کی ام سی ایگل هیبرید ؛ معرفی + مشخصات فنی

منتشر شده در 20 آذر 1404 ساعت 13:32
کی ام سی ایگل هیبرید اولین محصول کرمان موتور به حساب می آید که با هدف تولید خودروی کم مصرف تولید داخل توسعه یافته است.
معرفی ایگل هیبرید
اگر نگاهی به وضعیت فعلی صنعت خودروی کشور بیاندازیم و آن را با کشور های دیگر مقایسه کنیم می بینیم که صنعت خودروسازی کشور ما به صنعتی شده است فاصله بسیاری با استانداردهای خودروسازی بین المللی دارد و حتی با صرف هزینه های بسیار نمی توان این عقب ماندگی را جبران کند و سال ها تحریم و انحصار نیز اوضاع را وخیم تر کرده است. با این حال در چند سال اخیر و با شدت گرفتن مشکلات محیط زیستی، برخی از خودروسازان به سراغ عرضه و تولید محصولات کم مصرف رفته و توانستند خودروهایی داخلی اما با پیشرانه هیبرید را به مرحله تولید برسانند. این موضوع می تواند آغازگر مسیری باشد که فاصله خودروسازی داخلی را با خودروسازان مطرح کمتر می کند و با اینکه بسیاری از خودروسازان مطرح عرضه خودروهای هیبرید را از سال ها قبل شروع کرده اند و حتی از این مرحله نیز عبور کرده اند و رو به تولید خودروهای برقی آورده اند اما با توجه به وضعیت صنعت خودروی کشور ما، تولید خودروهای هیبرید داخلی حرکتی رو به جلو به شمار آمده و پیشرفت خوبی به حساب می آید.

یکی از اولین خودروهای هیبرید تولید داخل، کی ام سی ایگل هیبرید است که بر پایه پلتفرم جک J4 طراحی شده و توسط شرکت کرمان موتور عرضه می شود. در واقع این خودرو همانند کی ام سی ایگل و کی ام سی شدو از پلتفرم PS1 بهره می برد که این پلتفرم مدت ها قبل توسط کرمان موتور خریداری شده و اولین محصولات تولید داخل و بومی کرمان موتور بر اساس این پلتفرم طراحی شده است.
در ادامه بیشتر به معرفی کی ام سی ایگل HEV می پردازیم.
طراحی بدنه ایگل HEV
اگر بخواهیم طراحی بدنه KMC EAGLE HEV را با جک J4 مقایسه کنیم باید بگوییم که طراحی بیرونی آن به مراتب بروزتر و اسپرت از جک J4 است چرا که در این خودرو می توانیم اِلمان هایی را مشاهده کنیم که نسبت به جک جی ۴ بیشتر می تواند مشتریان ایرانی را به خود جذب کند. اما اگر طراحی بیرونی کی ام سی ایگل هیبرید را با خود کی ام سی ایگل مقایسه کنیم نمی توانیم تفاوت های چندانی را مشاهده کنیم چرا که بیشتر تغییرات در قسمت طراحی داخل کابین و بخش های فنی رخ داده است.

در طراحی بخش های جلو کی ام سی ایگل هیبرید در مقایسه با جک J4، فرم ها و در نتیجه خطوط روی در موتور(به غیر از لوگوی جدید KMC) و نیز فرم و قالب چراغ ها بدون تغییر نسبت به J4 باقی مانده است. اما سایر عناصر بدنه در این قسمت تغییر کرده و به روزرسانی شده است. جلو پنجره کشیده، که این بار به چراغ ها متصل شده است، به دو بخش که شامل یک نوار کرومی در قسمت بالا و ورودی های هوا را رادیاتور در بخش پایین تقسیم شده است. یکی از ویژگی های جذاب این دماغه قطعه کرومی سراسری است که در عرض خودرو امتداد پیدا کرده و با رسیدن به چراغ ها، در سیستم چراغ های روشنایی در روز و البته راهنما ختم شده است که در ترکیب با تم دودی گرافیک چراغ ها، پویایی و جذابیت بصری متفاوتی که چهره ای جسورانه تر به آن بخشیده را در این قسمت ایجاد کرده است. ضمن اینکه خطوط مرکزی روی در موتور، با دقت خوبی در قطعه کرومی به یک دیگر متصل شده و به نوعی نگاه را به سمت لوگو KMC سوق می دهد.

با این حال اگر به نماهای جانبی این خودرو نگاهی بیاندازیم می توانیم کاملا خطوط طراحی مورد استفاده در جک J4 را مشاهده کنیم. به عبارت دیگر در طراحی نماهای جانبی EAGLE HEV، سبک طراحی به نسبت ساده ای بوده و الگو های طراحی خاصی در این قسمت دیده نمی شود. اما با تمام این تفاسیر سبک طراحی رینگ های آلومینیومی KMC Eagle HEV نسبت به کی ام سی ایگل تغییر کرده و طراحی جذاب تری را در بخش طراحی رینگ ها به نمایش می گذارد.

با رسیدن به نمای عقب نیز میزان تغییرات محدود به گرافیک داخلی چراغ ها، سپر و اضافه شدن برخی قطعات دکوراتیو جدید مانند نوار کرومی بالای محل قرارگیری پلاک و اسپویلر کوچک لبه صندوق شده است. با این حال، همین تغییرات اندک و محدود در این نما، همانند نمای جلو تاثیرات مثبتی در پویایی و اسپرت تر شدن نمای عقب کی ام سی ایگل هیبرید داشته است. ضمن اینکه هارمونی مناسبی هم با نمای جلو ایجاد کرده است که بارزترین این هماهنگی فرمی میان دو نما را می توان در طراحی دیفیوزر سپر عقب مشاهده کرد که علاوه بر بهبود ویژگی های بصری، جذاب هم شده است.
مشخصات فنی KMC EAGLE HEV
همانطور که مشخص است قوای محرکه کی ام سی ایگل هیبرید از دو پیشرانه بنزینی و برقی تامین می شود. پیشرانه بنزینی این خودرو، یک موتور ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی است که به تنهایی می تواند ۸۸ اسب بخار قدرت و ۱۲۵ نیوتن متر گشتاور تولید کند. نکته ای که در مورد این پیشرانه باید بدانیم این است که این پیشرانه بنزینی از چرخه اتکینسون پیروی می کند که سیستمی رایج در خودروهای هیبریدی است و با اینکه در دورهای پایین توان چندان زیادی در اختیار چرخ ها نمی گذارد اما در دورهای بالاتر می توان بازدهی بسیار خوبی را از آن دید. بد نیست بدانید که در بسیاری از خودروهای هیبریدی که پیشرانه بنزینی آن از چرخه اتکینسون پشتیبانی می کند، پیشرانه برقی بازدهی نه چندان بالای پیشرانه بنزینی در دورهای پایین را جبران می کند. در مورد پیشرانه برقی کی ام سی EAGLE HEV نیز باید بگوییم که در این بخش از یک پیشرانه ۱۶۰ کیلوواتی (۲۱۵ اسب بخار) استفاده شده که می تواند گشتاور نهایی ۲۸۰ نیوتن متری را از طریق جعبه دنده DHT به چرخ ها منتقل کند و وظیفه تامین نیروی مورد نیاز پیشرانه برقی در ایگل HEV نیز بر عهده پک باتری با ظرفیت ۱.۸ کیلووات ساعت خواهد بود.
بد نیست بدانید که نهایت سرعت کی ام سی ایگل هیبرید ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت بوده و شتاب صفر تا صد آن بر اساس اعلام شرکت تولید کننده کمتر از ۹ ثانیه خواهد بود. این در حالی است که مصرف سوخت این خودرو در چرخه NEDC، حدودا ۵ لیتر به ازای هر صد کیلومتر اعلام شده است.
با تمام این تفاصیل، سیستم تعلیق این خودرو تفاوتی با نمونه بنزینی KMC EAGLE نداشته و در محور جلو آن از سیستم تعلیق مک فرسون و در محور عقب آن نیز از سیستم توییست بیم استفاده شده که عملکرد به نسبت قابل قبولی دارد.
طراحی داخل کابین و امکانات
با اینکه طراحی بیرونی کی ام سی ایگل هیبرید کاملا مشابه نسخه بنزینی آن است اما طراحی داخل کابین آن کاملا تغییر کرده و طراحی داخل کابین آن شبیه به کی ام سی شدو است که نسبت به طراحی ایگل، سبک طراحی بروزتر، لوکس تر و جوان پسندانه تری را به نمایش می گذارد. به عبارت طراحی این EAGLE HEV ترکیبی از طراحی کی ام سی ایگل و کی ام سی شدو در طراحی بیرونی و داخلی است.

با پا گذاشتن به داخل کابین کی ام سی ایگل هیبرید اولین چیزی که جلب توجه می کند، نمایشگرهای استفاده شده در داخل کابین است که یکی از آنها به عنوان نمایشگر لمسی سیستم مالتی مدیا و دیگری به عنوان پشت آمپر دیجیتال مورد استفاده قرار می گیرند. نکته دیگری که در داخل کابین این خودرو دیده می شود این است که در دیزاین بخش داشبورد ایگل هیبرید از متریال نرم به همراه خطوط پیانویی و کرومی مات استفاده شده که باعث می شود سبک طراحی کابین این خودرو در مقایسه با بسیاری از خودروهای داخلی متفاوت باشد. البته ناگفته نماند که استفاده از خطوط کرومی و پیانویی رنگ تنها منحصر به داشبورد نبوده و در بخش های دیگر نیز نظیر رودری ها و کنسول وسط نیز دیده می شود که باعث ایجاد هماهنگی بیشتر در طراحی بخش های داخل کابین شده است. اِلمان دیگری که در طراحی داخل کابین KMC EAGLE HEV تاثیر بسیار مثبتی گذاشته، استفاده از فرمان دی کات است که جلوه ای اسپرت و جوان پسند را به آن داده و احساس خوبی را به راننده منتقل می کند.
کی ام سی ایگل هیبرید به عنوان یکی از اولین خودروهای ملی که از قوای محرکه پاک بهره می برد امکانات به نسبت قابل قبولی را در اختیار راننده و سرنشینان قرار می دهد که می تواند برای مشتری ایران حائز اهمیت باشد. به عنوان مثال مودهای مختلف رانندگی، دوربین دنده عقب، سنسور پارک عقب، کلاستر دیجیتال، نمایشگر لمسی سیستم مالتی مدیا، شارژر بی سیم، سنسور نور، فناوری LED چراغ ها، سیستم استارت و استاپ موتور، دو کیسه هوا، سامانه کنترل پایداری، سیستم بازیاب انرژی ترمز، کروز کنترل، ترمز پارک برقی و… از جمله امکاناتی هستند که می توانیم در کی ام سی EAGLE HEV مشاهده کنیم.
رقبای کی ام سی ایگل هیبرید
همانطور که اشاره شد کی ام سی ایگل هیبرید جزو اولین محصولات بومی و تولید داخل است که از پیشرانه های برقی و بنزینی بهره می برد و در اصل به عنوان رقیب مستقیم سدان اینووی که به صورت مشترک توسط ایران خودرو و گروه بهمن تولید می شود، شناخته می شود. با این حال در صورت تولید و عرضه تارا هیبرید و با توجه به رده قیمتی، مشخصات و امکانات می توانیم این دو را رقیب یکدیگر بدانیم.
سوالات متداول
همانطور که مشخص است قوای محرکه کی ام سی ایگل هیبرید از دو پیشرانه بنزینی و برقی تامین می شود. پیشرانه بنزینی این خودرو، یک موتور ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی است که به تنهایی می تواند ۸۸ اسب بخار قدرت و ۱۲۵ نیوتن متر گشتاور تولید کند. در مورد پیشرانه برقی کی ام سی EAGLE HEV نیز باید بگوییم که در این بخش از یک پیشرانه ۱۶۰ کیلوواتی (۲۱۵ اسب بخار) استفاده شده که می تواند گشتاور نهایی ۲۸۰ نیوتن متری را از طریق جعبه دنده DHT به چرخ ها منتقل کند و وظیفه تامین نیروی مورد نیاز پیشرانه برقی در ایگل HEV نیز بر عهده پک باتری با ظرفیت ۱.۸ کیلووات ساعت خواهد بود.
کی ام سی ایگل هیبرید به عنوان یکی از اولین خودروهای ملی که از قوای محرکه پاک بهره می برد امکانات به نسبت قابل قبولی را در اختیار راننده و سرنشینان قرار می دهد که می تواند برای مشتری ایران حائز اهمیت باشد. به عنوان مثال مودهای مختلف رانندگی، دوربین دنده عقب، سنسور پارک عقب، کلاستر دیجیتال، نمایشگر لمسی سیستم مالتی مدیا، شارژر بی سیم، سنسور نور، فناوری LED چراغ ها، سیستم استارت و استاپ موتور، دو کیسه هوا، سامانه کنترل پایداری، سیستم بازیاب انرژی ترمز، کروز کنترل، ترمز پارک برقی و… از جمله امکاناتی هستند که می توانیم در کی ام سی EAGLE HEV مشاهده کنیم.


