوایی است که به آگاهی بیشتر مخاطبان کمک کرده و تجربه‌ای ارزشمند برای خوانندگان ایجاد کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا