امتیازدهی مجله اینترنتی مفید به سوزوکی جیمنی -امتیاز نهایی 6.1 از 10


در این مطلب با نگاهی به بخشهای مختلف، نکات مثبت و منفی امتیازدهی مجله اینترنتی مفید به سوزوکی جیمنی را مورد بررسی قرار می دهیم.
سوزوکی جیمنی، شاسیبلند کوچک و آفرودمحور ژاپنی، پس از سالها غیبت، سرانجام بهصورت رسمی وارد بازار ایران شده و توجه بسیاری از علاقهمندان به خودروهای جمعوجور اما توانمند را به خود جلب کرده است. نسل چهارم این خودرو با طراحی جعبهای خاص، تکنولوژی ساده اما کارآمد، و تواناییهای خارج جادهای فراتر از انتظار،در تلاش است تا جایگاه خود را در بازار پیدا کند. گرچه قیمت بالا و امکانات رفاهی محدود، آن را از نظر اقتصادی در موقعیت متفاوتی نسبت به رقبا قرار داده، اما برای طیف خاصی از مشتریان، بهویژه علاقهمندان به طبیعتگردی و مسیرهای ناهموار، جیمنی میتواند پاسخی اصیل و قابل اعتماد باشد. این گزارش، ارزیابی دقیقی از عملکرد این خودرو در ۱۷ بُعد فنی، رفاهی، اقتصادی و بازار ایران ارائه میدهد.
قدرت موتور و شتابگیری-امتیاز ۵ از ۱۰

پیشرانه ۴ سیلندر ۱٫۵ لیتری تنفس طبیعی جیمنی توان حدود ۱۰۱ اسببخار و گشتاور ۱۳۰ نیوتنمتر تولید میکند.این قدرت متوسط، برای خودرویی با وزن تقریبی ۱.۱ تُن کافی است اما شتابگیری چندان سریع نیست و حدود ۱۵ ثانیه طول میکشد تا از صفر به ۱۰۰ کیلومتر برساعت برسد.حداکثر سرعت در حدود ۱۴۰ کیلومتر برساعت است که نشان میدهد جیمنی خودرویی برای سرعتهای بالا یا شتابگیریهای قابل توجه طراحی نشده است. این موتور ، در سربالاییها یا با سرنشینان و بار کامل کمی احساس کمتوانی میشود و راننده نیاز به معکوس کشیدن یا فشردن بیشتر پدال گاز خواهد داشت.
کماستهلاک بودن و دوام فنی-امتیاز ۸ از ۱۰
سوزوکی جیمنی به دوام فنی بالا و استهلاک کم شهرت دارد. استفاده از پیشرانه تنفس طبیعی ساده (بدون توربو) و تکنولوژیهای سنتیتر باعث شده این خودرو از نظر فنی بسیار قابل اعتماد و کم هزینه باشد. بسیاری از قطعات مکانیکی آن امتحان خود را در بازارهای جهانی پس دادهاند و مالکان به ندرت با خرابیهای غیرمنتظره مواجه میشوند. به علاوه، شاسی مستقل نردبانی و سیستم انتقال قدرت دو دیفرانسیل مکانیکی نشاندهنده ساختاری مستحکم است که برای کار در شرایط سخت آفرود طراحی شده و عمر طولانی قطعات فنی را تضمین میکند.
نرم بودن و کیفیت سواری-امتیاز ۶ از ۱۰

سواری جیمنی ماهیتاً کمی خشک و متفاوت از کراساوورهای شهری است. این خودرو از شاسی نردبانی و تعلیق ثابت سهاتصالی بهره میبرد که اگرچه در آفرود مزیت ایجاد میکند، روی جادههای ناهموار شهری ضربات بیشتری را به کابین منتقل میکند. فاصله محوری کوتاه و وزن سبک خودرو نیز موجب میشود عبور از دستاندازها با تکان و پرش بیشتری همراه باشد. هرچند فنربندی جیمنی در مسیرهای خاکی و ناهموار انعطافپذیر و مقاوم است، اما در سرعتهای بالای جادهای پایداری سواری متوسط است و نباید انتظار نرمی و آرامش یک خودروی سواری شهری لوکس را داشت.
آپشنها و امکانات رفاهی-امتیاز ۴ از ۱۰
سوزوکی جیمنی وارداتی با مجموعهای از امکانات ضروری اما نسبتاً محدود عرضه میشود. بر اساس کاتالوگ رسمی، این خودرو به صورت استاندارد مجهز به دو ایربگ جلو، نمایشگر لمسی ۷ اینچ (۹ اینچ سفارشی)، دوربین عقب، سیستم کنترل شروع حرکت در سربالایی (HSA)، ایموبیلایزر، سنسور نور اتوماتیک، سیستم کنترل پایداری (ESP) و ترمزهای ABS و EBD است. برخی آپشنهای رفاهی نظیر تهویه مطبوع خودکار، کروز کنترل، کیسههای هوای جانبی و پردهای، روکش چرمی فرمان و شستوشوی چراغهای جلو در تیپهای بالاتر یا بهصورت سفارشی قابل دسترسی هستند. نبود امکاناتی همچون سانروف، صندلی برقی یا سامانههای چندرسانهای پیشرفته در مقایسه با اغلب رقبای رنج قیمتی خودش محسوس است، اما در مجموع تجهیزات موجود برای یک خودروی آفرودی جمعوجور قابل قبول تلقی میشود.
هندلینگ-امتیاز ۶ از ۱۰

ابعاد کوچک و وزن کم جیمنی باعث چابکی این خودرو شده و راننده میتواند به راحتی در ترافیک و فضاهای تنگ مانور دهد. از سوی دیگر، ارتفاع نسبتاً زیاد بدنه و مرکز ثقل بالا به همراه طراحی آفرودی موجب میشود در سرعتهای بالا یا پیچهای تند، میزان رول بدنه و تکانها بیشتر از خودروهای سواری معمولی باشد. سیستم فرمان هیدرولیک خودرو بازخوردی نسبتا قدیمی اما دقیق ارائه میدهد و همراه با سیستم کنترل پایداری الکترونیکی، مانع از انحراف بیش از حد خودرو در پیچها میشود. در مسیرهای خارج جاده، هندلینگ جیمنی مطمئن و قابل اتکا است ؛ وجود شاسی مستقل، وزن سبک و سیستم دو دیفرانسیل با دنده کمکی اجازه میدهد خودرو در سطوح ناهموار با چسبندگی و کنترل مناسبی حرکت کند، هرچند به طور کلی هندلینگ این خودرو چندان بی نقص محسوب نمیشود و نباید از آن انتظار پایداری یک شاسیبلند بزرگ یا یک سدان اسپرت را داشت.
سیستمهای کمکی و دستیار راننده (سنسورها و رادارها)-امتیاز ۳ از ۱۰
سوزوکی جیمنی در نسخههای وارداتی به ایران از سامانههای کمکراننده پیشرفته چندانی برخوردار نیست .این خودرو مجهز به سنسور نور خودکار برای روشن کردن چراغها در تاریکی است و سیستم کمک حرکت در شیب و محدودکننده سرعت در سراشیبی (Hill Descent Control) در این خودرو تعبیه شده که در آفرود کاربردی است.با این حال، جیمنی فاقد رادارهای روز مانند سیستم جلوگیری از تصادف یا هشدار نقطه کور است و سنسورهای پارک جلو/عقب نیز (به جز دوربین دید عقب) در فهرست تجهیزات استاندارد آن دیده نمیشود. این سطح از امکانات نسبت به خودروهای روز دنیا سادهتر است و البته با ماهیت اقتصادی این خودرو در بازار های جهانی همخوانی دارد.
وضعیت بازار کارکرده-امتیاز ۶.۵ از ۱۰
از آنجا که سوزوکی جیمنی بهتازگی وارد بازار ایران شده، نمونههای کارکرده زیادی در بازار موجود نیست. تعداد محدود وارداتی و محبوبیت این خودرو در بین علاقهمندان آفرود باعث شده است که قیمت نسخههای صفر و کمکارکرد آن در بازار آزاد حتی بالاتر از نرخ رسمی تعیینشده باشد. این امر نشان میدهد که جیمنی فعلاً خودرویی کمیاب و با تقاضای بالا است و مالکان اولیه در صورت فروش میتوانند روی حفظ ارزش یا حتی سود حساب کنند. با این حال، در بلندمدت و با افزایش واردات، ممکن است بازار کارکرده ثبات بیشتری پیدا کند و حباب قیمتی فعلی تعدیل شود.
سازگاری با سوخت-امتیاز ۷.۵ از ۱۰

پیشرانه ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی جیمنی نسبت به موتورهای توربو حساسیت کمتری به کیفیت سوخت دارد و میتواند با بنزین معمولی هم کار کند، اما برای دستیابی به بهترین عملکرد و دوام، توصیه میشود از بنزین سوپر با عدد اکتان بالاتر استفاده شود. استاندارد آلایندگی جیمنی یورو۶ است بنابراین استفاده از سوخت با کیفیت پایینتر (از نظر میزان گوگرد و عدد اکتان) میتواند در درازمدت به کاتالیست و سنسورهای اکسیژن آسیب برساند. خوشبختانه موتور K15B سوزوکی به داشتن تنظیم نسبتاً انعطافپذیر مشهور است و در بسیاری از کشورهای در حال توسعه نیز بدون مشکل جدی با سوختهای متداول کار میکند. با این وجود، صاحبان ایرانی بهتر است همواره از سوخت باکیفیتتر (بنزین سوپر) استفاده کرده و در صورت امکان هر از گاهی از مکملهای سوخت تاییدشده بهره بگیرند تا عملکرد روان موتور حفظ شود.
طراحی ظاهری-امتیاز ۶.۵ از ۱۰
طراحی جعبهای و کلاسیک جیمنی یکی از نقاط جذابیت آن برای علاقهمندان محسوب میشود. نسل چهارم جیمنی با وجود ابعاد کوچکش، الهامگرفته از شاسیبلندهای آیکونیکی چون جیپ رانگلر و مرسدسبنز کلاس G است و چراغهای گرد جلو و جلوپنجره عمودی آن حسی نوستالژیک را تداعی میکند.بدنه با خطوط صاف و زوایای تند شکل گرفته و وجود اجزای پلاستیکی مشکیرنگ در سپرها، گلگیرها و آینهها تاکیدی بر کاربردی بودن طراحی دارد.به دلیل اقتصادی بودن خودرو، تزئینات براق و لوکس در نمای بیرونی به حداقل رسیده و سقف اغلب به رنگ مشکی ارائه میشود تا با سایر قسمتها هماهنگ باشد. در مجموع، ظاهر جیمنی خاص و متمایز است؛ برای طرفداران خودروهای آفرودی یک طرح جذاب و دوستداشتنی به شمار میآید، اما ممکن است برای سلیقه عمومی که به خطوط سیال و مدرن کراساوورها خو گرفتهاند، ساده و زمخت به نظر برسد. با این حال، اصالت طراحی و شخصیت متفاوت جیمنی در خیابانهای ایران کاملاً خودنمایی میکند و توجهها را جلب میکند.
فضای داخلی کابین و جادار بودن-امتیاز۴.۵ از ۱۰

کابین سوزوکی جیمنی طراحی کاربردی و سادهای دارد که ترکیبی از المانهای کلاسیک و مدرن است. متریال به کار رفته عمدتاً پلاستیک سخت و مشکیرنگ است که هرچند کیفیت ساخت قابل قبولی دارد اما از نظر ظاهری ساده به نظر میرسد. فضای داخلی به دلیل ابعاد کوچک خودرو چندان جادار نیست. در ردیف جلو، افراد بلندقد فضای سر و پای محدودتری نسبت به خودروهای بزرگتر خواهند داشت و صندلیهای عقب مخصوصاً در مدل سهدر برای نشستن طولانیمدت بزرگسالان مناسب نیستند.ورود و خروج به صندلیهای عقب در نسخه سهدر دشوار بوده و فضای پا و زانو برای سرنشینان عقب بسیار محدود است. حتی در نسخه پنجدر که فاصله محوری بیشتری دارد، فضای پا فقط اندکی بهبود یافته و صندوق عقب در حالت استفاده از هر چهار صندلی حدود ۲۰۰ لیتر گنجایش دارد که بسیار کم است. در نسخه سهدر نیز حجم صندوق تنها حدود ۸۵ لیتر (با صندلیهای عقب در حالت استفاده) است و برای سفرهای طولانی فضای بار ناکافی خواهد بود ولی در هر حال جیمنی خودرویی چهار نفره برای استفاده روزمره خانواده نیست و بیشتر مناسب دو سرنشین به همراه لوازم کمپینگ یا سفرهای کوتاه طبیعتگردی است.
ایمنی سرنشینان-امتیاز ۶ از ۱۰
سوزوکی جیمنی از نظر ایمنی پایههای ضروری را دارد اما در کلاس خودرویی اقتصادی قرار میگیرد. در نسخههای وارداتی، دو کیسه هوای جلو به شکل استاندارد موجود است و در برخی تیپها یا با سفارش مشتری، کیسههای هوای جانبی و پردهای نیز قابل افزوده شدن هستند .این بدان معناست که حداکثر شش ایربگ در نسخههای فول وجود خواهد داشت که برای خودرویی در این سگمنت مناسب است. علاوه بر ایربگها، سیستم ترمز ABS، EBD و برنامه کنترل پایداری ESP به صورت استاندارد فعالاند و نقش مهمی در جلوگیری از لغزش یا چپ شدن خودرو در مانورهای ناگهانی دارند. با این حال، عدم وجود سامانههای پیشرفتهای نظیر ترمز اضطراری خودکار، هشدار خروج از خط یا کروز کنترل تطبیقی، جیمنی را از نظر فناوریهای ایمنی فعال یک پله پایینتر از برخی رقبای مدرن قرار میدهد. در تستهای ایمنی Euro NCAP اروپا، نسل جدید جیمنی موفق به کسب تنها ۳ ستاره ایمنی شد که دلیل اصلی آن نبود همین سیستمهای کمکراننده پیشرفته اعلام گردید. هرچند ساختار بدنه و شاسی خودرو در برخوردها استحکام قابل قبولی از خود نشان داده و برای سرنشینان بزرگسال ۷۳٪ ایمنی و برای کودکان ۸۴٪ ایمنی را فراهم کرده است ، اما ابعاد کوچک خودرو به معنای فضای کرامپِل زون کمتر در تصادفات شدید است. در مجموع، جیمنی ایمنی قابل قبولی در حد استانداردهای اجباری دارد ولی در مقایسه با خودروهای روز که انبوهی از تکنولوژیهای ایمنی فعال را به همراه دارند، سادهتر است.
عملکرد گیربکس-امتیاز ۶ از ۱۰

بیشتر نمونههای وارداتی جیمنی به ایران به گیربکس اتوماتیک ۴ سرعته کلاسیک مجهز هستند که انتقال نیرو را به هر چهار چرخ بر عهده دارد. این گیربکس هیدرولیکی اگرچه از تکنولوژی قدیمیتری بهره میگیرد و تعداد دندههای محدودی دارد، اما در عمل نرم و بادوام بوده و سالها در محصولات سوزوکی امتحان خود را پس داده است. تعویض دندهها کمی با تاخیر و حس کشیده شدن انجام میشود که در شتابگیری آهسته خودرو بیتاثیر نیست. در سرعتهای بزرگراهی نیز به دلیل داشتن فقط چهار دنده، دور موتور بالا باقی میماند که میتواند مصرف سوخت و صدای پیشرانه را افزایش دهد. نقطه قوت گیربکس جیمنی وجود حالت دنده سنگین (۴L) است که به لطف ضرایب سنگین، در مسیرهای آفرود و شیبهای تند عملکرد عالی از خود نشان میدهد. لازم به ذکر است که سوزوکی جیمنی در بازار جهانی با گیربکس ۵ سرعته دستی هم عرضه میشود که شتاب بهتری را فراهم میکند، اما ترجیح خریداران ایرانی و واردکنندگان رسمی بیشتر روی مدل اتوماتیک بوده است. در مجموع، گیربکس اتومات جیمنی از نظر دوام و سادگی نگهداری مطلوب است ولی از نظر بهروز بودن و راندمان نسبت به جعبهدندههای مدرنتر چند سرعته یا CVT عقبتر قرار میگیرد.
ارزندگی در برابر قیمت-۶.۵ از ۱۰
سوزوکی جیمنی به دلیل هزینههای واردات و تیراژ محدود، با قیمتی بالا در ایران عرضه شده که ارزش خرید آن را برای مصرفکننده عام تحت تاثیر قرار میدهد. با این سطح قیمت، جیمنی در بازاری قرار میگیرد که کراساوورهای مونتاژی چینی یا حتی برخی خودروهای کارکرده ژاپنی و کرهای بزرگتر حضور دارند. نقطه قوت منحصربفرد جیمنی قابلیت آفرود واقعی آن است که رقبا در این رده قیمتی فاقد آن هستند؛ با این حال، از نظر امکانات رفاهی و قدرت موتور، این خودرو در مقایسه با رقبای همقیمت خود ضعیفتر است ولی علاقهمندان خاص آفرود حاضر به پرداخت چنین مبلغی برای خودرویی کوچک با امکانات محدود هستند. در واقع، خریدار جیمنی مبلغ زیادی را بابت نام سوزوکی، قابلیتهای خارج جادهای و طراحی خاص میپردازد. اگر این ویژگیها برای فردی اولویت نداشته باشد، گزینههای اقتصادیتر و کاربردیتری در بازار وجود دارد. بنابراین ارزندگی جیمنی کاملاً وابسته به انتظارات خریدار از کاربرد خودرو است؛ برای یک آفرودباز عاشق طبیعت این خودرو میتواند ارزشمند باشد، ولی برای مصرفکننده شهری عادی توجیه اقتصادی چندانی ندارد.
قابلیتهای آفرودی-امتیاز ۷ از ۱۰

سوزوکی جیمنی از معدود خودروهای صفر کیلومتر در بازار ایران است که ساختار مهندسی آن بهطور کامل با هدف عبور از مسیرهای خارج جاده طراحی شده است. بهرهگیری از شاسی مستقل نردبانی، سیستم انتقال قدرت دو دیفرانسیل با دنده کمک سنگین (۴L)، زوایای حمله، عبور و فرود عالی (۳۷ و ۴۹ درجه)، ارتفاع مناسب از سطح زمین (۲۱۰ میلیمتر) و وزن سبک، این خودرو را به گزینهای کمنظیر برای آفرودهای واقعی در طبیعت ایران تبدیل کرده است. البته نبود دیفرانسیل قفلشونده مکانیکی با سیستم ترمز LSD تا حدی جبران شده و در مسیرهای صعبالعبور، توانایی بالارفتن از شیبهای سنگی، عبور از گل و لای و مسیرهای شنی بهخوبی دیده میشود. در مجموع، جیمنی با اینکه ظاهری جمعوجور دارد، اما از نظر تواناییهای آفرودی در کلاس خود کمرقیب است و برای علاقهمندان به طبیعتگردی یا استفادههای روستایی، یکی از معدود گزینههای اصیل و قابل اعتماد در بازار ایران به شمار میرود.


