راهاندازی سایتی برای اعلام قطعی خدمات دستگاهها/اجرای طرح گردش اسناد الکترونیکی

رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران گفت: طی یک سال گذشته در دولت چهاردهم، زمان اخذ استعلامات به شدت کاهش پیدا کرده و از حدود ۹۰ روز، در حال حاضر به عددی معادل ۲۰ روز رسیده است. البته عدد گفته شده مطلوب ما نیست و باید در مدت زمان کمتر و به صورت آنلاین پاسخ استعلامات را دریافت کنیم تا کار مردم تسهیل شود.
محمد محسن صدر – رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران- در گفتوگو با مجله اینترنتی مفید، با اشاره به موفقیت پنجره واحد مدیریت زمین به عنوان یکی دیگر از ارکان تحقق دولت الکترونیکی، اظهار کرد: مصمم به پیگیری زیست بومها هستیم چراکه پنجره واحد مدیریت زمین نمونه موفقی در این زمینه به شمار میرود. شهروندان برای اینکه اقداماتی مانند تغییر کاربری زمین انجام دهند، به این سامانه مراجعه میکنند و استعلامات بین دستگاهها، در پنجره واحد زمین پخش و نتیجه کار جمعآوری میشود.
وی با بیان اینکه طی یک سال گذشته در دولت چهاردهم، زمان اخذ استعلامات به شدت کاهش پیدا کرده است و از حدود ۹۰ روز، در حال حاضر به عددی معادل ۲۰ روز رسیده است، تأکید کرد: عدد گفته شده مطلوب ما نیست و باید در مدت زمان کمتری به صورت آنلاین پاسخ استعلامات را دریافت کنیم تا کار مردم تسهیل شود.
معاون وزیر ارتباطات افزود: این موضوع برای بررسی بیشتر در جلساتی با حضور وزیر ارتباطات در سفرهای استانی و جلسات استانداران در وزارت ارتباطات بررسی و گزارشی ارائه میشود، بنابراین رصدپذیری گفته شده درحال حاضر در قالب پنجره واحد مدیریت زمین رخ داده و در یک لایه بالاتر تشکیل اکوسیستم همه اجزای آن قابل مشاهده خواهد بود.
حذف استفاده از کاغذ توسط سامانه زمین
صدر توضیح داد: در زمینه زمینخواری هم تصاویر قبل و بعد با یکدیگر مقایسه میشود و به محض اینکه تغییری در زمین ایجاد شود، به صورت خودکار و با ابزارهای هوش مصنوعی، تغییرات ایجاد شده ارسال میشود. نکته جالب این است که ۹۰ درصد تشخیصها به واسطه ابزار هوش مصنوعی و تطبیق تصاویر، درست است که این نشاندهنده عدد بسیار بزرگی در زمینه جلوگیری از زمینخواری است.
به گفته او، همچنین پنجره واحد مدیریت زمین با کاهش استعلامات، استفاده از کاغذ را حذف کرده است. امیدواریم تخلفات ایجاد شده نیز شناسایی شوند و تعامل با سایر دستگاهها به پروندهای تبدیل و به صورت واقعی پیگیری و از این معضل جلوگیری شود.

چه موانعی در مسیر تحقق دولت الکترونیک وجود دارد؟
رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران در پاسخ به این سوال که چه موانعی در مسیر تحقق کامل دولت الکترونیکی وجود دارد، اظهار کرد: یکی از این موانع مقاومت دستگاهها برای ارائه خدمات است البته در حال حاضر همکاری بین دستگاهی خیلی بهتر و زیادتر شده است اما این موضوع باید کامل حل و فصل شود. در دولت هم باید این موضوع را در نظر داشته باشیم که درنهایت خدمات به مردم ارائه شوند.
به گفته وی، در زمینه بحث اسناد و مدارک هم نباید دیگر مدرک فیزیکی از شهروندان دریافت شود بلکه حتما به صورت الکترونیکی باشد که زمینه و مقدمات این اقدام هم فراهم شده است. در زیست بومها نیز مکانیزم جدیدی در نظر گرفته شده تا کسی اجازه دریافت مدارک را نداشته باشد تا موضوع الکترونیکی کردن خدمات بدون اخذ مدرک فیزیکی از مردم به معنای واقعی اجرایی شود.
رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران تأکید کرد: درنظر داریم طرح گردش اسناد الکترونیکی را تحت عنوان سند الکترونی در زیست بومها ایجاد کنیم. به عبارتی شهروندی یک سند الکترونیک مانند کارت ملی، شناسنامه یا مدرک تحصیلی دارد و در موارد لازم آن را با قابلیت استعلام، الکترونیکی ارائه کند. در صورت تحقق این طرح، اتفاق فرخندهای رخ میدهد و مردم شیرینی خدمات الکترونیکی را میچشند.
او افزود: علاوه بر موارد گفته شده اقدام خوب دیگری نیز انجام شده که راهاندازی سایت “دیدهبان” است که به واسطه آن قطعی خدمات دستگاهها به مردم اعلام میشود. همچنین از طریق این سایت امکان ارائه گزارش مردمی وجود دارد که برای رتبهبندی دستگاهها لازم است.

mofidmagazine.ir


