۱۱ مرتبه که رانندگان F1 شماره ماشین راننده دیگری را انتخاب کردند (بخش اول)


با اعلام مکس ورشتپن (Max Verstappen) مبنی بر تغییر و انتخاب شماره ۳ قدیمی دنیل ریکاردو (Daniel Ricciardo) برای خودش و لاندو نوریس (Lando Norris) که فصل آینده شماره ۱ قهرمان را تصاحب کرد، شماره ماشینها دوباره مورد توجه قرار گرفتهاند. در این مطلب و نوشتار بعدی، ۱۱ مرتبه که رانندگان با شماره راننده دیگری در مسابقات شرکت کردند، مرور شده است.
شماره ۳: از دنیل ریکاردو تا مکس ورشتپن
به گزارش مجله اینترنتی مفید، ریکاردو و شماره ۳ از سال ۲۰۱۴ مترادف بودهاند. اما داستان پشت این همکاری برای این راننده استرالیایی تازه بازنشسته شده بسیار مرتبط با خودش است. ریکاردو اولین بار در دوران جوانیاش در کارتینگ با این شماره مسابقه داده بود؛ او در F1 با اعلام این شماره و با اشاره به یکی از قهرمانانش، دیل ارنهارت (Dale Earnhardt) اسطوره NASCAR، این شماره را انتخاب کرد.
اما حالا قرار است شماره ۳ به دست همتیمی سابق ریکاردو و قهرمان چهار دوره مسابقات جهانی، ورشتپن، به خط شروع مسابقات بازگردد. این هفته، مکس اعلام کرد که پس از اجازه این راننده استرالیایی و فدراسیون بینالمللی اتومبیلرانی (FIA)، با شماره سابق ریکاردو مسابقه خواهد داد. این دو نفر بین سالهای ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ با هم در تیم ردبول مسابقه دادند و این تغییر موضوعی است که باید اتفاق میافتاد!
شماره ۵: از سباستین فتل تا گابریل بورتولتو
پس از پایان چهار سال قهرمانی سباستین فتل (Sebastian Vettel) در پایان سال ۲۰۱۴ توسط لوئیس همیلتون (Lewis Hamilton)، او تصمیم گرفت به شماره ۵ بازگردد، همان شمارهای که هنگام کسب اولین عنوان قهرمانی خود در سال ۲۰۱۰ بر تن داشت و این شماره او را در موفقیت کارتینگ خود در سال ۲۰۰۱ به همراه داشت. این راننده آلمانی همچنین از طرفداران پروپاقرص نایجل منسل (Nigel Mansell) بود، بنابراین با موفق ظاهر شدن مکرر شماره ۵، او نیز تصمیم گرفت تا آن را انتخاب کند.
سه فصل پس از بازنشستگی فتل در افتتاحیه فصل ۲۰۲۵ در ملبورن، شماره ۵ بار دیگر به لطف گابریل بورتولتو (Gabriel Bortoleto) راننده تازهکار جوان برزیلی، به پیست آمد. این شماره نشان دهنده جایگاه بزرگی است که این جوان ۲۱ ساله باید پر کند.

شماره ۶: از نیکو روزبرگ تا نیکلاس لطیفی و سپس ایزاک هجار
نیکو روزبرگ (Nico Rosberg) راننده تیم مرسدس، پیش از تغییر قوانین در سال ۲۰۱۴، تنها یک شماره را در نظر داشت. دلایل این امر به خانواده مربوط میشد: شش هم عدد شانس همسر و هم عدد شانس پدرش است و این شانس به روزبرگ نیز منتقل شد زیرا روزبرگ در سال ۲۰۱۶ با عدد شش روی ماشینش قهرمان رانندگان شد، ۳۴ سال پس از آنکه پدرش ککه روزبرگ (Keke Rosberg) با همین عدد در سال ۱۹۸۲ قهرمان جهان شد!
تنها چند سال پس از بازنشستگی روزبرگ، نیکلاس لطیفی (Nicholas Latifi) بدنام به جمع رانندگان پیوست که با عدد ۶ نیز شناخته میشود. دلیل او به پیشینه کاناداییاش برمیگردد زیرا تورنتو به عنوان عدد شش شناخته میشود، اساساً اگر اهل آنجا باشید کد منطقه شما برای شماره تلفنتان ۴۱۶ یا ۶۴۷ است!
سپس ایزاک هجار این شماره را برای فصل تازهکاری خود با Racing Bulls در سال ۲۰۲۵ انتخاب کرد و توضیح داد که اولین kart که پدرش برایش خریده بود شماره شش داشت و او در طول دوران حرفهایاش هرگز آن را تغییر نداد. این یک خوششانسی برای این مرد فرانسوی بود که این شماره در دسترس بود و این همکاری به خوبی برای او مفید بود زیرا موفقیت فصل اولش باعث شد تا به ردبول ارتقا یابد.

شماره ۲۲: از جنسون باتن تا یوکی سونودا
وقتی تیم براون جیپی در سال ۲۰۰۹ برای اولین و در نهایت تنها فصل خود در F1 به میدان آمد، رانندگان آنها بالاترین شمارههای موجود را دریافت کردند. جنسن باتن (Jenson Button) با ۲۲ مسابقه داد در حالی که روبنس باریکلو (Rubens Barrichello) شماره ۲۳ گرفت. در آن زمان، این فقط یک تغییر جزئی در سیستم شمارهگذاری بود، اما تا پایان سال، ۲۲ برای همیشه با یکی از داستانهای افسانهای بزرگ این ورزش پیوند خورد زیرا باتن و تیم براون هر دو قهرمانی جهان را از آن خود کردند.
اما در فصل ۲۰۲۱، شماره ۲۲ با یوکی سونودا (Yuki Tsunoda) برگشت. البته این اولین انتخاب او نبود؛ سونودا در طول دوران کارتینگ خود با شماره ۱۱ مسابقه داده بود اما از آنجایی که این شماره قبلاً توسط سرجیو پرز (Sergio Perez) گرفته شده بود، او به جای آن دو برابر آن را انتخاب کرد.

شماره ۱۰: از کامویی کوبایاشی تا پیر گسلی
کامویی کوبایاشی (Kamui Kobayashi) راننده محبوب ژاپنی است که اولین حضورش در F1 را با تیم تویوتا در سال ۲۰۰۹ تجربه کرد و شماره ۱۰ را به تن داشت. بنابراین جای تعجب نبود که او در سال ۲۰۱۴ با انتخاب این شماره برای تیم کاترهام به مسابقات بازگردد.
پیر گسلی (Pierre Gasly) راننده فعلی تیم آلپین نیز در سال ۲۰۱۷ با پیوستن به تیم تورو روسو، شماره ۱۰ را به تیم خود بازگرداند. گسلی نیز مانند بسیاری از رانندگان، شمارهای از دوران جوانی خود را انتخاب کرد اما از آن به عنوان ادای احترامی به یکی از فوتبالیستهای بزرگ فرانسوی یعنی زینالدین زیدان یاد میکند.

شماره ۳۰: از خولین پالمر تا لیام لاوسون
برای خولین پالمر (Jolyon Palmer) وقتی در سال ۲۰۱۶ به تیم پیوست، شماره ۳۰ از قبل برایش آشنا بود. در طول جلسات تمرینی FP1 سال ۲۰۱۵، راننده آزمایشی پالمر شماره ۳۰ را دریافت کرد و او تصمیم گرفت تا پایان دوران حرفهای فرمول یک خود با رنو به این شماره پایبند بماند.
با این حال، لیام لاوسون (Liam Lawson) کشش احساسیتری نسبت به شماره ۳۰ داشت حتی اگر نمیتوانست بلافاصله از آن استفاده کند. وقتی او برای اولین بار در سال ۲۰۲۳ به عنوان جایگزین ریکاردو مصدوم وارد این ورزش شد، فدراسیون بینالمللی اتومبیلرانی (FIA) شماره موقت ۴۰ را به او اختصاص داد. هنگامی که او توانست در اواخر همان سال یک شماره دائمی از گرندپری ایالات متحده انتخاب کند، لاوسون به شمارهای دوران کودکی خودش بازگشت. شماره ۳۰ به دوران کارتینگ او برمیگردد، زمانی که لاوسون از مربیای که از او مراقبت میکرد الهام گرفت و با همان شماره رانندگی کرد.


