خودرو

اعتراف سخت پورشه ؛ خودروسازان چینی با سرعتی نفس گیر در حال نوآوری و پیشرفت هستند

اعتراف سخت پورشه ؛ خودروسازان چینی با سرعتی نفس گیر در حال نوآوری و پیشرفت هستند

شرکت پورشه در کشور چین اصلاً شرایط مساعدی ندارد و اکنون وارد مرحله بحرانی شده است. افتی استقبال از محصولات این برند آلمانی آنقدر بالاست که «کاهش فروش» توصیف درستی برای آن نیست. این خودروساز آلمانی در سال ۲۰۲۴ با کاهش ۲۸ درصدی فروش، رکورد ۵۶ هزار و ۸۸۷ دستگاه را در چین از خود بر جای گذاشت. روند نزولی در سال جاری نیز ادامه یافته و تا پایان سپتامبر، فروش این کمپانی ۲۶ درصد دیگر افت کرده است. پورشه با مشاهده وضعیت حالا اذعان می‌کند که بازگشت به میزان فروش گذشته در شرایط کنونی را باید «غیرواقعی» تلقی کرد. با وجود این، برند لوکس آلمانی برنامه‌ای تحت عنوان بازپس‌گیری بازار چین (Winning Back China) را برای احیای حضور خود در چین تدوین کرده است.

رقابت نفس‌گیر و شتاب بالای نوآوری در چین

به گزارش مجله اینترنتی مفید، در گفت‌وگو با نشریه آلمانی Automobilwoche، الکساندر پولیچ مدیرعامل منطقه‌ای پورشه در اظهارات جالبی را بر زبان آورده است. وی در این مصاحبه رقابت در چین را نفس‌گیر دانسته و گفته سرعت نوآوری در این کشور حیرت‌آور است. آقای پولیج افزوده تایکان در زمان ورود به بازار موفق بود، اما اکنون سیلی از سدان‌های الکتریکی در رده‌های قیمتی مختلف بازار را دربرگرفته و رقابت را برای تایکان دشوار کرده‌اند.

مدیرعامل پورشه در چین در مصاحبه خود گفته:

«سرعت نوآوری در چین و تنوع محصولات خیره‌کننده است. استراتژی قیمت‌گذاری و بازاریابی روز به‌ روز تغییر می‌کند. ناگهان با انبوهی از رقبا مواجه می‌شوید و حقیقت این است که این خودروها کاملاً مطابق سلیقه مشتریان ساخته شده‌اند. اما ما آماده مواجهه با این چالش هستیم.»

اعتراف سخت پورشه ؛ خودروسازان چینی با سرعتی نفس گیر در حال نوآوری و پیشرفت هستند

افزایش مالیات مدل‌های لوکس و فشار بیشتر بر فروش

سهم بازار پورشه تنها تحت تأثیر هجوم خودروهای برقی ارزان‌قیمت قرار نگرفته، بلکه باز تعریف مدل‌های لوکس و کاهش آستانه قیمتی چنین مدل‌هایی برای اخذ مالیات فشار مضاعفی ایجاد کرده است. از سال ۲۰۱۶ مدل‌های لوکس و مالیات مربوط شامل مدل‌هایی می‌شد که قیمتی برابر با ۱.۳ میلیون یوان (معادل ۱۸۴ هزار دلار) داشتند، اما از ۲۰ جولای امسال این رقم به ۹۰۰ هزار یوان (حدود ۱۲۷ هزار دلار) کاهش یافته است. این تغییر باعث شده بسیاری از مدل‌های پورشه گران‌تر و دست‌ نیافتنی‌ تر شوند. در حال حاضر میانگین قیمت یک پورشه جدید در چین حدود ۱ میلیون یوان (حدود ۱۴۱ هزار دلار) است.

کوچک‌تر شدن شبکه فروش؛ کاهش تعداد نمایندگی‌ها از ۱۵۰ به فقط ۸۰ مرکز

به‌ دنبال شرایط دشوار بازار، پورشه در حال کوچک‌سازی شبکه فروش خود در چین است.
تعداد نمایندگی‌های فروش این کمپانی از ۱۵۰ مرکز در سال ۲۰۲۴ به ۱۲۰ واحد کاهش یافته؛ نکته تأمل‌ برانگیز اینکه تا پایان سال آینده این رقم به ۸۰ نمایندگی فیزیکی خواهد رسید.

کوچک‌تر شدن شبکه فروش؛ کاهش تعداد نمایندگی‌ها از ۱۵۰ به فقط ۸۰ مرکز

نمایندگی‌های باقی‌مانده امیدوارند ورود مدل‌های بنزینی جدید، بخشی از فروش ازدست‌رفته را احیا کند. پورشه تأیید کرده که ماکان جدید با موتور احتراق داخلی جایگزین نسخه اصلی می‌شود. همچنین خودروی سه‌ ردیفه جدید کمپانی که قرار بود فقط برقی باشد، ابتدا با موتور بنزینی عرضه خواهد شد.

خودروهای برقی همچنان بخشی از استراتژی بازپس‌گیری چین

با وجود تمرکز جدید بر مدل‌های بنزینی، خودروهای برقی نیز نقش مهمی در برنامه احیای پورشه دارند. کاین الکتریکی به ‌صورت محلی عرضه خواهد شد و ۷۱۸ الکتریکی نیز در راه است. برند آلمانی وعده داده این خودرو «از نظر اسپرت ‌بودن در چین بی‌رقیب خواهد بود.» اینکه این جمله دقیقاً چه مفهومی دارد، هنوز مشخص نیست. ناگفته نماند نسل جدید باکستر و کیمن همچنان نسخه‌های بنزینی خواهند داشت، هرچند فقط برای تریم‌ های بالا رده.

اعتراف سخت پورشه ؛ خودروسازان چینی با سرعتی نفس گیر در حال نوآوری و پیشرفت هستند

هشدار پورشه درباره سال ۲۰۲۶؛ سالی سخت در راه است

مدیرعامل پورشه در چین هشدار داده که سال ۲۰۲۶ سالی «چالش‌برانگیز» خواهد بود.
دلیل آن هم روشن است: مدل‌های جدید بنزینی که قرار است نقش کلیدی در احیای فروش کمپانی داشته باشند، تا اواخر دهه وارد بازار نمی‌شوند. پورشه برخلاف آئودی، برنامه‌ای برای ایجاد برند فرعی یا مشتق‌شده (اسپین‌آف) ندارد. هرچند آقای پولیچ می‌گوید این احتمال را به طور کامل رد نمی‌کند، ولی از دید وی «در حال حاضر چنین برنامه‌ای وجود ندارد.»

توقف ایده تولید محلی؛ هزینه‌ها بیش از حد بالا است

مدیرعامل منطقه‌ای پورشه گفته تولید محلی به روش ارسال قطعات نیمه منفصله (SKD) و یا تماماً منفصله (CKD) دیگر جوابگو نیست. وی دلیل این امر را هزینه‌های بیش از حد بالا عنوان کرده است.

هشدار پورشه درباره سال ۲۰۲۶؛ سالی سخت در راه است

رقبای پورشه اوضاع بد برندهای بزرگ در چین

وضعیت بحرانی در چین منحصر به برند پورشه نیست. رقبای اصلی این کمپانی نیز در بزرگ‌ترین بازار خودرو جهان با افت فروش مواجه شده‌اند. طبق آمار، در سال گذشته فروش گروه ب ام و (شامل مینی) ۱۳ درصد کاهش پیدا کرده و مرسدس بنز ۷ درصد از مشتریان خود را از دست داده است. آئودی نیز کاهش فروش ۱۰.۹ درصدی را تجربه کرده است. ریشه این امر را باید در رشد سریع خودروسازان چینی و قیمت‌های بسیار رقابتی محصولات آنها، به‌ ویژه در خودروهای برقی، باعث شده رقابت برای برندهای لوکس خارجی دشوارتر از همیشه شود.

آیا بازگشت به پیشرانه‌های بنزینی ناجی پورشه خواهد بود؟

در شرایط کنونی، اتکای بیش از حد پورشه به مدل‌های برقی کمکی به بهبود فروش نکرده است. اما احیای تقاضا برای پیشرانه‌های احتراق داخلی ممکن است برگ برنده جدید این برند برای بازگشت به مسیر رشد باشد.

Source link

تیم تحریریه مجله مفید

تیم تحریریه Mofid Magazine با هدف تولید محتوای معتبر، کاربردی و روزآمد فعالیت می‌کند. ما مجموعه‌ای از نویسندگان، پژوهشگران و سردبیران هستیم که تلاش می‌کنیم مطالبی دقیق، قابل اعتماد و الهام‌بخش در حوزه‌های مختلف ارائه دهیم. رسالت ما ارائه محتوایی است که به آگاهی بیشتر مخاطبان کمک کرده و تجربه‌ای ارزشمند برای خوانندگان ایجاد کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا