کشنده کامل P9 ؛ مشخصات فنی + امکانات

منتشر شده در 26 آذر 1404 ساعت 15:30
عکاس
علیرضا پاداش

کشنده کامل P9 محصول مونتاژی کامل دیزل و از قدرتمند ترین محصولات کار و تجاری موجود در بازار بوده که رقابت بسیار نزدیکی با سایر محصولات هموطن خود دارد.
درباره کشنده کامل P9
مدت هاست در بازار محصولات کار و تجاری خبری از حضور رسمی برند های مطرح نیست، ومونتاژکنندگان به ناچار به سراغ برند های چینی بعضاً گمنام رفته اند تا کماکان تولید و فعالیت اقتصادی آنان در بازار ادامه دار باشد. کامل دیزل به عنوان زیر مجموعه تجاری ساز گروه کامل در سال ۱۴۰۲ از محصول جدید خود با نام کامل P9 پرده برداشت. نام اصلی این کشنده هانوان P9 بوده که در سال ۲۰۲۲ میلادی XCMG در نمایشگاه IAA هانوفز آلمان از این محصول خود رونمایی کرد. اگر بخواهیم قدری به معرفی برند XCMG که سازنده کامل P9 است بپردازیم باید بیان کنیم که این کمپانی چینی از سال ۱۹۴۳ میلادی مشغول به تولید ماشین آلات سنگین مورد استفاده در حوزه های حمل و تقل، راه سازی، ساختمانی و … است.
طراحی بدنه کشنده کامل P9

در نمای جلویی کامل P9 که یک کشنده سقف بلند بوده سبک طراحی تهاجمی این محصول نسبت به سایر رقبای هموطن اش قابل توجه خواهد بود. چراغ های جلویی و مه شکن گرافیک مناسبی دارد که سبک طراحی و نور پردازی آن ها مناسب ارزیابی می شود. جلو پنجره کامل P9 به صورت دو تکه بوده که از فلاپ های تزئینی کرومی درون جلو پنجره استفاده شده است. در نمای بیرونی کامل P9 سعی شده درعین سادگی و استفاده حداقلی از خطوط شکسته یا فلاپ های تزئینی در عین سادگی همه چیز به دور از اغراق باشد.

که این موضوع در طراحی نمای جلویی و سقف کامل P9 بیشتر نمود خواهد داشت. آینه های جانبی طراحی ساده ای دارند و برروی درب ها و فلاپ های جانبی شاهد حجم پردازی های قابل قبولی هستیم. در قسمت عقبی کامل P9 ریش این کشنده در قسمت انتهایی کابین جانمایی شده است. و ابعاد کامل P9 به ترتیب طول، عرض و ارتفاع برابر است با؛ ۶۴۲۵×۲۵۵۰×۳۹۷۰ میلی متر و فاصله بین دو محور این کشنده ۳۹۰۰ میلی متر است.
مشخصات فنی کشنده کامل P9

وجه تمایز کامل P9 با سایر رقبای خود در بخش فنی آشکار خواهد شد، بر خلاف اکثر کشنده های مونتاژی که با پیشرانه ساخت کامینز و گیربکس سری تراکسون ZF پا به بازار ایران گذاشته اند، XCMG تصمیم گرفته تا با یک مجموعه تماماً چینی محصول خود را به دست خریداران برساند. پیشرانه ۱۳۰۰۰ ساخت یوچای وظیفه تامین قوای مورد نیاز کامل P9 را برعهده دارد، که این پیشرانه قادر به تولید ۵۶۰ اسب بخار ۲۵۰۰ گشتاور بوده که توسط یک جعبه دنده ۱۲ سرعته اتوماتیک (AMT) ساخت FAST این قوای تولیدی به چرخ ها منتقل خواهد شد.و باک های آلومینیومی کامل P9 از ظرفیت ۱۰۵۰ لیتری برخوردار هستند که در کنار آن مخزن ادبلو ۴۵ لیتری نیز پیش بینی شده است.

سیستم تعلیق مورد استفاده در محور جلو کامل P9 از نوع فنر پارابولیک با دو لایه فنر به همراه کمک فنر و میل موجگیر بوده در محورعقب نیز سیستم تعلیق بادی با چهار بالشتک هوا با میل موجگیر، کمک فنر با قابلیت تنظیم از راه دور و حافظه ذخیره سازی مورد استفاده قرار گرفته است. تا در این بخش کامل P9 پا به پای اکثر رقبای خود ظاهر شده و کم کسری خاصی احساس نشود. و در انتها باید به سایز و جنس تایر ها و رینگ اشاره کنیم که تایر ها از نوع رادیال و تیبولس بوده و رینگ ها نیز از نوع فولادی با اندازه ۲۲.۵ اینچ خواهند بود.
| برند | کامل |
| مدل | کامل P9 |
| مونتاژ کننده | گروه کامل |
| سال تولید | ۲۰۲۲- تاکنون |
| حجم موتور | ۱۳۰۰ سی سی |
| سازنده پیشرانه | یوچای/YUCHAI |
| کد فنی پیشرانه | YC6K1356-50 |
| تعداد سیلندر | ۶ سیلندر |
| سیستم سوخت رسانی | سیستم پاشش فشار قوی سوخت ساخت بوش (COMMON RAIL) |
| فناوری های پیشرانه | سیستم توربو شارژر و اینترکولر، سیستم پیش گرمکن سوخت و گرمکن ادبلو (SCR HEATHER)، آبگیر سوخت، سیستم روشن کردن موتور از بیرون اتاق، سیستم کنترل آلایندگی، ترمز موتور (خفه کن موتور) |
| قدرت (اسب بخار) | ۵۶۰ اسب بخار |
| گشتاور (نیوتن متر) | ۲۵۰۰ نیوتن متر |
| استاندارد آلایندگی پیشرانه | یورو۵ – EEV |
| سازنده گیربکس | FAST |
| کد فنی گیربکس | FAST-F16JZ26A |
| نوع گیربکس | ۱۶ سرعته اتوماتیک (AMT) ساخت FAST ۱۶ دنده جلو+ ۲ دنده عقب |
| فناوری های گیربکس | تعویض تمام اتوماتیک دنده ها، سردکن روغن گیربکس و ریتاردر، ریتادر ۵ مرحله ای با گشتاور کاهنده ۴۰۰۰ نیوتن متر |
| سیستم تعلیق محور جلو | فنر پارابولیک، دارای دو لایه فنر و به همراه کمک فنر و میل موجگیر |
| سیستم تعلیق محور عقب | سیستم تعلیق بادی، با چهار بالشتک و میل موجگیر و کمک فنر با قابلیت تنظیم از راه دور با حافظه ذخیره سازی |
| تعلیق اتاق | بادی |
| سیستم فرمان | ساچمه گردان هیدرولیکی |
| محور انتقال قدرت | عقب |
| طول | ۶۴۲۵ میلی متر |
| عرض | ۲۵۵۰ میلی متر |
| ارتفاع | ۳۹۷۰ میلی متر |
| فاصله محوری | ۳۹۰۰ میلی متر |
| حجم باک (مجموعاً) | ۱۰۵۰ لیتر (۸۰۰+۲۵۰) |
| جنس باک | آلومینیوم |
| ادبلو | دارد |
| حجم مخزن ادبلو | ۴۵ لیتر |
| وزن خالص کشنده | ۷۴۰۰ کیلوگرم |
| وزن ناخالص کشنده | ۱۸۰۰۰ کیلوگرم |
| حداکثر ظرفیت محورجلو | ۷۵۰۰ کیلوگرم |
| حداکثر ظرفیت محورعقب | ۱۳۰۰۰ کیلوگرم |
| مجموع وزن ترکیبی ناخالص مجاز قانونی | ۴۴۰۰۰ کیلوگرم |
| مجموعوزنترکیبیناخالصفنی | ۴۵۰۰۰ کیلوگرم |
| ظرفیت دینام (آمپر ساعت ) | ۹۰ آمپر ساعت |
| ظرفیت باتری (آمپر ساعت) | ۲۰۰ آمپر ساعت |
| ولتاژ باتری (ولت) | ۲۴ ولت |
| تعداد باتری | ۲عدد |
| نوع تایر | رادیال تیوبلس |
| سایزتایر ونوعرینگ | ۳۱۵.80R22.5 رینگ فولادی |
| سیستمترمز | ترمز های جلو و عقب دیسکی دومداره مستقل پنوماتیکی |
| برند مادر | XCMG |
| کشور مادر | چین |
طراحی کابین و امکانات کشنده کامل P9



درون کابین کامل P9 اولین چیزی که جلب توجه خواهد کرد کیفیت متوسط متریال و البته ارگونومی مناسب ادوات خواهد بود. رودری ها از طراحی ساده ای برخوردار هستند که با توجه به قیمت کامل P9 در سایر بازار های صادراتی چنین موضوعی تا حدودی قابل توجیه خواهد بود. طراحی و تریم صندلی ها قابل قبول بوده که قابلیت تنظیم در چند جهت نیز به راحتی و آسایش سرنشینان خواهد افزود. غربیلک فرمان از طراحی چهار شاخه بهره برده که کلید های کنترلی سیستم مالتی مدیا و کروز کنترل برروی آن نصب شده اند، و علاوه بر این کلاستر تمام دیجیتال کامل P9 از خوانایی و کنتراست بهره مند است. مجموعه داشبورد تریم آن دورنگ بوده که در طراحی آن اصول ارگونومی رعایت شده است، و افزون بر این موضوع فضا سازی های متعددی بر روی داشبورد به چشم می خورد. در قسمت میانی کابین صرفاً سلکتور تعویض دنده کامل P9 نصب شده و همچنین این نکته قابل ذکر خواهد بود که پالونی نیز حذف گردیده تا درون کابین سرنشینان از راحتی و فضای مناسبی برخوردار باشند. در قسمت استراحت با توجه به ابعاد کامل P9 سرنشینان از راحتی و فضای مناسبی بهره خواهند بود و مواردی نظیر دریچه تهویه در این بخش وجود دارد.
امکانات ایمنی و رفاهی کشنده کامل P9
| امکانات ایمنی | سیستم ترمز ضد قفل (ABS) ، سیستم کنترل الکترونیکی نیروی ترمز (EBS)، سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، سیستم ضد لغزش (ASR/TC)، سیستم کنترل پایداری (ESC)، سیستم کمکی حرکت در سربالایی (HSA)، سیستم هشدار حرکت بین خطوط (LDWS)، ترمز هوشمند اضطراری پیشرفته (AEBS/FCWS)، تاییدیه ADR جهت حمل کالای خطرناک، سیستم پایش فشار بادتایرها (TPMS)، سیستم مانیتورینگ خستگی راننده (DFMS) |
| امکانات رفاهی | آفتابگیر داخلی و بیرونی، فلاپ های جانبی، سیستم آب سردکن و آب جوش، سیستم استارت استاپ و ورود و خروج بدون کلید، قفل مرکزی و ریموت کنترل، بادگیر سقف و کنار اتاق، جعبه ابزار و جک بالابر، بوق دنده عقب، مبدل ۲۴ ولت به ۱۲ ولت، بوق شهری و برون شهری، لاستیک زاپاس، قطع کن باتری از داخل و خارج اتاق، فن ترموستاتیک، مه شکن جلو و عقب، چراغ مطالعه، تهویه مطبوع اتوماتیک، شیشه بالابر های برقی، آینه های جانبی برقی گرمکن دار، قفل دیفرانسیل، میز غذا خوری تاشو سمت شاگرد، صندلی شاگرد قابل چرخش تا ۹۰ درجه، صندلی راننده پنوماتیک با تنظیمات متعدد، گرمکن و سردکن صندلی راننده، یخچال ۳۰ لیتری، سنسور نور و باران، سیستم صوتی پیشرفته با مانیتور ۱۰.۱ اینچی، کولر و بخاری درجا، ریش چرخ ۲ اینچ و پروژکتور ریش چرخ، اینترفیس فرمان، کروز کنترل، اتاق برگردان برقی، سیستم شارژر وایرلس با قابلیت پشتیبانی از اندروید و آی او اس، دی لایت، کلاستر تمام دیجیتال، دوربین ۳۶۰ درجه |
مزایا و معایب کشنده کامل P9
| مزایا | قوای فنی قدرتمند، لیست امکانات ایمنی و رفاهی مناسب، فضای مناسب سرنشینان، طراحی نسبتاً به روز |
| معایب | کیفیت متوسط متریال، نا شناخته بودن برند در بازار، نا شناخته بودن قوای فنی، ابهام در مقوله سطح دوام قوای فنی و ادوات، کمبود برخی امکانات ایمنی و رفاهی |
قیمت کشنده کامل P9
| قیمت بازار (در زمان نگارش مطلب) | ۸.۳۰۰.۰۰۰.۰۰۰ میلیون تومان |
| قیمت کارخانه (در زمان نگارش مطلب) | —– |
رقبای کشنده کامل P9
کامل P9 را باید یک کشنده با طراحی به روز، لیست امکانات ایمنی و رفاهی نسبتاً کارآمد و قوای فنی قدرتمند دانست که در بازار باید با رقبای دست دوم اروپایی و مونتاژی های چینی رو در رو شود. اما کامل P9 چندان بی ایراد نبوده و با توجه به نبود بعضی از امکانات ایمنی و رفاهی این موضوع در قیاس با بعضی از رقبا به شدت احساس خواهد شد که این نکته به نوبه خود در انتخاب نهایی خریدار تاثیر گذار خواهد بود. به علاوه این که سطح دوام ادوات و قوای فنی این کشنده در وضعیت مبهمی قرار دارد. محصولاتی نظیر؛ فوتون H5، بهمن امپاور BD500، شاکمان X500، دافران H7 نیوفیس، بایک X9، دیما، دانگ فنگ KX از جدی ترین رقبای کامل P9 در بازار خواهند بود.


