استفاده از کلاه ایمنی نامرئی در خودروی چینی / برای اولین بار در جهان

امیرمسعود عابدین: لوکسید V۹ قرار است در بهار ۲۰۲۶ بهعنوان پرچمدار تکنولوژیک برند لوکسید (Luxeed) وارد بازار چین شود. خودرویی که نه تنها لوکس و پیشرفته است، بلکه با تمرکز ویژه بر ایمنی سرنشینان، نگاهها را به آیندهای متفاوت از محافظت در خودروها جلب میکند. ایربگهایی که این بار از دل صندلی بیرون میآیند و مثل یک کلاه ایمنی، سر و گردن را در آغوش میگیرند.
لوکسید؛ ثمره اتحاد هوآوی و چری
برند لوکسید در سال ۲۰۲۳ و در نتیجه همکاری استراتژیک هوآوی و چری تحت ائتلاف HIMA متولد شد. این برند در مدت زمانی کوتاه توانست جایگاه خود را در بازار چین تثبیت کند. عرضه سدان S۷ و شاسیبلند R۷ باعث شد تا لوکسید تنها در ۱۱ ماه نخست سال ۲۰۲۵ بیش از ۸۱ هزار دستگاه خودرو به مشتریان تحویل دهد. حالا V۹ آمده تا نقش پرچمدار این خانواده را بازی کند.
کلاه ایمنی نامرئی؛ ایربگی که از صندلی بیرون میآید

مهمترین برگ برنده لوکسید V۹، فناوری «ایربگ کلاه ایمنی» است؛ سیستمی که برای نخستینبار در یک خودروی تولید انبوه به کار گرفته میشود. براساس گزارشهای منتشر شده در ویبو، این فناوری مستقیما در صندلیها یکپارچه شده و عملکردی چندمرحلهای دارد.
در لحظه تشخیص تصادف، صندلیها بهطور خودکار از حالت خوابیده یا ریلکس به موقعیتی ایمنتر و عمودی بازمیگردند. همزمان با فعال شدن ایربگهای جانبی، یک کیسه هوای کلاهمانند از داخل صندلی باز میشود و بهصورت ۳۶۰ درجه سر و گردن سرنشین را پوشش میدهد؛ درست مانند یک کلاه ایمنی نامرئی که در کسری از ثانیه ظاهر میشود.
ایده این صندلیهای هوشمند نخستینبار در سال ۲۰۲۳ توسط شرکت Yanfeng معرفی شد؛ یکی از بزرگترین تامینکنندگان قطعات داخلی خودرو در جهان که با برندهایی مانند بیامو، تویوتا و تسلا همکاری دارد. این سیستم با دریافت داده از سامانههای کمکراننده پیشرفته (ADAS)، وقوع تصادف را پیشبینی میکند و پیش از ضربه، بدن سرنشین را در وضعیت بهینه قرار میدهد.
کاهش فشار روی ستون فقرات، جلوگیری از پرتاب شدن سر به جلو و محافظت همهجانبه از گردن، هدف اصلی این فناوری است؛ جایی که بسیاری از آسیبهای جدی تصادفات رخ میدهند.
یک مینیون، در ابعاد یک هتل متحرک

لوکسید V۹ بر پایه پلتفرم پیشرفته E۰X چری ساخته شده و با طولی بیش از ۵٫۳ متر، در دسته مینیونهای بزرگ و فوقلوکس قرار میگیرد. طراحی این خودرو بهوضوح نشان میدهد که تمرکز اصلی روی راحتی سرنشینان و تجربهای شبیه سفر در یک سالن لوکس بوده است.
صندلیهای مستقل ردیف دوم با حالت جاذبه صفر یا Zero-Gravity، نمایشگرهای بزرگ اختصاصی، یخچال جادار و حتی دستگاه اکسیژنساز، V۹ را از یک خودروی خانوادگی ساده به فضایی تشریفاتی و آرامشبخش تبدیل میکند.
امضای هوآوی روی قلب و مغز خودرو

حضور هوآوی در این پروژه فقط یک نام روی بدنه نیست. لوکسید V۹ به پیشرانههای برقی پیشرفته، چراغهای هوشمند و سیستم رانندگی خودکار Qiankun (ADS) مجهز شده؛ سیستمی که برای رسیدن به سطح ۳ رانندگی خودکار طراحی شده و نشان میدهد این مینیون نگاه جدی به آینده دارد.
در بخش سختافزاری نیز شاهد استفاده از سنسور LiDAR جدید با ۱۹۲ خط، معماری ولتاژ بالای ۸۰۰ ولت برای شارژ سریع و صندوق جلوی برقی (Frunk) با قابلیت بستن نرم هستیم؛ جزئیاتی که V۹ را در ردهای بالاتر از رقبا قرار میدهد.
لوکسید V۹ در دو نسخه عرضه خواهد شد: یک مدل تمامبرقی (BEV) و یک نسخه برقی با دامنه پیمایش گسترده (EREV). باتریهای هر دو نسخه توسط شرکت CATL تامین میشود؛ نامی معتبر که خیال مشتریان را از نظر کیفیت و دوام باتری راحت میکند.
منبع: carnewschina
۵۸۳۲۲


