پایان کار گوردون واگنر در شرکت مرسدس بنز ؛ تحول در انتظار محصولات برند محبوب آلمانی؟


گوردون واگنر (Gorden Wagener) مدیر طراحی مرسدس بنز و یکی از تأثیرگذارترین چهرههای طراحی خودرو در دو دهه اخیر، در ماه ژانویه از سمت خود کنارهگیری میکند. به این ترتیب، پرونده یک دوره ۲۸ ساله و تحولآفرین در تاریخ طراحی این خودروساز آلمانی بسته میشود. واگنر ۵۶ ساله که در سال ۱۹۹۷ به مرسدس بنز پیوسته و از سال ۲۰۰۸ هدایت طراحی جهانی این برند را بر عهده دارد، در پایان روز ۳۱ ژانویه و بنا به درخواست شخصی و با توافق دو جانبه، این شرکت را ترک خواهد کرد.
جانشین گوردون واگنر در شرکت مرسدس بنز کیست؟
مرسدس بنز اعلام کرده که باستین بائودی (Bastian Baudy) مدیر فعلی طراحی خودروهای اسپرت سری AMG، جانشین واگنر خواهد شد. این تغییر، بار دیگر طراحی جوانتر را در رأس یکی از مهمترین دپارتمانهای کمپانی قرار میدهد.
تحول بزرگ در زبان طراحی مرسدس بنز
دوران حضور گوردون واگنر نقطه عطفی در طراحی محصولات تولیدی مرسدس بنز به شمار میرود. او رهبری تغییری بنیادین را بر عهده داشت که در آن، سبک محافظهکارانه و مهندسی محور اوایل دهه ۲۰۰۰ جای خود را به فرمهای احساسی تر، سیال و مجسم همانند داد؛ زبانی که امروز هویت بصری اکثر مدلهای مرسدس بنز را تعریف میکند.
اولا کلنیوس مدیرعامل مرسدس بنز، در واکنش به این جدایی گفته گوردون واگنر با فلسفه طراحی آیندهنگرانه خود، هویت برندهای مرسدس بنز را شکل داد و طی سالهای طولانی نقش تعیین کنندهای در تبدیل محصولات این شرکت به نماد زیباییشناسی منحصر بفرد در سراسر جهان ایفا کرد.
میراث گوردون واگنر در مرسدس بنز
واگنر در سال ۲۰۰۸ و در سن ۳۹ سالگی به عنوان معاون طراحی مرسدس بنز منصوب شد؛ سنی که او را به جوانترین طراح ارشد صنعت خودرو در آن زمان تبدیل کرد. او در شرایطی این مسئولیت را پذیرفت که بخش طراحی مرسدس بنز در تلاش برای ایجاد تعادل میان میراث تاریخی برند و جریانهای مدرن طراحی بود. پیش از او، پیتر فایفر رویکردی سنتی و کاملاً مهندسی محور را دنبال میکرد.

پاسخ واگنر به این چالش، معرفی فلسفهای با عنوان «Sensual Purity» یا خلوص حسی در سال ۲۰۰۹ بود. این فلسفه بر سطوح ساده، فرمهای سیال و کاهش شلوغی بصری تمرکز داشت میخواست خودروهایی خلق کند که هم عقل و هم احساس مخاطب را درگیر کنند. آقای واگنر در سال ۲۰۱۹ صراحتاً اعلام کرد که مرسدس دیگر نمیخواهد محافظهکار باشد و خودرو باید پیش از نشستن پشت فرمان، عاشقانه به دل بنشیند.
مرسدس AMG GT؛ اوج یک مسیر طراحی
از بین تمام محصولات طراحیشده تحت نظارت واگنر، مرسدس AMG GT جایگاه ویژهای دارد. خود او بارها این خودرو را محبوبترین پروژه طراحیاش توصیف کرده و گفته خودروهای اسپرت همیشه بیشترین جذابیت را برای وی داشتهاند. از دید آقای واگنر AMG GT تجسم خالص احساس و هیجان است.
کانسپتها و نگاه به آینده برقی
گوردون واگنر در کنار متحول کردن سبد محصولات کمپانی، نقش مهمی در خلق مجموعهای از کانسپت های جسورانه مرسدس بنز داشته است. آخرین مفهومی جذاب این برند لوکس ویژن آیکونیک (Vision Iconic) نام دارد که با الهام از سبک آرت دکو طراحی شده و بسیار مورد تحسین قرار گرفته است. این کانسپت، پیش نمایشی از زبان طراحی جدید مرسدس بنز برای محصولات کلیدی آینده از جمله C کلاس و E کلاس برقی ارائه میکند. قرار است نسل بعدی این مدلها در سالهای ۲۰۲۶ و ۲۰۲۷ معرفی شوند.
از اسن تا لندن؛ مسیر حرفهای گوردون واگنر
گوردون واگنر در سال ۱۹۶۸ در شهر اسن آلمان به دنیا آمد. او ابتدا طراحی صنعتی را در دانشگاه دویسبورگ-اسن آموخت و سپس در رشته طراحی حمل و نقل در کالج سلطنتی هنر لندن به تحصیل پرداخت. پیش از پیوستن به مرسدس بنز در سال ۱۹۹۷، او سابقه فعالیت در فولکس واگن، مزدا و جنرال موتورز را در کارنامه داشت و زیر نظر برونو ساکو، مدیر طراحی افسانهای مرسدس، فعالیت خود را آغاز کرد.

پیشرفت آقای واگنر در ساختار مرسدس بنز بسیار سریع بود. تا سال ۱۹۹۹ او طراحی داخلی و خارجی مدلهایی مانند ون R کلاس و دو شاسی بلند ML و GL را مدیریت کرد. در سال ۲۰۰۲ این طراح مشهور به بخش توسعه خودروهای سواری منتقل شد؛ جایی که بر طراحی طیف وسیعی از مدلها از جمله A کلاس، C کلاس، E کلاس، CLS و حتی مکلارن SLR نظارت کرد.
شکستن سنتهای قدیمی مرسدس بنز
گوردون واگنر نخستین مدیر طراحی مرسدس بنز بود که پیشینه مهندسی نداشت. پیش از او، چهرههایی مانند کارل ویلفرت، فردریش گایگر، برونو ساکو و پیتر فایفر همگی مهندس بودند. همین تفاوت، به گفته همکارانش، امکان اجرای فلسفه طراحی «خلوص حسی» با تغییرات گسترده را فراهم کرد.
اگر قرار باشد فقط یک خودرو را به عنوان نماد اثرگذاری حضور آقای واگنر در صندلی مدیریت دپارتمان طراحی مرسدس انتخاب کنیم، CLS چهار در کوپه بهترین مدل خواهد بود. این خودروی با چهرهای جذاب و جوانپسند به سبد محصولات مرسدس اضافه شد و راه را برای خودروهایی مانند A کلاس و CLA هموار کرد. از دیگر محصولات شاخص این دوره میتوان به SLS با درهای گالوینگ و نسل جدید G کلاس اشاره کرد.
موفقیتها و انتقادها در عصر EQ
واگنر در سال ۲۰۱۶ به عنوان مدیر ارشد طراحی به هیئت مدیره مرسدس بنز پیوست و مسئولیت طراحی تمام برندهای گروه از جمله AMG، مایباخ، ونها، سری EQ و اسمارت را بر عهده گرفت. حوزه فعالیت او حتی فراتر از خودرو رفت و پروژههایی مانند هلیکوپتر، قایقهای لوکس و برجهای مسکونی مرسدس بنز در دبی و میامی را نیز شامل شد.
با وجود این دوران مدیریت آقای واگنر خالی از حاشیه نبود. طراحی خودروهای برقی سری EQ، به ویژه EQS، به دلیل فرم آیرودینامیک اما بحثبرانگیز، با انتقادهای زیادی روبرو شد. این سری از ابتدای عرضه فروش بسیار ضعیفی داشته و جزو مدلهای شکستخورده کمپانی به حساب میآید. البته از دید آقای واگنر، EQS خیلی جلوتر از زمان خود بوده و ۱۰ سال زودتر وارد بازار شده است. در ادامه، مدلهای بعدی EQ شباهت بیشتری به نسخههای بنزینی پیدا کردند تا هماهنگی بیشتری با سلیقههای فعلی مشتریان داشته باشند.
استفاده گسترده از نمایشگرهای دیجیتال بزرگ در کابین محصولات جدید مرسدس بنز با دیدگاههای شخصی آقای واگنر در تضاد است. با وجود معرفی نمایشگر عظیم ۵۶ اینچی هایپراسکرین (Hyperscreen)، او تأکید دارد که صفحه نمایش لوکس نیست. به همین خاطر او وعده داده بود تمرکز آینده مرسدس بنز بر کیفیت ساخت، ظرافت و رویکردی «هایپر آنالوگ» خواهد بود.
آغاز فصل جدید با باستین بائودی
جانشین گوردون واگنر یعنی آقای باستین بائودی ۴۱ سال دارد و در رشته طراحی حمل و نقل از دانشگاه فورتسهایم در سال ۲۰۱۰ فارغالتحصیل شده است. او فعالیت خود را در بخش طراحی پیشرفته مرسدس آغاز کرد و به تدریج به سمتهای مدیریتی در طراحی خارجی رسید. نقطه عطف کارنامه او در سال ۲۰۱۳ رقم خورد؛ زمانی که طرح وی در یک رقابت داخلی برای خلق کانسپت ای ام جی ویژن گرن توریسمو برنده شد. این طرح با الهام از خودروهای مسابقهای دهه ۱۹۴۰ مرسدس بنز خلق شده بود.
در سالهای اخیر نیز نام بائودی به عنوان یکی از چهرههای تأثیرگذار در طراحی EQE و نسل جدید E کلاس مطرح شده است. اکنون با انتصاب او، مرسدس بنز وارد فصل تازهای از تاریخ طراحی خود میشود؛ فصلی که باید دید چگونه میان میراث گوردون واگنر و انتظارات آینده صنعت خودرو، به ویژه در دوران گذار به الکتریکی سازی، تعادل برقرار خواهد کرد.



