لیموزین دنیای وانتها / غولپیکر آمریکایی با ۶ در

امیرمسعود عابدین: بازار خودروهای بزرگ پر از انتخاب است؛ از وانتهای فولسایز با موتورهای بنزینی و دیزلی گرفته تا شاسیبلندهایی که میتوانند خانوادههای پرجمعیت را با خود حمل کنند. با این حال، همیشه گوشهای از بازار هست که کمتر به آن توجه شده؛ جایی برای کسانی که نه سابربن برایشان کافی است و نه حتی اکسپدیشن مکس. درست همینجاست که نام کینگ سریز (King Series) مطرح میشود؛ شرکتی که میگوید اگر فکر میکنید سوپر دیوتی فورد بیش از حد بزرگ است، هنوز گزینههای بزرگتری هم وجود دارد!
ماجرای کینگ سریز

براساس گزارش carbuzz، داستان کینگ سریز از یک نیاز کاملا شخصی شروع شد. این شرکت که مقر آن در داکوتای جنوبی قرار دارد، زمانی شکل گرفت که بنیانگذارش پس از ازدواج، با یک خانواده هشتنفره روبهرو شد. سفر با چند خودرو منطقی نبود و او به دنبال وسیلهای میگشت که همه اعضای خانواده را یکجا جابهجا کند.
البته انتخابهای منطقی کم نبودند؛ شورولت سابربن، فورد اکسپدیشن مکس یا حتی ونهایی مثل اکسپرس و ترانزیت بهراحتی این نقش را بازی میکنند. اما به هر دلیلی، چه علاقه به وانت و چه نیاز واقعی به توان یدککشی و باربری، ایده ساخت یک فورد سوپر دیوتی شش در و سهردیفه شکل گرفت. نتیجه آنقدر جذاب بود که خیلی زود مشخص شد افراد دیگری هم چنین خودرویی میخواهند.
همین استقبال باعث شد تا کینگ سریز از یک پروژه شخصی، به یک کسب و کار تخصصی تبدیل شود؛ شرکتی که حالا هم وانتهای آماده میسازد و هم کیتهای تبدیلی عرضه میکند تا مشتریان بتوانند پروژه را در محل خودشان انجام دهند.
کینگ سریز فعلا تمرکز خود را روی وانتهای فورد گذاشته، اما دامنه انتخابها محدود نیست. کیتها برای مدلهای ۲۰۱۷ به بعد طراحی شدهاند، هرچند کارگاه این شرکت روی سوپر دیوتیهای قدیمیتر تا مدل ۲۰۱۱ هم کار میکند.
فرآیند تبدیل چگونه است؟

فرآیند تبدیل، چه در کارگاه شرکت انجام شود و چه بهصورت کیت، از برش و اصلاح بدنه آلومینیومی سوپر دیوتی آغاز میشود. کینگ سریز برای تکمیل این سازه، یک سقف کامپوزیتی اختصاصی و دربهای میانی کامپوزیتی با تقویت فیبر کربن طراحی کرده تا هم استحکام حفظ شود و هم وزن اضافی به خودرو تحمیل نشود.
در سادهترین حالت، مشتری میتواند کیت پایه را سفارش دهد؛ کیتی که شامل یک کابین شش در کامل و آماده رنگآمیزی است. قیمت این بسته، در صورتی که کابین اصلی توسط مشتری تامین شود، از حدود ۲۳ هزار و ۵۸۰ دلار شروع میشود. البته مواردی مثل رنگ، عایقکاری یا محافظت در برابر خوردگی، هزینههای جداگانهای دارند. ضمن اینکه در هر سناریویی، اصلاح شاسی اجتنابناپذیر است و یا باید در خود شرکت انجام شود یا توسط تعمیرگاهی مورد اعتماد.

در طرف دیگر ماجرا، ساخت کامل خودرو در خود کینگ سریز قرار دارد؛ گزینهای که طبیعتا گرانتر است اما یک وانت تمامعیار و آماده تحویل تحویل میدهد. این نسخهها علاوه بر بدنه شش در، از رنگ جدید، لاینر کفی، پله رکاب، سپرهای اختصاصی، کابین چرمی، درگاههای USB بیشتر و عایقبندی صوتی و حرارتی بهره میبرند. ارتقای باتریها، کمکفنرها، رینگها و تایرها هم بخشی از این پکیج است.
البته ساخت چنین غولی زمان میبرد. اگر سفارش ساخت کامل بدهید، باید بین ۱۴ تا ۱۶ هفته منتظر بمانید؛ زمانی که شاید طولانی به نظر برسد، اما برای خودرویی که حتی استانداردهای بزرگ بودن را هم جابهجا میکند، چندان هم غیرمنطقی نیست.
کینگ سریز یادآوری میکند که در دنیای خودرو همیشه جا برای اغراق وجود دارد؛ حتی وقتی صحبت از فورد سوپر دیوتی باشد.
۲۲۷۳۲۲



